بلاگ, مقالات

خواص و فواید قهوه

خواص و فواید قهوه-از مقالات وبسایت فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

خواص قهوه

خواص و فواید قهوه

بدون شک اولین نوشیدنی پر مصرف بعد از آب در دنیا قهوه است. خواص قهوه  چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این موارد اشاره کنیم. با جیمیتو همراه ما باشید.

خواص و فواید قهوه-از مقالات وبسایت فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

قهوه نوشیدنی است که تا چند سال قبل جنبه تجملاتی داشت اما اکنون به یکی از نوشیدنی‌های روزانه و رایج مردم ایران تبدیل شده است. نوشیدنی که اغلب در کافه و کافی‌شاپ‌ها عرضه می‌شود و افراد مقی‌توانند به مانند چای آن را روزانه مصرف کنند. مردم اغلب قهوه را برای رفع خستگی ذهنی، کسب انرژی لازم برای انجام امور روزانه، هوشیاری بیشتر و فعالیت کارآمد سلول‌های مغزی استفاده می‌کنند. همچنین قهوه در درمان بیماری‌های شایعی به مانند سنگ صفرا، دیابت نوع دو، سرطان دستگاه گوارشی، ریه و پستان نیز می‌تواند مفید باشد. سایر مواردی که از قهوه به عنوان بهبود دهنده استفاده شده است، سردرد، فشار خون پایین، چاقی و همچنین اختلالات بیش فعالی است.

آنچه که ما با عنوان قهوه در کل مقاله به آن اشاره می‌کنیم، دم شده قهوه به صورت یک فنجان قـهوه اسپرسو است که معمولاً ۳۰ میلی‌لیتر است. و در ادامه به خواص قهوه اشاره خواهیم کرد.

ارزش غذایی قهوه

در هر ۱۰۰ گرم از دانه قهوه شما شاهد مواد مغذی به شرح زیر هستید که بر اساس نوع دم کردن می‌توانید مقداری از این مواد مغذی را در لیوان قهوه خودتان تجربه کنید:

  • انرژی ۰٫۴۸ کیلوکالری
  • کربوهیدرات ۰ گرم
  • قند ۰ گرم
  • فیبر ۰ گرم
  • چربی   ۰٫۰۲ گرم
  • پروتئین ۰٫۱۲ گرم
  • آب ۹۹٫۳۹ گرم
  • کافئین ۴۰ میلی‌گرم
  • ویتامین B1 یا تیامین ۰٫۰۱۴ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ۰٫۰۷۶ میلی‌گرم (۵ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B3 یا نیاسین ۰٫۱۹۱ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B6 0.001 میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • اسیدفولیک یا ویتامین B9 2 میکروگرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین C 0 میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین E 0.01 میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین K 0.1 میکروگرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • کلسیم ۲ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • آهن ۰٫۰۱ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • منیزیم ۳ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • فسفر ۳ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • پتاسیم ۴۹ میلی‌گرم (۱ درصد نیاز روزانه)
  • سدیم ۲ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)
  • روی ۰٫۰۲ میلی‌گرم (۰ درصد نیاز روزانه)

خواص قهوه در هماهنگی عضلات و اعصاب

هماهنگ بودن اعصاب و عضلات نعمتی است که همه ما دوست داریم از آن بهره‌مند شویم. اگر می‌خواهید میان عضلات و اعصاب خود هماهنگی به وجود آورید، از خواص قهوه استفاده کنید. بر اساس آخرین مطالعات انجام شده توسط دانشگاه‌های آمریکایی و مقاله‌های منتشر شده در مورد خواص قهوه، مشخص شده است که کافئین موجود در قهوه خاصیت زیادی برای برقراری ارتباط مؤثر میان اعصاب و عضلات دارد.

هماهنگی اعصاب و عضلات به چه درد شما می‌خورد؟ شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که با یک پیاده روی ساده روزها احساس درد شدید در عضلات داشته باشید. خوردن قهوه و استفاده از خواص آن به شما کمک خواهد کرد که درد کمتری در قسمت‌های عضلانی خود با انجام فعالیت‌های روزانه تجربه کنید.

چربی سوزی

یکی از خواص قهوه این است که دارای کافئین است؛ این ماده یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد.

خواص قهوه در کاهش پف چشم

برای به دست آوردن خواص قهوه لازم نیست که حتماً آن را سر بکشید، گاهی کشیدن مقداری قهوه دم شده زیر چشم‌هایتان هم می‌تواند به شما احساس آرامش بخشی بدهد. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص و ترکیبات قهوه، مشخص شد که کشیدن و ماساژ دادن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای قهوه حاوی کافئین کافی زیر پوست چشم باعث تسکین چشم و کاهش پف زیر چشم خواهد شد.

رگ‌های خونی زیر چشم با دریافت کافئین، مقدار خون بیشتری از خود عبور خواهند داد تا شما احساس آرامش بیشتری داشته باشید. از سوی دیگر سلول‌های پوستی با سرعت بیشتری به حالت همیشگی و سرزنده خود باز خواهند گشت. پس می‌توانید به جای میل کردن قهوه در وعده صبحانه آن را روی پوست زیر چشمتان بکشید.

کم کردن خطر دیابت نوع ۲

بنا به برخی دلایل، میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی‌ که قهوه مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری پایین است. مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر است.

خواص قهوه در محافظت از کبد

اگر سال‌های سال است که به سلامتی کبد خود فکر نمی‌کنید، مسلماً کبد شما آسیب دیده است. اما هنوز هم دیر نشده و می‌توانید با استفاده از قهوه، به کبد خود برای رسیدن به سلامتی کمک کنید. بر اساس مشاهدات علمی که روی قهوه در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، محققان دریافتند که با مصرف کردن روزانه دو فنجان قهوه، به میزان ۴۴ درصد، خطر ابتلا به سیروز کبدی کاهش پیدا می‌کند.

به این ترتیب شما می‌توانید روزانه با مصرف کردن دو فنجان قهوه و اصلاح شیوه زندگی روزانه خود از جمله مصرف نکردن مشروبات الکی به سلامت کبد خود کمک کنید تا باقی عمرتان را با کیفیت سپری نمایید.

مانع آلزایمر

معمولا افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در کسانی که قـهوه مصرف می‌کنند، بیش از ۶۵ درصد کمتر است. بنابراین این خواص قهوه بسیار مهم و قابل توجه برای بزرگسالان و کهنسالان است.

خواص قهوه در افزایش طول عمر

انتظار نداشته باشید که معجزه قرن در افزایش طول عمر را به شما معرفی کنیم. اما اگر می‌خواهید که از همسایه کناری خودتان که هیچ وقت عادت به خوردن قهوه ندارد، بیشتر عمر کنید، کافی است که روزانه به جای چای از قهوه استفاده کنید.

بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص شده است که افراد مصرف کننده بک فنجان قهوه ۱۲ درصد کمتر از دیگرانی که قهوه نمی‌خورند در معرض مرگ و میر هستند. از سوی دیگر مصرف کردن سه فنجان قهوه در روز شما را در میان کسانی که ۱۸ درصد احتمال مرگ و میر کمتری نسبت به دیگران دارند، قرار می‌دهد.

به این ترتیب شما با خواص قهوه و همچنین اصلاح سبک زندگی خود خواهید توانست عمر طولانی‌تر و همچنین باکیفیت‌تری داشته باشید.

کاهش پارکینسون

پس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج در حیطه‌ی عملکرد مغز است. طبق مطالعات انجام شده، مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید دچار این بیماری نشوید بهتر است از این خواص قهوه بهترین استفاده را ببرید.

خواص قهوه در کاهش سلولیت

دفعه بعدی که در آینه به پشت ران خودتان نگاه کردید، دقت کنید اگر سلولیت در آن وجود دارد، می‌توانید با استفاده از قهوه و مقداری روغن نارگیل از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کنید. هر چند خواص قهوه به‌اندازه‌ای نیست که سلولیت های شما را در مرحله پیشرفته درمان کند اما باعث خواهد شد تا پوست ناحیه پشت ران، رطوبت کافی برای سوزاندن چربی‌های زیر پوست را داشته باشد.

ما در جیمیتو روش‌های از بین بردن سلولیت را به صورت مقاله‌های جداگانه در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای خلاص شدن از دست سلولیت ها استفاده کنید.

خواص قهوه در کالری سوزی

هنوز هم نیاز به مطالعات زیادی برای رسیدن به یک رابطه مناسب میان قهوه و لاغری وجود دارد اما شما می‌توانید از قهوه برای افزایش کالری سوزی در بدن خود استفاده کنید تا در کنار ورزش کردن سریع‌تر لاغر شوید. بدن شما با دریافت کافئین در حالت استراحت، مصرف کالری بیشتری خواهد داشت. به این ترتیب بدن شروع به مصرف چربی‌های انباشته شده می‌کند و شما لاغرتر می‌شوید.

همچنین زمانی که قهوه می‌خورید، بدن شما با مصرف کردن مقدار زیادی انرژی املاح موجود در قهوه را هضم و جذب می‌کند که این می‌تواند باعث کاهش کالری و چربی در بدن شما شود.

خواص قهوه در کاهش سکته مغزی

سکته مغزی خطرناک و همچنین وحشتناک است اما مصرف کردن قهوه و استفاده از خواص آن احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد. در مطالعه انجام شده طی سال ۲۰۱۷، مشخص شد که نوشیدن روزانه قهوه باعث می‌شود، بسیاری از عوامل مرگ و میر همانند سکته مغزی کاهش پیدا کند.

به این ترتیب اگر می‌خواهید مغز سالم و زندگی بهتر داشته باشید از همین امروز، خوردن قهوه را شروع کنید.

شادی آور

طبق مطالعه‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند و شادتر از دیگران هستند. بنابراین یکی از خواص قهوه این است که شادی آور است.

خواص قهوه در جوانسازی پوست

با بالا رفتن سن، پوست شما شروع به پیر شدن خواهد کرد اما برای جلوگیری کردن از پیری پوست، ماسک‌های صورت گزینه خوبی هستند. اگر به ترکیبات موجود در اغلب ماسک‌های صورت در بازار توجه کرده باشید، به نام کافئین بر می‌خورید. کافئین عامل اصلی در قهوه است که می‌توان از آن برای درست کردن ماسک‌های صورت خانگی هم استفاده کرد.

البته نوشیدن قهوه هم به همان اندازه برای سلامتی پوست مفید است. برای درست کردن ماسک صورت قهوه، مقداری روغن نارگیل را به همراه دانه‌های پودر شده قهوه در هم ترکیب کنید و روی قسمت‌هایی از پوست که احساس می‌کنید پیرتر به نظر می‌رسد بکشید. بعد از چند بار استفاده، پوست شروع به ترمیم خود و بازگشت به روزهای ابتدایی خود می‌کند.

دشمن سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در دنیا است. مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قـهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است. طبق تحقیقی که بر روی ۴۸۹۷۰۶ نفر انجام شد، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود. بنابراین یکی از مهمترین خواص قهوه این است که دشمن انواع سرطان است.

منبع:gymito

دیدگاهتان را بنویسید