بلاگ, مقالات

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! – بخش دوم

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! - بخش دوم

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! – بخش دوم

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! – بخش دوم

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! - بخش دوم

ماهی سالمون

ماهی، یک غذای مغذی است و حاوی میزان بالایی از چندین شکل از ویتامین ب است. ۱۰۰ گرم ماهی سالمون پخته شده شامل موارد زیر است:

  • ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B1
  • ۲۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B2
  • ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B3
  • ۱۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B5
  • ۴۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6
  • ۵۱ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12

به‌علاوه ماهی‌ سالمون یک ماهی کم جیوه است که حاوی میزان بالایی از چربی‌های مفید امگا ۳، پروتئین و سلنیوم است. بنابراین نه‌تنها ماهی سالمون یک بمب ویتامین ب است، بلکه خواص بی‌نظیر دیگری نیز دارد.

سبزیجات

چندین نوع سبزیجات به دلیل دارا بودن ویتامین فولات یا B9 اهمیت زیادی دارد. از سبزیجات دارای ویتامین فولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسفناج خام که در هر ۸۵ گرم از آن ۴۱ درصد از نیاز روزانه تامین می‌شود.
  • اسفناج پخته که در هر ۸۵ گرم از آن ۳۱ درصد از نیاز روزانه تامین می‌شود.
  • شلغم پخته که در هر ۸۵ گرم از آن ۲۵ درصد از نیاز روزانه تامین می‌شود.
  • کاهو خام که در هر ۸۵ گرم از آن ۲۹ درصد از نیاز روزانه تامین می‌شود.

لازم به ذکر است مقدار یاز فولات توسط گرما حین پخت از بین می‌رود و مقداری از آن می‌تواند به آبی که سبزیجات در آن پخته شده است، منتقل شود. برای به حداقل رساندن از بین رفتن فولات حین پخت، بهتر است سبزیجات را تا هنگامی که حالتی بین سفت و بسیار نرم داشته باشند، بخارپز کنید.

کبد و گوشت سایر ارگان‌ها

با وجود آنکه این مواد غذایی حاوی ویتامین بسیاری هستند، پرطرفدار نیستند؛ اما گوشت ارگان‌ها به خصوص کبد سرشار از ویتامین B هستند و تفاوتی نمی‌کند که گوشت گاو، بره یا مرغ باشد. برای مثال ۱۰۰ گرم از گوشت کبد گاو شامل موارد زیر است:

  • ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B1
  • ۲۰۱ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B2
  • ۸۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B3
  • ۶۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B5
  • ۵۱ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6
  • ۱۳۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B7
  • ۶۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B9
  • ۱۳۸۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12

به همین دلیل این گوشت‌ها را می‌توان یک منبع ویتامین B و به‌خصوص یکی از مهمترین منابع غذایی ویتامین B6 B12 دانست.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید