مقالات, بلاگ

خواص لیمو ترش – بخش چهارم

خواص لیمو ترش

خواص لیمو ترش – بخش چهارم

خواص لیمو ترش – بخش چهارم

خواص لیمو ترش

خواص پوسته و هسته لیمو:

همان طور که اشاره کردیم، پوست لیمو به از بین بردن چروک و لکه های پیری روی پوست کمک می کند. حتی برخی اعتقاد دارند به عنوان ماده ای برای درخشش مو می توان از آن استفاده نمود. پوست لیمو را به عنوان راه حلی برای شوره سر نیز می توان استفاده کرد!

برخی نیز آن را خشک کرده و به عنوان چای لیمو از آن استفاده می کنند. برای روزهای گرم تابستان یک نوشیدنی ترش می تواند بسیار لذت بخش باشد؛ چرا که دمای بدن را کاهش می دهد و به این ترتیب مانع از گرما زدگی خواهد شد. تهیه چای لیمو بسیار آسان است؛ پوست لیمو ترش را به خوبی از پالپ های آن جدا کرده و درون فر با دمای 200 درجه فارنهایت خشک نمایید.

برخی اشاره کرده اند که خواص هسته لیمو برای یبوست و سوء هاضمه مناسب است، امّا محققان در این زمینه چیزی نگفته اند و در دست بررسی است. تاثیر گذاری خاصیت لیمو ترش؛ به میزان مصرف و نحوه استفاده از آن نیز بستگی خواهد داشت.

خواص لیمو ترش برای تسکین بدن:

پیش از این اشاره کردیم که از آب لیمو و پوست لیمو برای تسکین درد دهان و لثه استفاده می کنند. امّا می توانید از آن برای تسکین پاها و درد سایر نقاط بدن استفاده کنید.

اگر در یک روز تابستانی مجبور به پیاده روی طولانی مدت باشید، یا به کوهنوردی سخت رفته باشید، جوشانده پوست لیمو می تواند به پاهای شما آرامش ببخشد. پوست لیمو را همراه با روغن زیتون و شیر بادام جوشانده و پس از سرد شدن، پاهایتان را داخل آن قرار دهید؛ به این ترتیب پوست، نرم و آرام می شود و تاول و درد از آن دور می گردد.

کاهش ابتلا به سرطان با خواص لیمو ترش تازه:

داشتن رژیم غذایی سالم که شامل میوه و انواع سبزی ها می شود، ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده که افرادی که بیشترین مرکبات را مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. این می تواند یک نکته مثبت در خواص لیمو ترش باشد؛ امّا دقت کنید بدن هر فرد با دیگری متفاوت است و تاثیرات و میزان هر ماده متفاوت خواهد بود.

در ادامه بررسی خواص لیمو ترش، مطالعات نشان می دهد برخی خاصیت های لیمو ترش سلول های سرطانی را از بین برده اند. در حالی که در مطالعه ای دیگر، تاثیر یکسانی نداشت و برای هر فرد، درصد آن تغییر نمود. با این حالت مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته است، نشان داده که روغن لیمو دارای خواص ضد سرطانی است.

خاصیت لیمو ترش؛ و تاثیر آن بر تومورهای بدخیم در بخش های ریه ها و رود ها نیز تحت مطالعه قرار گرفت. ترکیبات بتا کرپتوکسانتین و هسپریدین یافته شده در لیمو، می تواند پتانسیل شکل گیری سلول های سرطانی را کاهش دهد؛ امّا مبارزه صد در صدی آن قطعی نخواهد بود.

نتیجه گیری و جمع بندی خواص لیمو ترش:

همان طور که اشاره کردیم، تحقیقات نشان داده که فواید لیمو ترش، برای بدن بسیار است؛ می تواند بدن را در مقابله با بیماری ها قوی کرده و در برابر باکتری ها از ما محافظت کند. استفاده چند قطره از آن در روز، می تواند باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و شادابی شما گردد.

دیدگاهتان را بنویسید