مقالات, بلاگ

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ – بخش دوم

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ - بخش دوم

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ – بخش دوم

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ - بخش دوم

3. تقویت سیستم ایمنی

بادمجان نخودی دارای خواص ضد میکروبی قوی است و می تواند از چند جهت عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

به نظر می رسد این توت ها اثر خوبی روی ویروس هرپس سیمپلکس داشته باشند و برای تمیز نگه داشتن زخم ها و بهبود جراحات و بریدگی ها مفید باشند.

عوارض جانبی بادمجان نخودی

تمام بخش های گیاه بادمجان نخودی از جمله ریشه، ساقه، برگ و میوه آن در سراسر دنیا برای اهداف دارویی و آشپزی استفاده می شود.

توت های این گیاه اغلب در روغن یا کره سرخ شده و به صورت کامل مصرف می شوند در حالی که برگ ها، ساقه ها و ریشه ها را معمولا خشک کرده و به صورت پودر یا دمنوش استفاده می کنند.

گرچه بادمجان نخودی جزو گیاهان پر مصرف است و معمولا خطر خاصی به همراه ندارد اما درباره دوز ایمن دقیق و خطرات احتمالی آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

این گیاه هم خانواده سیب زمینی، فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان است و مانند این خوراکی ها و سبزیجات حاوی ترکیباتی به نام گلیکو آلکالوئیدها می باشد، مصرف دوز بالای این ترکیبات می تواند به مشکلات هضم و عصبی مانند تهوع، دل درد، اسهال، سرگیجه و گیجی منجر شود.

لازم به ذکر است غلظت این ترکیبات در بادمجان نخودی با بالغ شدن گیاه به طور طبیعی کاهش می یابد بنابراین برای کاهش عوارض احتمالی آن توصیه می شود تنها توت های کاملا رسیده را مصرف کنید.

برخی افراد خاص ممکن است نسبت به عوارض این ترکیبات حساس تر از دیگران باشد، اگر سابقه مشکل هضم سبزیجات خانواده بادنجانیان را دارید ممکن است بادمجان نخودی انتخاب خوبی برای شما نباشد.

شواهد کافی در مورد بی خطر بودن بادمجان نخودی در زنان باردار و مادران شیرده وجود ندارد، با این حال در برخی کشورها مانند غنا از بادمجان نخودی خام برای افزایش سطح آهن بدن و شیر مادر در این گروه استفاده می شود.

از آن جا که تشخیص انواع سمی و غیر سمی بادمجان نخودی کار چندان ساده ای نیست بهتر است قبل از افزودن آن به رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید، این مسئله به خصوص برای زنان باردار، مادران شیرده و کسانی که از بیماری خاص رنج می برند اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید