مقالات, بلاگ

باقلوا استانبولی در ایران

باقلوا استانبولی معروف ترین شیرینی ترکیه در دنیا است

باقلوا استانبولی در ایران

باقلوا استانبولی معروف ترین شیرینی ترکیه در دنیا است؛ همچنین این شیرینی لذیذ در بسیاری از کشورهای خاورمیانه چون ایران، فلسطین، سوریه، قفقاز و حتی کشورهایی مانند، یونان و قبرس هم به عنوان یک دسر پر طرفدار سرو می شود. باقلوای استانبولی با ترکیب پسته، یکی از پرطرفدارترین نوع باقلوا در دنیا است؛ این دسر خوشمزه و بی نظیر، با عطر و طعم خاص خود دل هر کسی را می برد. باقلوا استانبولی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و به همین دلیل پیدا کردن و خرید آن در ایران کار دشواری نیست.

تاریخچه باقلوا

در میان ترک ها و یونانی ها باقلوا استانبولی یکی از موضوعات تاریخی مورد بحث است که هر کدام از آن ها در تلاش اند تا ثابت کنند که این شیرینی محبوب متعلق به آن ها بوده است؛ یکی از قدیمی ترین دستور پخت هایی که وجود دارد، به حدود دو قرن قبل از میلاد مسیح مربوط می شود؛ همچنین باقلوای امروزی برای اولین بار در آشپزخانه کاخ توپکاپی در استانبول سرو شده است. باقلوا نیز به نوعی دسر ترکی به نام گولش مربوط است که معمولا در ماه رمضان استفاده می کنند.

انواع باقلوا در سرتاسر دنیا

این دسر دوست داشتنی در ترکیه با نام هایی چون باقلوای استانبولی، بورما و کیک باقلوای ترکی نیز شهرت دارد، از معروف ترین و محبوب ترین شیرینی های دنیا است؛ که با استفاده از لایه های خمیری و گردو و پسته آماده می شود. در بخش هایی از دریای اژه، به آن بادام هم اضافه می کنند. جالب است بدانید؛ در یونان باقلوا را با استفاده از 33 لایه خمیر تهیه می کنند که اشاره به سن و سال حضرت مسیح دارد.

باقلوای عربی نیز معروف و شناخته شده است؛ در قسمت هایی از سوریه و فلسطین این شیرینی را با استفاده از خمیر فیلو، کره، گردو و شربت شکر آماده و به قطعات ریز برش می زنند. در جمهوری آذربایجان به آن پاخلاوا می گویند، در فصل بهار و تعطیلات نوروز از آن استفاده می کنند؛ برای تهیه آن از گردو و بادام کمک می گیرند. در ارمنستان هم برای تهیه آن از دارچین و میخک استفاده می شود؛ مشهورترین باقلواهای دنیا در شهر غازی عینتاب ترکیه و باکی پاخلاواسی در باکو است.

باقلوا استانبولی در ایران

انواع باقلوا استانبولی در ایران

پخت این شیرینی سنتی و اصیل در ایران سابقه ای طولانی دارد و با گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، پودر قند، شیر و روغن درست می شود و با شکل های مثل لوزی، مربع و لوله ای و در طعم های پسته ای، مغز گردو، بادامی، نارگیلی و کاراملی تولید می شود؛ در اینجا به بعضی از انواع باقلوا استانبولی در ایران اشاره می کنیم.

باقلوا یزدی

این نوع شیرینی از معروف ترین سوغات یزد به حساب می آید؛ در تهیه آن از نوعی خمیر محلی به نام لواش باقلوا استفاده می کنند و همچنین از مایعی دارای پودر پسته و شربت مخصوص کمک می گیرند و دارای انواع مختلفی مانند لوزی، بادامی، بیدمشکی و نارگیلی است.

باقلوا استانبولی در ایران

باقلوا تبریزی

به علت نزدیک بودن تبریز به ترکیه، شباهت زیادی بین دستور پخت این شهر و ترکیه وجود دارد؛ باقلوای رشته ختایی و گردویی آذری معروف ترین باقلوا استانبولی در ایران هستند که بسیار خوشمزه هستند.

باقلوا گل رز قزوینی

این شیرینی از سه بخش اصلی خمیرشامل گلاب، آب گرم، روغن جامد، آرد الک شده و مغز باقلوا استانبولی در ایران شامل پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، زعفران حل شده در آب و پودر هل و شربت آن که شامل آب، شکر، گلاب، پودر قند و هل تشکیل شده است و یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر قزوین به شمار می رود.

باقلوا یاس (گیلانی)

برای تهیه این دسر بی نظیر، بادام را در گل یاس می خوابانند تا کاملا طعم و بوی یاس بگیرد و به دلیل عطر بی نظیرش دیگر از هل استفاده نمی شود.

باقلوا سر درود

این شیرینی با نام محلی سردری باقلواسی به سلطان باقلوا ها معروف است؛ از مهم ترین سوغاتی های استان آذربایجان شرقی به حساب می آید، اگر در شیره این دسر از شیرعسل کاملا طبیعی استفاده شود، طعم لذت بخش باقلوای ترک را می توان در این شهر تجربه کرد و در انواع طعم های پسته ای، مغز گردوی آذر شهر، بادامی، نارگیلی، گل سرخ، فندقی و در مدل های مختلف تهیه می شود.

باقلوا استانبولی در ایران

خواص باقلوا استانبولی

مواد غذایی به کار رفته در تهیه باقلوا استانبولی خوش طعم، ارزش غذایی زیادی داردو استفاده از ترکیبی از انواع مغزها مانند مغز پسته، گردو، بادام، نارگیل و مواد طبیعی مانند گلاب، هل، شیر و تخم مرغ در تهیه این دسر علاوه بر طعم فراموش نشدنی و بی نظیر، این شیرینی را تبدیل به یک دسر خوش طعم با ارزش غذایی بسیار بالا کرده است.

ویژگی های یک باقلوای تازه و با کیفیت

وقتی در قنادی ها، سینی های بزرگ باقلوا استانبولی را می بینید، ظاهرا همه آن ها هم مثل هم هستند، اما چطور می توانید باقلوایی تازه، با کیفیت و خوشمزه را بخرید؟ شما می توانید با دانستن چند نکته ساده باقلوای خوب را تشخیص دهید.

باقلوا استانبولی در ایران
  • صدا: این دسر خوشمزه باید ترد و شکننده باشد که وقتی آن را گاز می زنید صدا شکسته شدن و تردی آن را بشنوید. اگر بافتی نرم و خمیری داشته باشد، پس باقلوای شما تازه نیست.
  • بو: وقتی که این شیرینی تازه پخته شده باشد بوی مطبوع و هوس انگیز کره را می دهد؛ پس قبل از خرید این دسر حتما آن ها را بو کنید.
  • مزه: حتما این نکته را می دانید که باقلوا استانبولی باید شیرین باشد اما اگر شیرینی آن خیلی زیاد باشد و موقع قورت دادن گلو را بسوزاند، پس مشخص است که شیرینی شربت و شهد آن متعادل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید