مقالات, بلاگ

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ – بخش اول

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ - بخش اول

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ – بخش اول

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟

بادمجان نخودی چیست و چه خواصی دارد؟ - بخش اول

بادمجان نخودی یا ترکی بری (به انگلیسی : Turkey berry) از گیاهان بسیار مشهور و رایج در نقاط مختلف جهان است که به عنوان یک ماده غذایی پر کاربرد و داروی گیاهی در طب سنتی شناخته شده است اما بسیاری از ما ایرانی ها نام آن را نشنیده ایم و درباره خواص و کاربردهای آن چیزی نمی دانیم.

از جمله خواص بادمجان نخودی می توان به کاهش فشار خون بالا، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع زخم ها اشاره کرد.

برای آشنایی با خواص و نحوه مصرف بادمجان نخودی در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

بادمجان نخودی چیست؟

گیاه بادمجان نخودی یا بادمجان تایلندی با نام علمی Solanum torvum از گیاهان متعلق به خانواده بادنجانیان است، این درختچه گل دار و خار دار میوه هایی به شکل خوشه های بزرگ از توت های زرد مایل به سبز دارد که از نظر اندازه شبیه نخود فرنگی هستند.

بادمجان نخودی به نام هایی همچون انجیر شیطان و بادمجان وحشی نیز شهرت دارد و در زمینه های مختلف آشپزی، کشاورزی و اهداف دارویی استفاده می شود.

این گیاه دوست داشتنی به راحتی و مانند علف هرز در نواحی مختلف رشد می کند اما نواحی آفتابی و معتدل را ترجیح می دهد و امروزه در سراسر جهان از جمله آمریکا، آفریقا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام یافت می شود.

به دلیل گسترش زیاد بادمجان نخودی در نقاط مختلف، مشخص نیست این گیاه بومی چه منطقه ای است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند احتمالا به نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی تعلق داشته باشد.

خواص و فواید بادمجان نخودی

از جمله خواص بادمجان نخودی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پیشگیری و درمان کم خونی

کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در سراسر دنیا است و کم خونی ناشی از فقر آهن یک بیماری شایع است که ممکن است در نتیجه جذب نا کافی آهن در بدن ایجاد شود.

بادمجان نخودی از منابع غنی آهن گیاهی است که اغلب برای درمان یا پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن شناخته و مصرف می شود اما دقت داشته باشید احتمالا این آهن گیاهی به خوبی توسط دستگاه گوارش جذب نشده و تاثیر مورد انتظار در درمان کم خونی را نداشته باشد.

2. کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از رایج ترین مشکلات قلبی و از مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی و سکته مغزی می باشد.

ترکیبات موجود در بادمجان نخودی احتمالا به کاهش طبیعی فشار خون کمک می کنند. این توت ها دارای ترکیبات منحصر به فرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی همچون اسید گالیک و اسید فرولیک می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید