مقالات

تمام خواص دارویی گریپ فروت

تمام خواص دارویی گریپ فروت - وبسایت بستنی نوبهار

خواص دارویی گریپ فروت

تمام خواص دارویی گریپ فروت

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با بیان اینکه گریپ فروت قدرت بی‌نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی‌ها دارد، در عین حال نسبت به مصرف همزمان گریپ فروت با برخی داروها به دلیل ایجاد برخی عوارض هشدار داد.

تمام خواص دارویی گریپ فروت - وبسایت بستنی نوبهار

دکتر وحید یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گریپ فروت میوه‌ای سرشار از ویتامین C و پتاسیم است گفت: این میوه منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی است.

وی گفت: انواع سرخ و صورتی گریپ فروت سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

یعقوبی با اشاره به اینکه فیبر گیاهی گریپ فروت، فراوان است اما کالری کمی دارد، گفت: این میوه دارای بیوفلاوونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است که از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. گریپ فروت ممکن است در افراد حساس به مرکبات واکنش حساسیت‌زا ایجاد کند.

وی با بیان اینکه گریپ فروت قدرت بی‌نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی‌ها دارد، گفت: گریپ فروت، میوه‌ای مفید برای متعادل کردن وزن بدن است و فیبر گیاهی فراوان آن گرسنگی را فرو می‌نشاند. گریپ فروت سرشار از پکتین (فیبر محلول)‌ است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گریپ فروت اشتها را کاهش می‌دهد، گفت: این میوه عمل هضم را آسان می‌کند و ترشح شیره معدی و کیسه صفرا را سرعت می‌بخشد.

این متخصص تغذیه از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت، از اسیدفنولیک نام برد و گفت: این ترکیب مانع تشکیل نیتروزامین (مواد سرطان‌زا)، بالیموندیدترپن و مونوترپن می‌شود. این مواد موجب تولید آنزیم‌هایی می‌شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان موثر هستند.

یعقوبی گفت: افرادی که به مرکبات حساسیت دارند، احتمال دارد در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان دهند. این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد.

این متخصص تغذیه مصرف گریپ فروت در صبح ناشتا را موجب خروج سموم از بدن عنوان کرد و گفت: مصرف آن خون را تصفیه و کلیه و کبد را پاک می‌کند. ضد خونریزی بواسیر است. میوه‌ای خنک است و عطش را رفع می‌کند. اختلالات مفصلی را درمان می‌کند. برای افرادی که موهای سرشان می‌شکند، تجویز می‌شود.

یعقوبی افزود: گریپ فروت، علاوه بر مواد معدنی (آهن و کلسیم) دارای ویتامین‌های B2 ،B1، A و B3 است.

وی همچنین گفت: مصرف برخی از داروها همراه با این میوه مقدار آنها را در خون و در نتیجه اثرات سمی آنها را به شدت افزایش می‌دهد که در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد. بنابراین نباید همزمان با مصرف داروهایی مانند استاتین (ضد کلسترول)، بنزودیازپین (آرام بخش)، داروهای ضد افسردگی و یا داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی، گریپ‌فروت مصرف کرد.

منبع : همشهری 

دیدگاهتان را بنویسید