مقالات, بلاگ

خواص ثعلب برای سلامت و درمان – بخش اول

خواص ثعلب برای سلامت و درمان - بخش اول

خواص ثعلب برای سلامت و درمان – بخش اول

خواص ثعلب برای سلامت و درمان – بخش اول

خواص ثعلب برای سلامت و درمان - بخش اول

ثعلب یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که از غده زیر زمینی گیاه حاصل می شود. این گیاه پایا و چندساله دارای گلهای خوشه ای و برگهای پهن است. گلهای گیاه ثعلب به رنگ صورتی یا سفید با خطوط بنفش و ارغوانی است و برگهای زیرین آن به سمت نوک ، باریک و تیز می باشد. گیاه ثعلب از خانواده ارکیده ها است که دارای گونه های مختلف می باشد.

خواص ثعلب

پوست غدد زیرزمینی گیاه ثعلب ، صورتی و داخل آن سفید است. ثعلب دارای طعم کمی شیرین ، لزج و کمی تند است. محل پرورش و رویش این گیاه معمولا در داخل باغ و بیشه ها می باشد و اغلب از اواخر فروردین تا اواخر خرداد ، زمان گل دهی آن است. طبع گیاه ثعلب گرم و مرطوبی (دموی) می باشد.

در واقع ثعلب پودری است که از آسیاب کردن غده های زیر زمینی گیاه به دست می آید . این گیاه دارای دو عدد غده زیر زمینی است که ریشه ها از آن خارج می شوند. یکی غده تهی که مولد و منشأ گیاه در حال رویش است و دومی غده ای توپر که برای تولید و رشد گیاه در سال آینده می باشد . از همین غده توپر برای مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود.

ارکیده، ارکید،خصیه الثعلب، سعلب، شاطریون، ونیله، تولکی، سحلب، ثعلب مصری، سورقطون، سه برگ، سالپ، کوکره، لومیری، اورکیس ماسکولا، کوکهری و گل دختر ملکه آفتاب از نام های دیگر گیاه ثعلب می باشد.

غده گیاه ثعلب در اوایل تابستان قابل برداشت می شود .گیاه دارویی ثعلب دارای ترکیبات شیمیایی املاح معدنی ، ئیدرات کربن ، قند، مقداری موسیلاژ شبیه باسورین ، آمیدون تغییرشکل یافته ، مواد پروتئیدی ، مواد لعابی، ماده ای شبیه صمغ عربی گلوکوزیدی به نام لوروگلوسین،آلبومین ، نشاسته و اسانس می باشد .مقدار زیادی مواد لعابی (موسیلاژ) و ماده ای شبیه صمغ غربی و نشاسته و مواد رنگی و مقدار کمی املاح معدنی و اسانس ، پس از خشک شدن گیاه به صورت کومارین درمی آید.

برای بهره مندی از خواص ثعلب می توان از پودر و دم کرده آن استفاده کرد. در این بخش ، کاربردهای مختلف ثعلب و خواص آن را بررسی می کنیم ، با ما همراه باشید.

کاربرد ثعلب:

همان طور که ذکر شد از پودر و دم کرده ثعلب می توان استفاده نمود. در تهیه بستنی سنتی ایرانی، بستنی یونانی (کایماکی ) ، بستنی ترکی (داندورما ) و بستنی عربی (بوزا) از ثعلب استفاده می شود. بستنی ویتامین های ضروری و پروتئین بدن را فراهم می کند ، همچنین علاوه بر افزایش انرژی ، از پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید . زیرا حاوی مواد لبنی و لبنیات است که کلسیم بدن را تامین میکند.

در ترکیه از ترکیب ثعلب با شیر داغ، دارچین و شکر یک نوشیدنی پر طرفدار به نام سالپ (Salep) تهیه می شود که این نوشیدنی پیش از حضور قهوه و چای، در کشورهای دیگری مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می شد.

علاوه بر این از پودر ثعلب، دسرهایی نیز تهیه می شود از جمله پودینگ ثعلب و بستنی ثعلب.

برخی از گونه های ثعلب مانند Orchis morio L کاربرد دارویی دارند .در کشورهایی نظیر انگلستان و آلمان از آرد ثعلب برای تهیه دمنوش ، استفاده می کردند.

خشک شده گیاه ثعلب یکی از غذاهای مهم و حیاتی دریانوردان شمار می آید. البته باید توجه داشت که میزان مصرف مجاز استفاده از این گیاه ، حداکثر 2 گرم در روز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید