مقالات, بلاگ

راههای مقابله با سردرد بستنی

با سر درد بعد از خوردن بستنی چیکار کنیم؟

راههای مقابله با سردرد بستنی

راههای مقابله با سردرد بستنی

سردرد بستنی یا فریز مغز و یا سردرد تحریکی سرما، سردردی است که افراد با مصرف مواد و یا نوشابه های سرد دچار آن می شوند.

این نوع سردرد بعد از خوردن بستنی ،معمولا در ناحیه پیشانی و گاهی هم در طرفین سر اتفاق می افتد. سردرد کوتاه مدت بوده و کمتر از ۵ دقیقه برطرف می گردد.
اگرچه در مورد علت آن اتفاق نظر وجود ندارد اما احتمالا تماس مواد سرد با سقف دهان و یا پشت حلق باعث منقبض شدن و سپس گشاد شدن سریع رگ های آن منطقه می شود.
در مجاورت این رگ ها عصب های ریزی هستند که این پیام را به اعصاب بزرگتر مانند عصب تری ژمینال و سپس به مغز می رساند. این عصب پیام های درد ناحیه صورت را هم انتقال می دهد. مغز حس تحریک سرما را تصور می نماید که از سر انتقال یافته تا از دهان( به این نوع سردردها ، درد های ارجاعی می گویند.
این درد در ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که سردرد هم ندارد دیده می شود. این نوع سردرد نگران کننده نبوده و پیشگویی کننده بیماری خاصی نیست. البته گروهی تصور می کنند این افراد ممکن است در آینده میگرن هم پیدا نمایند.
چون این سردردها کوتاه مدت هستند تحقیق چندانی در مورد آن صورت نگرفته است.
راههای مقابله با سردرد بستنی

علت ایجاد سردرد بستنی

سردرد بستنی هیچ ارتباطی با معده ندارد بلکه نتیجه سرد شدن سریع سقف دهان است . درواقع شما قبل از بلع سردرد می گیرید .سردرد های بستنی با خوردن یا نوشیدن هر خوراکی سردی ایجاد می شوند و حدودا 20 ثانیه طول می کشند .آرام خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد سبب خنک شدن سقف دهان شده و در دمای پایین بدون آن که سبب سردرد شوند تنظیم خواهند شد .

در واقع مکانیسم دقیق علت سردردهای بستنی مشخص نیست اما چنانچه اعتقاد بر این است که سردردهای بستنی جزو یکی از سردرد های رایج مراجعه کنندگان است .هنگامی که سقف دهان خیلی سریع سرد می شود سیگنال های درد که در دهان احساس می شوند را به عصب سه قلو منتقل کرده و درد را از کل صورت به پیشانی می رسانند بنابراین هنگامی که این حس درد افزایش یابد سردرد بستنی ایجاد خواهد شد.
درمان سردرد ناشی از سرما:
درمانی ندارد و هر فردی روش خود را برای تخیف و یا از بردن دارد.
یکی از راه ها، لول کردن زبان و چسباندن قسمت پایینی آن به سقف دهان است.
روش جلوگیری از سردرد ناشی از بستنی، مصرف آهسته مواد سرد است.
نگران نباشید نباید از خوردن بستنی صرفنظر کنید فقط آهسته بخورید.
منبع: رکنا

دیدگاهتان را بنویسید