بلاگ, مقالات

میوه دارابی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

میوه دارابی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟-وبسایت نوبهار

میوه دارابی 

میوه دارابی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

میوه دارابی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟-وبسایت نوبهار

دارابی چیست؟

دارابی که به نام های پومیلو، پرتابی، چکوتره و گریپ فروت چینی هم شناخته می شود میوه ای از خانواده ی مرکبات است که ارتباط نزدیکی با گریپ فروت دارد (گریپ فروت احتمالا پیوند بین دارابی و پرتقال است).

پوست ضخیم و شیرین آن به رنگ سبز کم‌ رنگ و گاهی زرد و گوشت آن به رنگ های سفید، صورتی و قرمز می باشد. دارابی طعمی شبیه به گریپ فروت اما کمی شیرین تر دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا و کاهش علائم پیری زودرس از مزایای سلامتی میوه دارابی محسوب می شوند.

فواید دارویی و درمانی دارابی برای بدن

1. منبع فیبر غذایی

دارابی حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در دارابی به عنوان منبع غذایی باکتری های سالم روده عمل کرده و باعث سلامت بدن، افزایش تراکم استخوان ها، لاغری و کاهش وزن، بهبود سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود.

2. لاغری و کاهش وزن

دارابی کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر و پروتئین با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

3. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

دارابی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

4. سلامت قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C موجود در دارابی به سلامت قلب کمک می کنند.

فشار خون : آب دارابی حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

چربی خون : تحقیقات بر روی موش صحرایی نشان داده که مصرف مکمل عصاره دارابی تری گلیسیرید خون را تا 21٪، کلسترول خون را تا 6٪ و کلسترول بد خون یا LDL (بد) تا 41٪ کاهش می دهد.

یک مطالعه دیگر نشان داده که دارابی با جلوگیری از جذب کلسترول موجود در مواد غذایی باعث کاهش این چربی شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

5. ضد میکروب طبیعی

دارابی ممکن است دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

گفته می شود که مقادیر بالای ویتامین C موجود در دارابی باعث افزایش سطح اسید ادرار شده، رشد باکتری ها در مجاری ادراری را کاهش داده و باعث پیشگیری و درمان عفونت ادراری می شود.

6. سرطان

یک مطالعه در موش ها نشان داده که عصاره پوست دارابی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث سرکوب شدن رشد تومور، تقویت سیستم ایمنی بدن و نابودی سلول های سرطانی می شود.

علاوه بر این نارینژنین (یکی از آنتی اکسیدان های اصلی میوه دارابی) سلول های سرطانی پروستات و لوزالمعده را از بین می برد و همچنین سرعت انتشار سرطان ریه را در مطالعات لوله آزمایش کند می کند.

7. درمان کم خونی

تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود، دارابی به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد می تواند باعث افزایش جذب آهن و درمان کم خونی شود.

8. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در دارابی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرما خوردگی، آنفولانزا، آسم، عفونت های باکتریایی و آلرژی را کاهش می دهد.

9. پوکی استخوان

آب دارابی به دلیل مقادیر بالای کلسیم و مواد معدنی که دارد به بهبود سلامت و رشد استخوان کمک کرده و خطر ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

10. گرفتگی عضلات

کمبود مایعات، کمبود آب و کمبود الکترولیت ها از جمله سدیم، پتاسیم و منیزیم از اصلی ترین دلایل گرفتگی عضلات هستند. مصرف کافی آب دارابی مایعات و الکترولیت های لازم برای بدن را تامین کرده و خطر گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

خواص دارابی برای پوست و مو

11. جوان سازی پوست صورت

دارابی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C که دارد به کاهش چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین روغن پوست دارابی سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند تولید ملانین در پوست را کاهش داده و از تغییر رنگ و لکه های پوستی ناشی از آفتاب جلوگیری کند.

12. سلامت موها

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه دارابی باعث تقویت سلامت مو و درمان شوره سر می شوند.

13. درمان سریع زخم ها

مقادیر بالای ویتامین C موجود در دارابی با افزایش تولید کلاژن باعث انعطاف پذیری پوست و درمان سریع تر زخم ها می شود.

عوارض و مضرات دارابی

کبد و کلیه

مقادیر زیاد ویتامین C و پتاسیم موجود در دارابی می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کبد و کلیه خطرناک باشد.

فشار خون بالا

بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید قبل از استفاده از دارابی با یک متخصص مشورت کنند چون فشار خون را به میزان قابل توجهی پایین می آورد.

طبع دارابی چیست؟

طبیعت و مزاج دارابی سرد و تر می باشد. دارابی سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین C، مس، پتاسیم و فیبر است.

مقایسه دارابی و گریپ فروت

  • دارابی از گریپ فروت بزرگ تر است. (در واقع دارابی بزرگ ترین میوه مرکبات است)
  • دارابی بومی مالزی است در حالی که گریپ فروت برای اولین بار در باربادوس یافت شد و هم اکنون چین بزرگ ترین تولید کننده این میوه ها و در جهان است.

طریقه مصرف دارابی

دارابی را به صورت تازه و خشک شده استفاده می کنند؛ دارابی خشک شده معمولا برای تهیه انواع دسر و آب نبات استفاده می شود. دارابی تازه را به عنوان میان وعده میوه، برای تهیه انواع سالاد میوه و سبزیجات و به عنوان جایگزین بقیه ی مرکبات استفاده می کنند.

چگونه دارابی را پوست بکنیم؟

میوه دارابی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟-وبسایت نوبهار

1. در مرحله ی اول کلاهک برجسته ی دارابی را با یک چاقوی تیز ببرید. (قسمتی که باریک تر و ضخیم تر می باشد)

2. سپس 8 تا 10 برش عمودی را در قسمت بیرونی پوست میوه ایجاد کنید.

3. حالا پوست را لا یه لایه جدا کرده و گوشت دارابی را از آن خارج کنید.

4. پوست سفید و هسته های دارابی را جدا کرده و آن میل کنید.

ارزش غذایی دارابی (یک عدد متوسط)

  • کالری: 231
  • کربوهیدرات: 59 گرم
  • پروتئین: 5 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • منبع : کوکا

دیدگاهتان را بنویسید