مقالات

آکای بری چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

آکای بری چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟-وبسایت نوبهار

آکای بری

آکای بری چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

آکای بری چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟-وبسایت نوبهار

خانواده بزرگ و خوش رنگ و لعاب توت ها در دنیای میوه ها از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار هستند و بسیاری از مردم گمان می کنند همه توت های این خانواده را می شناسند اما برخی افراد هستند که تا به حال نام سوپر میوه آکای بری را نشنیده اند.

آکای بری از توت های حیرت انگیز با فواید متعدد است که در بسیاری از نواحی آمازون به عنوان ماده غذایی اصلی استفاده می شود، این میوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و به نظر می رسد به کاهش کلسترول، بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به برخی انواع سرطان کمک می کند.

آکای بری چیست؟

آکای بری یا توت آکای یک سوپر میوه برزیلی و بومی نواحی آمازون است که روی نخل های آکای در جنگل های بارانی آمازون رشد می کند.

این میوه بنفش رنگ به خصوص در سال های اخیر بسیار محبوب شده و به دلیل فواید منحصر به فرد و خاصیت آنتی اکسیدانی سرشار آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانید ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آکای بری سه برابر بیشتر از بلوبری است.

این میوه معمولا به صورت کامل در دسترس نیست و اغلب قبل از مصرف آن را به ماده خمیری یا پالپ میوه تبدیل می کنند.

خواص و فواید آکای بری

1. سرشار از آنتی اکسیدان

آکای بری جزو میوه های آنتی اکسیدان دار بسیار قوی است و از این نظر نسبت به میوه های شناخته شده ای همچون بلوبری و زغال اخته در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.

همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد مانع آسیب سلولی شده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

برای درک بهتر خاصیت آنتی اکسیدانی آکای بری می توان از عدد ORAC استفاده کرد، سطح آنتی اکسیدانی مواد غذایی مختلف با این معیار سنجیده می شود و هر چه عدد آن بیشتر باشد ماده مورد نظر خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد، به عنوان مثال ORAC مربوط 100 گرم پالپ منجمد آکای بری عدد 15405 است در حالی که در مورد بلوبری 4669 می باشد.

این خصوصیت منحصر به فرد آکای بری از ترکیبات گیاهی موجود در این میوه از جمله آنتوسیانین ها نشات گرفته است.

لازم به ذکر است ترکیبات آنتی اکسیدانی آکای بری به خوبی در روده جذب می شوند، همچنین پالپ این میوه خاصیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به آب میوه دارد.

 

2. بهبود سطح کلسترول

به نظر می رسد مصرف آکای بری با کاهش کلسترول کل و کلسترول بد خون به بهبود سطح کلسترول خون کمک می کند و این خاصیت نیز احتمالا از آنتوسیانین های موجود در آکای بری نشات گرفته که اثر مثبت روی سطح کلسترول دارند.

این توت همچنین حاوی استرول های گیاهی است که مانع جذب کلسترول توسط بدن می شوند.

3. ضد سرطان

اگرچه هیچ یک از خوراکی ها و مواد غذایی در پیشگیری از سرطان جادو نمی کنند اما برخی از آن ها مانع شکل گیری و گسترش سلول های سرطانی می شوند و آکای بری یکی از این خوراکی ها می باشد.

توت آکای دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و به نظر می رسد پالپ آن خطر ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان مثانه و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

4. بهبود عملکرد مغز

بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در آکای بری برای مغز مفید بوده و از این اندام مهم در برابر عوارض ناشی از افزایش سن محافظت می کنند.

به عنوان مثال آنتی اکسیدان های توت آکای با اثرات مخرب التهاب و اکسیداسیون در سلول های مغزی که می تواند روی حافظه و قدرت یادگیری تاثیر منفی داشته باشد مقابله کرده و حتی ممکن است باعث بهبود حافظه شوند.

عصاره آکای بری نیز با تحریک مغز به بهبود عمل اتوفاژی در مغز که در سنین بالا ممکن است به خوبی انجام نشود کمک می کند.

ناگفته نماند پاکسازی سلول های سمی یا کار افتاده در مغز یکی از راه های حفظ سلامت این اندام می باشد که به آن اتوفاژی گفته می شود، این کار به ایجاد اعصاب جدید و تقویت ارتباط بین سلول های مغزی کمک می کند.

ارزش غذایی آکای بری

آکای بری از میوه های منحصر به فرد با چربی نسبتا بالا و قند ناچیز است که مواد مغذی فراوانی در خود گنجانده است. برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم پالپ منجمد آکای بری به صورت زیر است:

کالری: 70
چربی: 5 گرم
چربی های اشباع شده: 1.5 گرم
کربوهیدرات: 4 گرم
شکر: 2 گرم
فیبر: 2 گرم

گفته شده این میوه حاوی مواد معدنی مختلف از جمله کروم، آهن، روی، مس، منگنز، منیزیم، پتاسیم و فسفر نیز می باشد اما مهم ترین مواد موجود در آن را ترکیبات گیاهی به خصوص آنتوسیانین ها تشکیل داده که رنگ بنفش توت از آن ها نشات گرفته و به عنوان آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کنند.

نحوه مصرف آکای بری

توت آکای ماندگاری کوتاهی دارد و معمولا به سه فرم پوره، پودر و آب میوه در دسترس است.

آب آکای اگرچه سرشار از آنتی اکسیدان است اما نسبت به دو فرم دیگر، بالاترین میزان قند را دارا بوده، فاقد فیبر است و با عبور از صافی خاصیت آنتی اکسیدانی آن کاهش خواهد یافت.

پودر آکای دارای بیشترین سطح مواد مغذی از جمله فیبر، چربی و ترکیبات گیاهی فراوان می باشد.

برای لذت بردن از عطر و طعم آکای بهتر است از پوره این میوه استفاده کنید، برای تهیه یک کاسه آکای کافیست مقداری پوره منجمد شیرین نشده را با آب یا شیر مخلوط کرده و همانند اسموتی به عنوان چاشنی روی غذاها استفاده کنید.

همچنین می توانید از پودر آکای نیز استفاده کنید، پودر را به اسموتی محبوب خود افزوده و به همراه افزودنی های دیگر به عنوان چاشنی روی غذا به کار ببرید.

عوارض جانبی آکای بری

با توجه به این که آکای بری یک میوه سالم و غنی از آنتی اکسیدان است معمولا خوردن آن ضرری ندارد اما سعی کنید به ادعاهای اغراق آمیز درباره این میوه نیز توجه نداشته باشید.

تاکنون تحقیقات کافی درباره آکای بری انجام نشده و مانند هر ماده غذایی سالم دیگر توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکنید.

اگر قصد خرید پالپ فراوری شده آماده دارید به برچسب روی محصول دقت کنید که مواد افزودنی و قند به آن اضافه نشده باشد.

منبع :کوکا

دیدگاهتان را بنویسید