مقالات, بلاگ

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش سوم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! - بخش سوم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش سوم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش سوم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! - بخش سوم

چربی ‌های مفید برای مغز

چربی یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده مغز انسان است. ما برای حفظ سلامت و عملکرد مطلوب این اندام کلیدی به مصرف چربی ‌های مفید برای مغز نیاز داریم. بااین‌وجود، چربی مغز در درجه نخست به‌عنوان یک منبع انرژی استفاده نمی‌شود و درواقع، بخشی از ساختار آن است. اگر مغز چربی‌ های ضروری موردنیاز خود را دریافت نکند، قادر به ارائه درست عملکردهای حیاتی خود نیست. ازاین‌رو، افزودن مقداری چربی ‌های سالم به رژیم غذایی که مغز و اعصاب به آن نیاز دارند، اهمیت دارد.

یکی از این چربی‌ های مفید برای مغز کلسترول و امگا 3 است. چربی‌های مغز توسط سلول‌های این بخش از بدن به‌دقت انتخاب می‌شوند. از بین آن‌ها،  کلسترول  یکی از گزینه‌های کلیدی است که برای بسیاری از عملکردهای مغز، ازجمله حافظه و یادگیری لازم است. سلول‌های مغز خودشان کلسترول تولید می‌کنند، ازاین‌رو، معمولاً کمبود این چربی وجود ندارد.

غذاهای دریایی منابع سرشار اسیدهای چرب امگا-3 هستند. غذاهای دریایی مانند ماهی‌ها، نرم‌تنان صدف دار و جلبک دریایی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 است. اگر غذاهای دریایی سهم چندانی در رژیم لاغری و  رژیم غذایی شما ندارند و در عوض از مغز دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و دانه‌های خوراکی استفاده کنید

علاوه بر مواد غذایی حامل چربی ‌های مفید برای مغز، یک سری روغن‌های گیاهی هم برای تقویت مغز مفید می‌باشند که به‌اختصار آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. روغن اسطوخودوس که آرام‌بخش و آرام‌کننده است.
  2. روغن رز ماری کمک به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی می‌کند.
  3. روغن لیمو تمرکز را بالا می‌برد.
  4. روغن نعنا فلفلی ذهن فرد را به پشتیبانی تمرکز و عملکرد ذهنی تحریک می‌کند
  5. روغن دارچین، علائم بیماری آلزایمر را به تعویق می‌اندازد
  6. روغن‌زیتون هم که سرشار از امگا 9 است.

بهترین میوه برای مغز

میزان آنتی‌اکسیدان، فیبر، بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین C و دیگر مواد غذایی در میوه‌ها و سبزی‌ها مختلف، متفاوت است. برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی میزان بیشتری مواد مغذی برای مغز هستند. بهترین میوه‌ها برای مغز شامل:

پرتقال: سرشار از ویتامین C است. خوردن مقادیر کافی از غذاهای سرشار از ویتامین C می‌تواند از زوال عقل ناشی از سن و بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

هویج: علاوه بر تقویت بینایی، هویج حاوی مواد مغذی است که مغز را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. هویج حافظه را در طولانی‌مدت تقویت می‌کند.

کرفس:  به دلیل لوتئولین موجود در آن می‌تواند التهاب مربوط به سن را کاهش دهد و به جلوگیری از مشکلات حافظه کمک کند.

گوجه‌فرنگی: یکی از سبزی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان است و لوتئین موجود در آن با افزایش سن باعث تقویت مغز می‌شود.

بلوبری: میوه‌ها و سبزی‌ها تیره‌رنگ به‌خصوص بلوبری و زغال‌اخته سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که به‌نوبه خود بهترین میوه برای مغز محسوب می‌شوند. رنگ‌دانه‌های گیاهی طبیعی که در بلوبری وجود دارند به بهبود حافظه و مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند.

کلم بروکلی: با ترکیبات گیاهی قدرتمند ازجمله آنتی‌اکسیدان‌ها همراه است، همچنین ازنظر ویتامین K بسیار غنی هست. مصرف ویتامین K باعث تقویت حافظه می‌شود و از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

چغندر: مزایای سلامتی چغندر غیرقابل‌انکار است. نیترات موجود در چغندر با افزایش جریان خون به مغز، عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد.

کلم بنفش: کلم بنفش حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین است که از مغز در برابر کاهش عملکرد شناختی مربوط به سن و حملات رادیکال آزاد محافظت می‌کنند.

انگور قرمز: خوردن انگور یک‌راه عالی برای درمان مشکلات مربوط به حافظه است و تمرکز فرد را تا حد زیادی بالا می‌برد.

فلفل دلمه: افزودن فلفل دلمه‌ای به رژیم غذایی می‌تواند التهاب را در سن بالا کاهش داده و به حفظ حافظه کمک کند.

ذرت شیرین: بهترین میوه برای مغز است. ذرت شیرین حاوی میزان زیادی لوتئین هست که می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند یا روند پیشرفت آن را کندتر کند.

گردو: ماده تقویت‌کننده مغز است و به دلیل داشتن مواد مغذی مختلف از اسیدهای چرب امگا 3 گرفته تا فیبر و ویتامین E در حفظ سلامت مغز به‌ویژه در سنین بالا مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید