مقالات, بلاگ

خواص فرنی با آرد برنج

خواص فرنی

http://khoshbakht-food.com/flour-porridge/

خواص فرنی با آرد برنج

بررسی ارزش غذایی فرنی نشان می ­دهد می­ توان آن را به عنوان یک منبع غذایی ارزشمند و مقوی به حساب آورد. در واقع ارزش غذایی فرنی ناشی از مواد تشکیل دهنده­ ی اصلی آن یعنی آرد برنج و شیر است. آرد برنج از برنج تهیه شده و تقریبا تمامی مواد غنی برنج را با خود دارد. خواص شیر نیز که بر کسی پوشیده نیست. بنابراین فرنی قطعا به عنوان ترکیبی از آرد برنج و شیر دارای ارزش غذایی بالایی می ­باشد. در ادامه ارزش غذایی فرنی و برخی از خواص آن را مورد بررسی قرار می­ دهیم.

بررسی ارزش غذایی فرنی

منظور از بررسی ارزش غذایی فرنی آن است که مشخص شود میزان مواد مغذی، املاح، ویتامین­ ها و کالری فرنی چقدر می­ باشد. از آنجا که فرنی از آرد برنج و شیر تشکیل می­ شود پس ارزش غذایی این مواد را بیان کرده و سپس در مورد فرنی نتیجه گیری می­ کنیم.
خواص فرنی با آرد برنج

  • کالری : هر صد گرم شیر ۶۰ کالری و هر صد گرم آرد برنج ۳۶۶ کالری دارد. بنابراین می ­توان گفت فرنی یک ماده­ ی غذایی با کالری بالا می­ باشد و سوخت و ساز بدن را افزایش می­ دهد. اگر فرنی با شکر پخته شود نسبت به زمانی که با عسل خورده می­ شود کالری بیشتری دارد. پس اگر می­ خواهید خاصیت چاق کنندگی فرنی را کاهش دهید آن را با عسل بخورید.
  • کلسترول : در هر صد گرم شیر تنها ۳ میلی گرم کلسترول وجود دارد و این در حالی است که هر صد گرم آرد برنج فاقد کلسترول می­ باشد . بنابراین فرنی از لحاظ چربی و کلسترول جایگاه خوبی دارد.
  • سدیم و پتاسیم : سدیم و پتاسیم دو ماده­ ی غذایی ضروری برای بدن می­ باشند. سدیم به تنظیم غلظت آب و کنترل اسیدیته بدن کمک می­ کند و پتاسیم باعث شادابی شده، فشار خون را کنترل می­ کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می­ دهد. ارزش غذایی فرنی در مورد این دو ماده نیز در حد قابل قبولی قرار دارد. در هر صد گرم شیر ۴۰ میلی گرم سدیم وجود دارد (آرد برنج فاقد سدیم است) و هر ۱۰۰ گرم شیر و آرد برنج به ترتیب شامل ۱۴۳ و ۷۶ میلی گرم پتاسیم هستند. بنابراین فرنی که ترکیب این دو ماده است منبع خوبی برای پتاسیم و تا حدی سدیم می­ باشد.
  • کربوهیدرات : کربوهیدرات­ ها برای افزایش انرژی بدن و انجام فعالیت ­های روزانه بسیار ضروری می ­باشند. عده­ ای تصور می­ کنند چون مصرف کربوهیدرات باعث چاقی می­ شود باید آن را کنار گذاشت. اما این تصور کاملا غلط است. کربوهیدرات برای بدن لازم و ضروری است فقط نباید در مصرف آن افراط شود. اگر بخواهیم ارزش غذایی فرنی را از نظر کربوهیدرات بررسی کنیم باید بگوییم که فرنی منبع غنی برای کربوهیدرات است و انرژی بخشی بالایی دارد. هر صد گرم فرنی حدود ۷۰ گرم کربو هیدرات دارد و انرژی بخش خوبی برای بدن می ­باشد.
  • فیبر : فرنی از نظر فیبر چندان ماده­ ی غذایی غنی به شمار نمی رود. زیرا در هر صد گرم شیر هیچ مقدار فیبر وجود ندارد و هر صد گرم آرد برنج نیز تنها ۴/۲ گرم فیبر دارد.
  • قند : حال می­ رسیم به بررسی ارزش غذایی فرنی از نظر مواد قندی. هر صد گرم فرنی (بدون در نظر گرفتن شکر یا عسل) حدود ۳ گرم قند دارد. از آنجا که مصرف زیاد از حد مواد قندی مضر است بهتر است فرنی را با حداقل مواد شیرین کننده مصرف کنید.
  • املاح و ویتامین­ ها : فرنی منبع خوبی برای ویتامین­های B می­ باشد زیرا این ویتامین ها در آرد برنج موجود هستند. همچنین ویتامین A ، آهن و پروتئین نیز در فرنی یافت می­ شود.
  • کلسیم : بیش از ۱۱ درصد از هر صد گرم شیر را کلسیم تشکیل می­ دهد. قاعدتا فرنی نیز این مقدار کلسیم را با خود دارد. علاوه بر اینکه آرد برنج نیز درصد کمی کلسیم دارد.

با توجه به آنچه گفته شد پیداست که ارزش غذایی فرنی در سطح بالایی قرار دارد و می ­تواند به عنوان یک میان وعده مصرف شود. اگر می خواهید یک فرنی خوشمزه درست کنید می توانید طرز تهیه فرنی را مطالعه نمایید.

ارزش غذایی فرنی برای کودکان

توصیه می ­شود که بعد از هفت ماهگی به کودکان خود فرنی بدهید. ابتدا با یک قاشق در روز شروع کنید و سپس مقدار آن را به تدریج افزایش دهید. به دلیل ارزش غذایی فرنی، تغذیه با این ماده ­ی غذایی به رشد و سلامت کودکان کمک کرده و املاح و کلسیم مورد نیاز بدن آنها را تامین می ­کند. نکته­ ی مهم اینکه فرنی جز غذاهای آلرژی زا نیست و از این حیث نیز می ­توانید با خیال راحت آن را به کودک دلبند خود بدهید.  همچنین به دلیل نرم و روان بودن و البته خوشمزه بودن قطعا مورد پسند کودکان بد غذا نیز خواهد بود. البته بهتر است برای شیرین کردن فرنی از عسل استفاده کنید تا خاصیت فرنی هر چه بیشتر افزایش دهید.
خواص فرنی با آرد برنج

فرنی و بیماری­ ها

هنگام سرما خوردگی فرنی بخورید. به ویژه اگر از سینه درد و سرفه­ های خشک رنج می­ برید فرنی گرم بسیار برای شما مفید است. به دلیل لعابی که آرد برنج دارد و نیز گرم بودن فرنی این ماده­ ی غذایی برای درمان سرما خوردگی و رفع خشکی سینه بسیار موثر است. به علاوه همانطور که گفته شد ارزش غذایی فرنی بالاست از این رو می­ تواند به هنگام سرماخوردگی تا حدی انرژی از دست رفته­ ی بدن باز گرداند.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما فرنی می­ تواند از بروز سرطان نیز جلوگیری کند. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه هاروارد انگلیس انجام شده است مصرف روزانه یک کاسه فرنی می­تواند تا حد زیادی از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. زیرا فرنی نیز از خانواده­ی غلات (برنج) می­باشد و بنابراین خاصیت ضد سرطانی دارد.

نتیجه گیری

بر اساس آنچه گفته شد نتیجه گیری در مورد ارزش غذایی فرنی واضح و روشن است. فرنی با آرد برنج یک منبع غذایی مناسب برای کلسیم، کربوهیدرات و انواع ویتامین ­هاست. برای رشد کودکان و نوزادان بسیار مفید می ­باشد. و البته به هنگام بیماری و به ویژه سرما خوردگی می ­تواند به تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن سطح انرژی بدن کمک کند. بنابراین از مصرف فرنی، این ماده­ ی غذایی خوشمزه و در دسترس غافل نشوید. اما فراموش نکنید استفاده­ ی بی رویه از هیچ ماده­ ی غذایی هرگز توصیه نمی ­شود پس در خوردن فرنی افراط نکنید. سعی کنید فرنی را خیلی شیرین میل نکنید به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت هستند. ­

منبع: خوشبخت فود

دیدگاهتان را بنویسید