مقالات

خواص پولک و نحوه مصرف آن

خواص پولک و نحوه مصرف آن - وبسایت بستنی نوبهار

خواص پولک 

خواص پولک و نحوه مصرف آن

خواص پولک و نحوه مصرف آن - وبسایت بستنی نوبهار

خواص پولک

خواص دارویی و درمانی گیاه پولک

پولک (پُلک) یا سنبله ارسبارانی با نام انگلیسی Hedge nettle و نام علمی Stachys schtschegleevii، اندام مورد استفاده آن برگ و سرشاخه های تازه، علفی و گیاهی گل دار می باشد. گیاه پولک با وجود انواع فلاونوئیدها و اسانس هایی از جمله آلفا پینن، بتا پی نن، او سیمن، لیمونن و میرسن، دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بسیار بالا دارد. در طب سنتی از برگ ها و سرشاخه های گل دار گیاه پولک به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

گیاه پولک ضد التهاب، ضدعفونی کننده، ضد باکتری و ضد میکروب است. در درمان بیماری هایی از جمله سینوزیت، آسم، روماتیسم، سرماخوردگی، عفونت ادراری و سوزش ادرار و عفونت داخلی زنان بسیار موثر است و برای ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی زنان به کار می رود. برای درمان انواع عفونت ها می توانید از دم کرده گیاه پولک استفاده کنید بدین صورت که یک قاشق از گیاه را داخل قوری چینی دم کنید و به مدت حداقل ۴ روز، روزی ۲ استکان نوش جان کنید. به جای خوردن آزیترومایسین که یک آنتی بیوتیک قوی است می توانید آویشن، پولک و پونه را با هم مخلوط کرده و نوش جان کنید.

می توانیم از مخلوط آویشن، پولک و پنیرک به جای آموکسی سیلین یا آمیکاسین که آن هم نوعی آنتی بیوتیک است استفاده کنیم. برای درمان عفونت های ادراری و ترشحات زرد دوران بارداری ، زنان باردار می توانند هر ۸ ساعت یک استکان عرق پولک بخورید. خیسانده این گیاه در برخورد با باکتری ها اثر مهار کننده قابل توجهی دارد. پس بهتر است به جای اینکه به محض احساس گلو درد خودمان را به انواع آنتی بیوتیک ها ببندیم کمی دم نوش پولک و پونه و پنیرک دم کنیم و با کمی عسل یا نبات بنوشیم.

یگر خواص دارویی آن شامل ضد عفونت داخلی زنان، ضد باکتری، ضد میکروب، ضد آسم، ضد سینوزیت، ضد سرماخوردگی، ضد روماتیسم، ضد التهاب، ضد عفونی نمودن مجاری ادراری، درمان عفونت های مجاری تنفسی است. عصاره آبی گیاه پولک، اثر قوی آنتی باکتریال بر انتروباکترآئروژنز که یک باکتری مولد عفونت ادراری است، دارد.

منبع : ساعد

دیدگاهتان را بنویسید