مقالات, بلاگ

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن – بخش دوم

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن - بخش دوم

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن – بخش دوم

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن - بخش دوم

نحوه استفاده از برگ اکالیپتوس

برای استفاده از خواص برگ اکالیپتوس می توانید از آن به شیوه های مختلف از جمله دمنوش یا روغن بهره ببرید.

روغن اکالیپتوس در آروماتراپی کاربرد زیادی دارد و می توان از رایحه آن برای آرامش و درمان سرماخوردگی استفاده کرد. این روغن به صورت موضعی و رقیق شده برای رفع احتقان نیز استفاده می شود.

در صورت تمایل می توانید برگ های خام و کامل اکالیپتوس را داخل آب حمام بریزید.

چای اکالیپتوس چیست؟

برگ های اکالیپتوس معمولا به صورت تازه، خام و کامل مصرف نمی شوند، یکی از روش های رایج استفاده از این برگ ها تهیه دمنوش اکالیپتوس می باشد که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

درخت اکالیپتوس انواع مختلف دارد اما گونه ای که معمولا برای تهیه چای و روغن از آن استفاده می شود درخت صمغ آبی یا درخت تب استرالیا می باشد که برگ های بلند چرمی به رنگ خاکستری مایل به سبز دارد.

چای اکالیپتوس به رنگ سبز کم رنگ است و رایحه قوی چوبی یا کاجی مانند دارد. دقت داشته باشید برای تهیه این دمنوش از برگ های خرد شده درخت استفاده می شود نه روغنی که از این برگ ها استخراج می شود.

خواص و فواید چای اکالیپتوس

دمنوش اکالیپتوس خواص زیادی برای سلامتی دارد اما همان طور که می دانید غلظت ترکیبات موجود در روغن بسیار بیشتر از دمنوش می باشد، بنابراین نمی توان گفت این نوشیدنی خواص کاملا مشابه روغن اکالیپتوس دارد.

چای اکالیپتوس به دلیل ترکیباتی همچون فلاونوئیدها و تانن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد و از آن به صورت خوراکی یا استنشاقی برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می شود.

بخار چای اکالیپتوس به باز شدن مجاری تنفسی و رفع گرفتگی بینی کمک می کند، با این حال خواص این دمنوش تنها به این موارد خلاصه نمی شود.

در طب سنتی از دمنوش اکالیپتوس در موارد زیر نیز استفاده می شود:

  • درمان آسم
  • درمان برونشیت
  • درمان دیابت
  • کاهش پلاک و بوی بد دهان
  • از بین بردن شپش سر
  • جلوگیری از گزش حشرات
  • تسکین سر درد
  • درمان مشکلات کبد و کیسه صفرا

دیدگاهتان را بنویسید