بلاگ, مقالات

درمان دیابت ؛ داروها و رژیم غذایی دیابت … قسمت اول

درمان دیابت ؛ داروها و رژیم غذایی دیابت ... قسمت اول

درمان دیابت ؛ داروها و رژیم غذایی دیابت … قسمت اول

 

درمان دیابت ؛ داروها و رژیم غذایی دیابت ... قسمت اول

 

واقعیت‌هایی درباره دیابت نوع ۱ و ۲

  • کنترل سطح قند خون، هدف بزرگ درمان دیابت است، تا از عوارض این بیماری جلوگیری کند.
  • دیابت نوع ۱ با انسولین و همچنین تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش کنترل می‌شود.
  • دیابت نوع ۲ ممکن است با داروهای غیرانسولینی، انسولین، کاهش وزن، یا تغییراتی در رژیم غذایی کنترل شود.
  • انتخاب دارو برای دیابت نوع ۲، بستگی به فرد دارد و موارد زیر در آن لحاظ می‌شود:
  1. اثربخشی و عوارض هر دارو
  2. وضعیت بیمار و سایر بیماری‌های وی
  3. هر نوع مشکل سازگاری دارو
  4. هزینه درمانی تحمیل شده به بیمار

داروهای مورد استفاده در دیابت نوع ۲ می‌تواند به طرق مختلفی قند خون را کاهش دهد. این داروها ممکن است:

  1. افزایش حساسیت دارو
  2. افزایش دفع گلوکز
  3. کاهش جذب کربوهیدرات از مسیر دستگاه گوارش
  4. سایر مکانیسم‌ها

داروهایی برای دیابت نوع ۲ که اغلب بصورت ترکیبی استفاده می‌شوند.

روش‌های مختلف وارد کرد انسولین به بدن عبارتند از:

  1. سرنگ‌ها
  2. قلم‌های تزریق آماده
  3. پمپ انسولین
  • تغذیه مناسب، بخشی از برنامه مراقبت‌های دیابت است. هیچ رژیم غذایی مناسب برای دیابت وجود ندارد که برای همه افراد توصیه شود.
  • پیوند لوزالمعده، بخشی از حوزه مطالعه درباره درمان دیابت است.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ بر اساس مصرف غذاهایی است که دارای شاخص گلیسمی پایین می‌باشد، برای مثال:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • گندم کامل
  • بلغور جو دوسر
  • لوبیا
  • عدس

دیابت چیست؟

دیابت شیرین یک بیماری متابولیک است که دارای مشخصاتی نظیر قند خون بالا (گلوکز بالا) می‌باشد، و ناشی از وجود ایراداتی در ترشح انسولین یا توانایی بدن در استفاده از آن است.

معمولا، سطوح قند خون تا حد زیادی با انسولین، یعنی هورمونی که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود، کنترل می‌گردد. زمانی که گلوکز خون بالا می‌رود (برای مثال، بعد از عذا)، انسولین از لوزالمعده ترشح می‌شود.ترشح انسولین، جذب گلوکز را در سلول‌های بدن افزایش می‌دهد. در بیماران مبتلا به دیابت، نبود تولید انسولین کافی، یا عدم پاسخ‌گویی بدن نسبت به آن، سبب افزایش قند خون می‌شود. دیابت یک بیماری مزمن است، یعنی هم می‌تواند کنترل شود، هم می‌تواند به زندگی فرد خاتمه دهد.

در دیابت نوع ۱، لوزالمعده نمی‌تواند انسولین تولید کند. دیابت نوع ۱ قبلا به دیابت جوانی یا دیابت وابسته به انسولین مشهور بود. دیابت نوع ۲ بیشتر نتیجه مقاومت به انسولین است (سلول‌ها قادر به استفاده موثر از انسولین نیستند، و یا اصلا از آن استفاده نمی‌کنند). این بیماری قبلا به دیابت بزرگسالی یا دیابت غیروابسته به انسولین مشهور بود.

در معاینه پزشک ممکن است به دنبال سفتی تومور باشد.

پیش دیابت نیست؟ پیش دیابت چطور درمان می‌شود؟

پیش دیابت واژه‌ای است که برای توصیف قند بالای خون از آن استفاده می‌شود، و به عبارتی بیماری است که هنوز به مرحله دیابت نوع ۲ نرسیده است. پیش دیابت از طریق تغییراتی در سبک زندگی، نظیر مصرف غذاهای سالم، کاهش وزن، و ورزش مرتب قابل درمان است.

درمان دیابت چیست؟

هدف اصلی درمان دیابت نوع ۱ و ۲، کنترل سطح قند خون (گلوکز) در دامنه نرمال است، طوری که در درون این بازه نوسان داشته باشد.

دیابت نوع ۱ با موارد زیر درمان می‌شود:

  • انسولین
  • ورزش
  • رژیم غذایی مناسب دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۲ با موارد زیر درمان می‌شود:

  • با کاهش وزن، رژیم غذایی مخصوص دیابت نوع ۲، و ورزش.
  • داروهای دیابت (خوراکی یا تزریقی) زمانی که موارد فوق نتواند دیابت نوع ۲ را کنترل کند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اگر سایر داروها کارایی خود را از دست بدهند، انسولی درمانی ممکن است آغاز گردد.

داروهایی برای دیابت نوع ۲

توجه کنید این داروها که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شوند، معمولا در بارداری یا دوران شیردهی زنان استفاده نمی‌شوند. در حال حاضر، تنها راه توصیه شده برای زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی هستند، رژیم غذایی مناسب، ورزش، و انسولین درمانی می‌باشد. اگر این داروها را مصرف می‌کنید، و در عین حال باردار هستید، یا قصد بارداری دارید، باید با پزشک غدد خود مشورت کنید.

داروهای دیابت نوع ۲ برای موارد زیر تولید می‌شوند:

  1. افزایش تولید انسولین توسط لوزالمعده
  2. کاهش میزان گلوکز آزاد شده از کبد
  3. افزایش حساسیت (پاسخ) سلول‌ها به انسولین
  4. کاهش جذب کربوهیدرات‌ها از روده
  5. تخلیه آهسته معده، تا هضم غذا و جذب در روده به تاخیر بیفتد.

داروی انتخابی می‌تواند مزایای بیشتری را فراهم سازد (برای مثال، پایین آوردن قند خون و کنترل کلسترول). ترکیبات متفاوتی از داروها می‌تواند دیابت را کنترل کند. هر دارویی نمی‌تواند برای هر بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ مناسب باشد، و هر دارویی برای هر بیمار مناسب نیست.

داروهای دیابت نوع ۲، بر اساس روش تاثیر خود برای کنترل قند خون،  در دسته خاصی قرار می‌گیرند.این کلاس داروها شامل موارد زیر هستند:

رژیم غذایی دیابتی‌ها

تغذیه مناسب رابی تمام افراد مبتلا به دیابت ضروری است. کنترل سطح گلوکز خون تنها یک هدف رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت، به دست‌یابی و حفظ وزن مناسب بدن کمک می‌کند، در حالی که از مشکلات قلبی و عروقی افراد مبتلا به دیابت پیشگیری می‌کند. هیچ رژیم غذایی از قبل تعیین شده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت وجود ندارد و رژیم غذایی منسب برای افراد دیابتی، نیز انواع مختلفی دارد. برنامه‌های غذایی متناسب با نیازهای هر بیمار و عادات غذایی وی تعیین شده و برنامه‌ریزی می‌شوند. هر رژیم غذایی دیابتی باید با میزان دریافت انسولین و سایر داروها متعادل گردد. بطور کلی، اصول یک رژیم غذایی سالم برای هر فردی برابر است. مصرف غذذاهای مختلف در رژیم غذایی مختلف، شامل غلات، میوه‌جات، محصولات لبنی بدون چربی، لوبیا، گوشت کم چربی، جایگزین‌های گیاهی، مرغ، یا ماهی است.

مصرف غذاهای مختصر در طول روز، به جای مصرف یک یا دو وعده غذایی سنگین برای افراد مبتلا به دیابت ممکن است سودمند باشد. هیچ غذایی برای دیابتی‌ها مطلقا ممنوع نیست. توجه به کنترل نسبت‌های غذایی و برنامه‌ریزی پیشرفته غذایی می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند تا همانند سایر افراد از وعده‌های غذایی لذت ببرند.

شاخص گلیسمی و بار گلیسمیک موارد دیگری هستند که باید در برنامه‌ریزی غذایی افراد مبتلا به دیابت مد نظر قرار گیرند. غذاهایی که شاخص و بار گلیسمیک پایینی دارند، قند خون را آهسته‌تر از غذاهایی با شاخص یا بار گلیسمیک بالا جذب می‌کنند. شاخص گلیسمیک به اندازه‌گیری‌های استاندارد شده‌ اشاره دارد، در حالی که بار گلیسمیک، تنها بخشی از آن را مد نظر قرار می‌دهد.

زمان‌بندی وعده‌های غذایی و مقدار دریافت انسولین، مواردی هستند که باید در زمان برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ لحاظ شوند.

پایان قسمت اول

ادامه دارد …

منبع: medicinenet

دیدگاهتان را بنویسید