مقالات, بلاگ

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

آبمیوه های خانگی

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

یکی از لذت‌های خوشمزه تابستانی، نوشیدن آبمیوه خانگی است. آبمیوه خانگی در کنار طعم و مزه دلپذیرش، مواد معدنی و پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. به همین خاطر است که خیلی از بانوان ایرانی زمان زیادی را برای تهیه آبمیوه‌ خانگی به کمک دستگاه آبمیوه‌گیری صرف می‌کنند.

خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند که با انواع آبمیوه‌های خانگی و روش تهیه‌ی آن به کمک دستگاه‌های آبمیوه‌گیری به‌طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه‌ انواع آبمیوه خانگی

طرز تهیه‌ آبمیوه خانگی به کمک دستگاه‌های آبمیوه‌گیری بسیار راحت است و تنها کافی است مراحل زیر را طی کنید تا لذت نوشیدن آبمیوه‌های متنوع خانگی را تجربه کنید.

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مرحله 1: آماده کردن میوه و سبزیجات

ابتدا آب تمامی میوه‌ها و سبزیجات را بگیرید. دقت کنید که از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید که عصاره‌ی بهتری بدهند. نگران پالپ میوه نباشید. دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی با جدا کردن پالپ میوه از آب آن، کار شما را ساده می‌کند.

مرحله 2: شستشوی کامل میوه‌ها و سبزیجات

تمامی میوه‌ها و سبزیجاتی که برای تهیه‌ی آبمیوه خانگی آماده کرد‌ه‌اید را با مواد شوینده کامل بشویید. مرحله شستشو را 2 تا 3 بار تکرار کنید تا زمانی‌که مطمئن شدید تمامی آلودگی‌ها، باکتری‌ها، مواد باقی مانده و … از بین رفته‌اند. برای این‌که مرحله شستشو را به‌طور کامل انجام دهید، می‌توانید از فرچه‌های مخصوص شستشوی سبزیجات و میوه کمک بگیرید.

بعد از آن‌که شستشوی میوه‌ها و سبزیجات به ‌اتمام رسید، آن‌ها را با دستمال مخصوص خشک کنید.

مرحله 3: جداسازی پوست‌های ضخیم

بعضی از میوه‌ها پوست‌های ضخیمی دارند که دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی توان جدا کردن آن را ندارد. بنابراین پوست این میوه‌ها و هسته‌ی میوه‌هایی مثل آلبالو، گیلاس، نارنگی و … را جداسازی کنید. اگر پوست میوه و ساقه‌های سبزیجات نازک باشد، خود دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی آن‌ها را جدا می‌کند.

مرحله4: تقسیم میوه‌ها و سبزیجات به قطعات کوچک‌تر

برش میوه‌ها و سبزیجات به قطعات کوچک‌تر، به دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی کمک می‌کند که بهتر آبمیوه را بگیرد. میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه، طالبی، کلم و آناناس را به 8 قسمت تقسیم کنید و میوه‌های متوسط مثل سیب، گوجه‌ فرنگی و چغندر را به چهار قسمت تقسیم کنید. میوه‌های کوچک مثل هویج، کرفس، تمشک، کیوی نیازی به برش و تقسیم ندارند و به راحتی می‌توان از آن انواع آبمیوه‌های خانگی را درست کرد.

مرحله 5آماده‌سازی دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی

بخش‌های مختلف دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی باید درست و دقیق به هم متصل باشند. طبق دستورالعملی که روی دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی درج شده، عمل کنید. دقت کنید که همیشه کاسه دستگاه آبمیوه‌گیری در مرکز دستگاه قرار گرفته باشد؛ زیرا که پالپ و هسته‌هایی که جدا می‌کند را آن‌جا می‌ریزد.

مرحله 6: میوه‌ها و سبزیجاتی که برای تهیه‌ی آبمیوه خانگی کنار گذاشته را آماده کنید.

دستگاه آب میوه‌گیری خانگی را روشن کنید. به اندازه کف دست از میوه یا سبزیجات بردارید و آن را به آرامی داخل ظرف آبمیوه‌گیری قرار دهید. اگر دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی شما دستی است، خوب باید درب آن را فشار دهید تا آب میوه گرفته شود و اگر دستگاه آبمیوه‌گیری برقی دارید، سرعت تنظیمات را بر اساس نوع میوه تنظیم کنید.

مرحله 7: آب میوه‌گیری با میکسر

همه مواد را به داخل میکسر بریزید. کمی آب به آن اضافه کنید تا پالپ میوه‌ها کمی باز شوند و راحت‌تر مخلوط شود. زمانی که مخلوط کردید، دقت کنید که تکه‌های بزرگ از میوه باقی نماند. یک تفاله‌گیر روی لیوان قرار دهید که به‌هنگام ریختن آب میوه، تفاله‌های داخل آن عبور نکند و آبمیوه خانگی دلپذیری از آن استخراج شود.

مرحله 8: پیش از مصرف آبمیوه خانگی حتما آن را به خوبی به‌ هم بزنید.

زمانی‌که آبمیوه را به ‌هم می‌زنید تمام محتویات آن خوب با هم ترکیب می‌شود. چند ساعت قبل از میکس کردن، آن را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود. البته حداکثر زمانی‌که آب‌میوه خانگی می‌تواند در یخچال بماند، دو روز است. بعد از آن بلااستفاده خواهند شد.

نکات کلیدی در تهیه آبمیوه خانگی

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی جزو وسایلی است که کارایی زیادی در زندگی ما دارد، بنابراین باید از آن به درستی استفاده کنید تا عمر دستگاه طولانی بماند.

نکته اول: در ابتدا دقت کنید زمانی‌که می‌خواهید دستگاه‌ آبمیوه‌گیری را روشن کنید، تمام قطعه‌های آن به‌درستی جا افتاده باشد.

نکته دوم: برای گرفتن آب میوه‌های نرمی همانند زردآلو، موز، کیوی و هلو از دستگاه آبمیوه‌گیری خانگی استفاده نکنید، زیرا این میوه‌ها منافذ صافی دستگاه را می‌بندد و این کار به مرور زمان موتور دستگاه را از کار می‌اندازد.

نکته‌ سوم: یکی از نکات مهم که دانستن آن بسیار اهمیت دارد، این است که بعد از گرفتن آبمیوه خانگی، قسمت‌های توری و شیر کوچک دستگاه آبمیوه‌گیری را بشویید.

برای راحت شستن قسمت‌های توری و شیر کوچک دستگاه آبمیوه‌گیری، ابتدا با فرچه قسمت‌های توری را تمیز کنید. زیرا به این ترتیب همه تفاله‌ها و تکه‌های باقی‌مانده را به‌راحتی می‌توان شست.

نکته چهارم: حتما بعد از مدتی که از دستگاه آبمیوه‌گیری خود استفاده می‌کنید با این مشکل برخورد کردید که وسایل داخل محفظه تغییر رنگ می‌دهند. دلیل آن میوه‌های مختلف است که هر کدام رنگ خاص خود را دارند. بنابراین هر چند وقت یک بار با محلول آب و وایتکس بشویید تا مثل روز اول سفید شود و جرم‌هایش از بین برود.

انواع آبمیوه‌ خانگی

مصرف خوراکی‌ و نوشیدنی‌های سالم برای انجام فعالیت روزانه ضروری است. یک برنامه‌ی کامل برای نوشیدن مرتب آبمیوه‌های ساده و ترکیبی خانگی تهیه کنید و از نوشیدن انواع آبمیوه‌های دلپذیر خانگی در جهت داشتن زندگی سالم لذت ببرید.

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

همراه ما باشید، در ادامه به معرفی انواع آبمیوه‌های ساده و ترکیبی خانگی می‌پردازیم.

  • آب انگور

آب انگور سرشار از پتاسیم است. در هر 100‌ گرم انگور، 210 میلی‌گرم از این ماده معدنی وجود دارد، بنابراین مصرف مرتب آن فشار خون را تنظیم می‌کند.

  • آب سیب

نوشیدن آب میوه خانگی سیب به دلیل وجود آنتی‌اکسیدانی به نام “کوئرستین” که میزان کلسترول بد خون را پایین می‌آورد، بسیار توصیه می‌شود. علاوه بر این با مصرف این نوشیدنی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته نیز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کم می‌شود.

  • آب پرتقال

آب پرتقال خانگی یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که نوشیدن آن یک تا دو بار روزانه توصیه می‌شود که یکی از محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین آبمیوه‌های خانگی است.

  • آب انبه

رنگ نارنجی که آب انبه دارد، به دلیل وجود بتاکاروتن است. انبه برای افرادی که ویتامین A احتیاج دارند و به‌طور دائم به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، ضرورت دارد. علاوه بر این‌ها آب انبه به درمان انواع عفونت‌ها و کم‌خونی کمک می‌کند.

  • آب آناناس

آبمیوه آناناس سرشار از ویتامین C است. میزان ویتامین C موجود آبمیوه خانگی آناناس در حدی است که با خوردن 100‌ گرم از آن 25 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین تأمین می‌شود.

  • آب هندوانه

قرمزی رنگ آب هندوانه به دلیل وجود لیکوپن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. بر اساس تحقیقات به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه هندوانه می‌تواند از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌کند. بنابراین نوشیدن آبمیوه خانگی هندوانه به مردان خانواده توصیه می‌شود.

  • آب گریپ‌فروت

یکی از آبمیوه‌های پرطرفدار که بیشترین مقدار پتاسیم را به خود جذب کرده، گریپ‌فروت است. به همین دلیل برای بیمارانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، درمان است و فشار خون آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد تا به مرحله تنظیم برساند. قند موجود در این میوه از نوع فروکتوز است و برای افرادی که دیابت دارند، توصیه می‌شود.

ترکیب آبمیوه‌های خانگی

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

در زمان تهیه‌ آبمیوه‌های خانگی اگر آب موز، سیب و طالبی  را با هم ترکیب کنید، طعم بی‌نظیری ایجاد می‌کند. آب میوه‌های خانگی مانند: لیمو، پرتقال، بلوبری، انگور و گریپ فروت را که اسید سیتریک دارند، می‌توانید با یکدیگر ترکیب کنید.

روش تهیه آبمیوه‌های ترکیبی خانگی

آبمیوه خانگی موهیتو

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • لیموی تازه: 1 عدد
  • برگ تازه نعنا: 1 عدد
  • شکر قهوه‌ای: 2 قاشق غذاخوری
  • سودا (آب معدنی گازدار)

طرز تهیه:

ابتدا لیمو را به 6 قسمت تقسیم کرده و 4 قسمت آن را کنار گذاشته و سپس دو قسمت باقی‌مانده را خرد می‌کنیم و در یک لیوان می‌ریزیم. سپس شکر و برگ‌های نعنا را اضافه می‌کنیم و با قاشق فشار می‌دهیم. لیوان را پر از یخ کرده و فضای خالی لیوان را با سودا پر می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم. آب میوه خانگی تابستانی شما آماده شد.

آبمیوه خانگی ترکیبی زردآلو و انبه

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • آب‌ زردآلو: 1/2 لیوان
  • آب انبه: 1/2 لیوان
  • موز رسیده و بزرگ: 1 عدد
  • ماست پرچرب: 1 قاشق غذاخوری
  • یخ: به میزان لازم

طرز تهیه:

تنها مواد را با مخلوط‌کن کاملا میکس می‌کنیم.

آبمیوه خانگی ترکیبی هویج، پرتقال و زنجبیل

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • هویج شیرین: 3 یا 4 عدد
  • سیب بزرگ: 1 عدد
  • پرتقال: 2 عدد
  • پودر زنجبیل: 1/4 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

آب هر یک از میوه‌ها را می‌گیریم و با هم مخلوط کرده و سپس پودر زنجبیل را اضافه می‌کنیم. می‌توان به جای پودر زنجبیل، زنجبیل تازه را رنده کرد و به آبمیوه خانگی خود اضافه کرد.

آبمیوه خانگی ترکیبی شیر سویا، زردآلو و آب سیب

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آنانواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • برگه زرد آلو: 8 تا 10 عدد
  • آب سیب: 2 لیوان
  • شیر سویا: 120 میلی‌لیتر

طرز تهیه:

در ابتدا آب یک سیب را گرفته و برگه زردآلوها را به مدت یک شب در آن قرار می‌دهیم. سپس روز بعد با یک لیوان آب سیب تازه و شیر سویا کاملا مخلوط می‌کنیم. اگر به شیر سویا علاقه ندارید، می‌توانید آن را از ترکیب حذف کنید.

آبمیوه‌ خانگی آلبالو

آبمیوه‌ خانگی آلبالو

ابتدا هسته‌های آلبالوها را خارج می‌کنیم و یک لایه از آن‌ها را کف قابلمه می‌ریزیم. سپس یک لایه شکر روی آلبالوها ریخته و بعد یک لایه‌ی دیگر آلبالو روی شکر می‌ریزیم. قابلمه را روی شعله ملایم قرار می‌دهیم تا آلبالوها آب انداخته و بپزند. از آلبالوهای پخته می‌توانید برای آلبالو پلو استفاده کنید. شربتی که باقی مانده را با آب رقیق کنید و با یخ سرو کنید.

آبمیوه‌ خانگی توت فرنگی و انبه

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آنانواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • توت فرنگی تازه: 8 تا 10 عدد
  • آب انبه (طبیعی یا نکتار): 1 لیوان

طرز تهیه:

قبل از هر چیز مدتی توت‌فرنگی‌ها را درون فریزر قرار می دهیم تا کمی یخ بزنند. در ادامه توت‌فرنگی‌ها و آب انبه را در مخلوط‌کن کاملا میکس می‌کنیم. می‌توانید نوشیدنی تابستانی خود را با قطعات توت فرنگی تزئین کنید.

آبمیوه‌ خانگی زردآلو

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • آب زرد آلو: 1 لیوان
  • موز تازه و رسیده: 1 عدد
  • آب پرتقال: 1/2 لیوان

طرز تهیه:

ابتدا آب زردآلو و موز را درون فریزر گذاشته تا کمی سرد شده و یخ بزنند. در ادامه آب زردآلو و آب پرتقال را درون مخلوط کن می‌ریزیم و موز یخ زده را نیز خرد کرده و به مخلوط اضافه می‌کنیم و در نهایت همه‌ی مواد را کاملا با هم میکس می‌کنیم.

آبمیوه‌ خانگی سبز

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آنانواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

مواد لازم:

  • اسفناج شسته شده: 2 فنجان
  • گلابی یا سیب: 1 عدد
  • زنجبیل تازه: به میزان لازم
  • آب لیموی تازه: 1/2 لیمو
  • فنجان آب: 1/5 پیمانه
  • دانه کتان: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل یا شربت افرا: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا دانه و ساقه سیب و گلابی را جدا کرده و میوه ها را خرد می‌کنیم. برای شروع، آب و دانه‌های کتان را مخلوط می‌کنیم. سپس اسفناج را اضافه کرده و در نهایت میوه و زنجبیل را نیز افزوده و میکس می‌کنیم. آب لیمو را نیز روی مواد می‌ریزیم و باز مخلوط کن را روشن می‌کنیم. می‌توانیم مخلوط را تست کرده و اگر نیاز بود، کمی عسل به آن اضافه کنیم و دوباره میکس کنیم.

نکات مهم در مصرف آبمیوه‌های خانگی

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

1-نوشیدن یک لیوان آبمیوه خانگی هم کالری دارد، بنابراین نیازی نیست در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

2-به هنگام تهیه آبمیوه‌ی خانگی مورد نظر خود، تا حدی که امکان دارد، شکر اضافه نکنید.

3-آبمیوه‌ خانگی را تازه به تازه تهیه و مصرف کنید.

4-با توجه به میزان قند و کالری که در میوه‌ها وجود دارند، با هم ترکیب کنید.

چه زمانی برای مصرف آبمیوه‌های طبیعی‌ خانگی مناسب است؟

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه‌های خانگی مانند آب سیب، گلابی یا انگور، صبح زود است.

نوشیدن آب انبه، آناناس و پرتقال بعد از وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. در واقع آب آناناس به دلیل پروتئاز موجود در آن به هضم پروتئین و فرآیند گوارش کمک می‌کند.

‏ویتامین‌های موجود در انبه به گوارش پروتئین گوشت و جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. ویتامین C آب پرتقال باعث افزایش آنزیم‌های گوارش ‏معده می‌شود و به گوارش چربی‌ها سرعت می‌دهد.

نوشیدن آب میوه بعد از شام و آخر شب اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا قند بالای آب میوه‌ها باعث چاقی می‌شود. از مصرف آب میوه‌هایی خانگی مثل پرتقال و گوجه فرنگی پیش از وعده‌های غذایی خودداری کنید.

 کلام آخر

امیدوارم بعد از خواندن این مقاله و دانستن خواص و طرز تهیه‌ آبمیوه‌های خانگی، ارزش تغذیه خود را بهبود ببخشید. برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان،‌ انواع آبمیوه‌ خانگی ساده و ترکیبی درست کنید که برای راحتی کار می‌توانید از دستگاه آبمیوه‌گیری کمک بگیرید.

انواع آبمیوه خانگی و طرز تهیه آن

اگر آبمیوه‌ی خانگی می‌شناسید که ما معرفی نکرده‌ایم و محبوب شماست، به ما معرفی کنید.

منبع: عالیس

دیدگاهتان را بنویسید