بلاگ, مقالات

خواص میوه نانس برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص میوه نانس برای سلامتی و نحوه مصرف آن-وبسایت نوبهار

خواص میوه نانس برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص میوه نانس برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص میوه نانس برای سلامتی و نحوه مصرف آن-وبسایت نوبهار

میوه نانس چیست؟ | فواید میوه نانس | نحوه مصرف | عوارض جانبی | ارزش غذایی

خانواده میوه های گرمسیری تعدادی از خوشمزه ترین و عجیب و غریب ترین میوه های دنیا را در خود جای داده اند که علاوه بر ظاهر دوست داشتنی و طعم دلپذیر، دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی هستند، یکی از این میوه های کمتر شناخته شده میوه نانس است.

میوه نانس ظاهری شبیه گیلاس، رایحه قوی و طعم منحصر به فرد دارد و گفته شده برای سلامت روده و پوست مفید است و خطر بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.

میوه نانس چیست؟

میوه نانس میوه درخت استوایی Byrsonima crassifolia است، درختچه ای مقاوم در برابر خشکی که به راحتی در نواحی آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین و سراسر کارائیب رشد می کند و ارتفاع آن معمولا به 33 تا 66 سانتی متر می رسد.

این میوه در منطقه به نام های مختلفی شناخته شده است، به عنوان مثال مردم بخش هایی از مکزیک به آن نانچ می گویند و در کلمبیا به نام یاکا به شهرت رسیده در حالی که مردم جامائیکا آن را هاگ بری نامیده اند.

میوه نانس میوه بسیار کوچک با قطر کمتر از 1 تا 2 سانتی متر است که از نظر ظاهری به گیلاس زرد یا نارنجی شباهت دارد، گوشت داخل این میوه سفید رنگ است و هسته ای در خود جای داده که حداکثر سه دانه سفید خوراکی در آن وجود دارد.

این میوه رایحه قابل توجه و طعم بی نظیر و شیرینی دارد که ته مزه آن بین طعم پنیری ملایم تا ترکیب متمایزی از طعم های موز، لیچی و گلابی متغیر است.

ناگفته نماند میوه نانس قرمز رنگ که به خصوص در نواحی مکزیک و کاستاریکا یافت می شود میوه درخت Malpighia mexicana می باشد.

خواص و فواید میوه نانس

میوه نانس اگرچه در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده نیست اما صدها سال است از میوه، پوست، برگ و دانه های آن در طب سنتی محلی استفاده می شود زیرا اعتقاد بر این است که این میوه برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی از زخم ناشی از نیش مار گرفته تا اسهال مفید می باشد.

برخی خواص میوه نانس عبارتند از:

1. سلامت روده

مصرف منظم میوه نانس می تواند به تقویت سلامت روده کمک کند زیرا این میوه سرشار از فیبر است که باکتری های مفید روده ای را تقویت کرده و باعث حجیم شدن مدفوع می شود.

گفته شده مقدار فیبر موجود در نصف فنجان میوه نانس حدود 16 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین می کند.

2. پیشگیری از سکته مغزی

به نظر می رسد مصرف منظم گوشت سفید میوه نانس که با پوشش نازک طلایی رنگ پوشانده شده به پیشگیری از سکته مغزی کمک می کند.

گفته شده احتمالا مصرف 25 گرم در روز می تواند تا 9 درصد خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

3. سلامت پوست

میوه نانس سرشار از ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن مفید بوده و به سلامت پوست کمک می کند.

این ویتامین که نوعی آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و لایه ازن را کاهش داده و به افزایش کلاژن، خاصیت ارتجاعی و جوان سازی پوست کمک می کند.

گفته شده نصف فنجان میوه نانس 59 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.

نحوه مصرف میوه نانس

میوه نانس از آن دسته میوه هایی نیست که بتوانید در فروشگاه های محله یا شهرتان پیدا کنید بلکه برای یافتن میوه تازه آن باید به بازارهای کارائیب، آمریکای لاتین یا آمریکای مرکزی سری بزنید

این میوه در برخی فروشگاه های بین المللی به صورت منجمد به فروش می رسد و در بعضی نواحی کمپوت یا کنسرو شیرین و شور آن عرضه می شود که بافتی شبیه زیتون دارد، از آن جا که این محصولات سرشار از افزودنی ها از جمله شکر یا نمک می باشند نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید.

میوه نانس به صورت خام و پخته قابل مصرف است و می توان از آن در اسموتی ها، دسرها، سالاد میوه، مارمالاد و آب میوه استفاده کرد.

قبل از خوردن میوه خام می توانید پوست را جدا کرده یا آن را با پوست میل کنید اما دقت داشته باشید حتما هسته را بیرون بیاورید.

در مکزیک معمولا از چاشنی پودر فلفل تند یا اندکی لیمو ترش برای طعم دار کردن میوه نانس استفاده می کنند.

این میوه ماده اصلی مورد استفاده در دسر ترش و شیرین pesada de nance است و از آن برای تهیه نوعی نوشیدنی به نام چیچا در پاناما و بخش هایی از آمریکای لاتین استفاده می شود.

عوارض جانبی میوه نانس

میوه نانس به خانواده اسرولا تعلق دارد و پسر عموی دور گیلاس اسرولا می باشد، کسانی که به اسرولا حساسیت دارند لازم است در مصرف میوه نانس احتیاط کنند.

در مورد تداخل دارویی ترکیبات موجود در میوه نانس و داروها اطلاعات کافی در دسترس نیست، اگر داروی خاصی مصرف می کنید در این مورد با پزشک مشورت کنید.

هسته بزرگ این میوه می تواند به خفگی کودکان منجر شود.

ارزش غذایی میوه نانس

برخی مواد مغذی موجود در نصف فنجان (56 گرم) میوه نانس با هسته (حدود 17 میوه) به صورت زیر می باشد:

کالری: 41
کربوهیدرات: 9.5 گرم
پروتئین: 0.4 گرم
چربی: 0.7 گرم
فیبر: 4 گرم

این میوه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعددی می باشد، از جمله:

ویتامین C: حدود 59 درصد نیاز روزانه
ویتامین K: حدود 7 درصد نیاز روزانه
ویتامین E: حدود 5 درصد نیاز روزانه
کلسیم: 2 درصد نیاز روزانه
منیزیم: 3 درصد نیاز روزانه

منبع : کوکا

دیدگاهتان را بنویسید