مقالات, بلاگ

انواع قهوه – بخش اول

انواع قهوه - بخش اول

انواع قهوه – بخش اول

انواع قهوه

انواع قهوه - بخش اول

انواع قهوه

قهوه‌های کشت شده در دنیا همه از یک نوع نیستند و براساس خواص، ویژگی‌ها و محل کشت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از بین تمام انواع قهوه‌ موجود در جهان، دو نوع قهوه عربیکا و قهوه روبوستا بیشترین حجم را در بین تمامی گونه‌ها دارند به طوریکه تقریبا تمام حجم قهوه‌های تجاری موجود در دنیا را این دو گونه تشکیل داده‌اند. اولین تفاوت دانه‌های قهوه عربیکا و دانه‌های قهوه روبوستا، محل کشت و شرایط آب و هوایی است که این دو گونه قهوه رشد می‌کنند.

قهوه عربیکا

ویژگی‌های قهوه عربیکا:

  1. دانه‌هایی تخت و صاف، دانه‌هایی بیضی‌تر از قهوه روبوستا و دانه‌هایی دارای انحنا در خط وسط لوبیای قهوه از جمله ویژگی‌های ظاهری قهوه عربیکا است.
  2. میزان کافئین قهوه عربیکا مناطق مختلف با هم متفاوت است اما در حالت کلی میزان کافئین قهوه عربیکا نصف میزان کافئین قهوه روبوستا است و این مقدار چیزی در حدود ۰.۸ تا ۱.۵درصد است.
  3. اسیدیته قهوه‌ که نشان دهنده میزان ترشی قهوه است؛ در قهوه عربیکا بیش از قهوه‌ی روبوستا است.
  4. در حالت کلی قهوه‌های عربیکا طعم مطلوب‌تر و تلخی کمتری نسبت به قهوه‌های روبوستا دارند.

اگر شما به قهوه‌ با طعم تلخ‌ علاقه‌مند هستید بهتر است بجای قهوه عربیکا از قهوه روبوستا استفاده کنید.

  1. میزان چربی قهوه عربیکا بیشتر از قهوه روبوستا است و به همین دلیل باریستاها اگر قصد داشته باشند قهوه‌ای با کرمای خوب تهیه کنند، از قهوه عربیکا استفاده خواهند کرد.
  2. گیاه قهوه عربیکا مختص مناطق اتیوپی و سودان است اما امروزه این گیاه در کشورهای برزیل، جامائیکا، کلمبیا، کاستاریکا، کنیا، آنتیگوا، گواتمالا، پرو و اتیوپی تولید می‌شود.

قهوه روبوستا

پس از قهوه عربیکا، دومین گونه‌ی پرطرفدار قهوه در دنیا روبوستا است. قهوه روبوستا تقریبا 25 تا 40 درصد از حجم قهوه‌ی تولیدی جهان است.

ویژگی‌های قهوه روبوستا

  1. مقاومت بیشتر در برابر حشرات و آفات‌ گیاهی.
  2. دانه‌هایی کوچکتر از قهوه عربیکا، گردتر از قهوه عربیکا، دارای خط صاف در وسط لوبیای قهوه و عدم وجود انحنا در خط وسط لوبیای قهوه از جمله ویژگی‌های ظاهری دانه‌های قهوه روبوستا است.
  3. قیمت قهوه روبوستا کمتر از قهوه عربیکا است. البته این موضوع به دلیل کیفیت پایین‌ این گیاه نیست و به دلیل فراوانی و مقاومت بیشتر این گیاه در برابر آفات و حشرات است.
  4. میزان تلخی و کافئین قهوه روبوستا از قهوه عربیکا بیشتر است. درصد کافئین این قهوه چیزی در حدود 1.5 تا 4 درصد است.
  5. قهوه روبوستا اسیدیته (ترشی) و چربی کمتری نسبت قهوه عربیکا دارد. به دلیل چربی کمتر این قهوه برای تهیه قهوه امریکانو مناسب است.
  6. عمده قهوه روبوستای جهان متعلق به کشور اندونزی است و به همین دلیل قهوه اندونزی با روبوستا شناخته می‌شود.

رست قهوه

به فرایند برشته کردن قهوه رست (Roast) یا بو دادن قهوه گفته می‌شود.

رست قهوه دارای مراحل مختلفی است که طی این مراحل دانه‌های سبز رنگ قهوه به قهوه‌ی کامل برشته شده و تیره رنگ تبدیل می‌شوند. البته تمامی افراد به دانه‌های قهوه کامل برشته علاقمند نیستند به همین دلیل تولیدکنندگان دانه‌های قهوه، در طی فرایند رست، قهوه‌ها را در درجه‌های مختلفی رست می‌کنند (بو می‌دهند) تا هر فرد بتواند براساس ذائقه و علاقه خود، یکی از انواع درجه‌ رست را انتخاب کند.

انواع درجه رست قهوه عبارت است از:

  1. رست روشن (LIGHT ROAST)
  2. رست متوسط (MEDIUM ROAST)
  3. رست متوسط- تیره (MEDIUM-DARK ROAST)
  4. رست تیره (DARK ROAST)

آسیاب قهوه

برای تهیه قهوه چندین روش وجود دارد که ما آن‌ها را با نام‌های فرانسه، اسپرسو، ترک و موارد مشابه دیگر می‌شناسیم.

برای تهیه قهوه به هر یک از روش‌های قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه و قهوه ترک، نیاز است که قهوه با درجه خاص و مناسبی پودر و آسیاب شود. درجه آسیاب قهوه یکی ا ز موارد بسیار با اهمیت در تهیه قهوه است و اگر این مورد به درستی رعایت نشود نوشیدنی با کیفیت نخواهد بود. علاوه بر این اگر قهوه با درجه‌ی مناسب آسیاب نشود ممکن است ابزار تهیه قهوه آسیب ببیند.

اگر بخواهیم درجه‌ی آسیاب‌ قهوه برای تهیه قهوه را در 7 درجه (درجه‌ی 7 به معنای خیلی درشت و درجه‌ی یک به معنای خیلی خیلی ریز است) تقسیم‌بندی کنیم ترتیب آن‌ها به شرح زیر خواهد بود.

درجه آسیاب 7 مناسب برای تهیه قهوه با کلد برو

درجه آسیاب 7 مناسب برای تهیه قهوه با قهوه ساز Percolator

درجه آسیاب 6 مناسب برای تهیه قهوه با فرنچ پرس

درجه آسیاب 5 مناسب برای تهیه قهوه با کمکس

درجه آسیاب 4 مناسب برای تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز چکه‌ای

درجه آسیاب 4 مناسب برای تهیه قهوه با سایفون

درجه آسیاب 3 مناسب برای تهیه قهوه با موکاپات

درجه آسیاب 2 مناسب برای تهیه قهوه با اسپرسوساز برقی

درجه آسیاب 1 مناسب برای تهیه قهوه ترک

پس از آشنایی با گیاه قهوه، قهوه سبز، انواع قهوه عربیکا و روبوستا، رست قهوه و آسیاب قهوه شما باید قادر باشید که یک پودر قهوه مناسب برای تهیه قهوه فرانسه، قهوه ترک، قهوه اسپرسو، کاپوچینو، لته و سایر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه تهیه کنید.

در این قسمت بصورت خیلی خلاصه مواردی که در خرید پودر قهوه باید به آن توجه داشته باشید را برای شما بیان می‌کنیم.

برای خرید پودر قهوه باید اول نوع دانه را انتخاب کنید. دو نوع عمده دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا هستند. قهوه‌های روبوستا تلخ‌تر هستند و میزان کافئین بیشتری دارند و قهوه‌های عربیکا ترش‌تر هستند و عطر و عطم بیشتری دارند. از نظر قیمت قهوه عربیکا از قهوه رویوستا گران‌تر است.

اگر در انتخاب و خرید پودر قهوه عربیکا و روبوستا تجربه‌ای ندارید می‌توانید از ترکیب 50 درصد قهوه عربیکا و 50 درصد قهوه روبوستا استفاده کنید. این قهوه دارای نسبت‌های برابری از تلخی، ترشی، کافئین، عطر و طعم است و نسبت به 100 درصد قهوه عربیکا قیمت مناسب‌تری دارد.

قهوه 50 درصد عربیکا و 50 درصد روبوستا که با نام قهوه عاشقانه در فروشگاه اینترنتی اوسکافه به فروش می‌رسد یکی از مناسب‌ترین انواع پودر قهوه برای تهیه نوشیدنی‌های کاپوچینو و لته است.

برای خرید این قهوه می‌توانید به وب سایت اوسکافه مراجعه کنید و از قسمت فروشگاه آن را تهیه کنید.

در زمان خرید قهوه توجه داشته باشید که براساس ابزاری که می‌خواهید با آن قهوه را درست کنید؛ پودر قهوه آسیاب شده بگیرید.

در بالا و در قسمت آسیاب انواع درجه آسیاب برای تهیه قهوه را به صورت کامل شرح داده‌ایم.

در ادامه مقاله انواع روش‌های تهیه قهوه را به صورت کامل به شما آموزش می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید