مقالات, بلاگ

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش چهارم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ - بخش چهارم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش چهارم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش چهارم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ - بخش چهارم

نوشیدنی ورزشی حین تمرین بدنسازی

در اغلب موارد در حین ورزش بدنسازی، احتیاجی به نوشیدنی خاصی جز آب ندارید. تغذیه یک بدنساز (چه خوردنی چه نوشیدنی) شامل تمام مواردی است که در طول روز و شب میل می‌کند. تغذیه شما به عنوان یک بدنساز، باید طوری تنظیم شود که در حین تمرین، دچار افت قند خون یا کم آبی نشوید که نیاز به نوشیدنی خاصی پیدا کنید. برای تامین آب موردنیاز بدن‌تان، هیچ چیزی بهتر از آب نیست و احتیاجی به نوشیدنی‌های گران قیمت ندارید.

در انواع بدنسازی‌های شدیدتر یا طولانی‌تر، مانند کراس فیت یا مسابقات حرفه‌ای، باید الکترولیت‌هایی را که بدن از طریق تعریق از دست می‌دهد را جایگزین کنید. به جای یک نوشیدنی ورزشی مملو از شکر، خودتان می‌توانید از پودر الکترولیت استفاده کنید یا حتی آن را به صورت دستی و خانگی بسازید. یعنی برای NaCl از نمک آشپزخانه و برای C₆H₁₂O₆ از عسل در بطری آب خود بریزید.

بدنسازان چه وقت به نوشیدنی ورزشی نیاز دارند؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد، نوشیدن کربوهیدرات یا شیک پروتئین در طول تمرین اغلب ضروری نیست. با این حال، اگر جلسات ورزشی شما بیش از دو ساعت باشد، اوضاع فرق دارد.

در طول تمرینات طولانی، ذخایر گلیکوژن بدن شما کاهش می‌یابد و باید با نوشیدن کربوهیدرات‌هایی که بدن شما می‌تواند به سرعت به گلوکز تبدیل کند، آن‌ها را جبران کنید. اینجاست که نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند مفید باشند. گزینه‌های سالم‌تر و بهتر برای این منظور آب سیب رقیق شده یا آب نارگیل است.

نوشیدنی ورزشی خانگی

اکنون 2 طرز تهیه نوشیدنی مناسب حین ورزش را به شما معرفی می‌کنیم. با تهیه این نوشیدنی‌های سالم و خوشمزه به جنگ کم آبی بدن‌تان بروید.

1. شربت آبلیمو

  • لیمو تازه
  • آب آشامیدنی
  • یک قاشق عسل

عصاره لیمو را با آب مخلوط کنید و برای تامین شیرینی نوشیدنی از عسل استفاده کنید.

2. شربت آب پرتقال

  • سه فنجان آب
  • یک پرتقال
  • سه قاشق عسل
  • مقدار کمی نمک

آبِ پرتقال را بگیرید و با آب خنک مخلوط کنید؛ سپس نمک و عسل را اضافه کنید و میل بفرمایید!

سخن پایانی

زمانی که با شدت بالا و در مدت زمان طولانی ورزش می‌کنید، بدن‌تان آب زیادی از طریق عرق کردن، از دست می‌دهد. نوشیدنی ورزشی گزینه بسیار خوبی برای جبران آب از دست رفته بدن است و از کم آبی بدن ورزشکاران جلوگیری می‌کند.

بنابراین در انتخاب نوع نوشیدنی حین ورزش و مصرف آن، باید به نکات مختلفی توجه داشت که به همه‌ی آن‌ها در مطلب بالا پرداختیم. ضمنا می‌توانید به صورت خانگی هم نوشیدنی ورزشی‌تان را آماده کنید و با خیال راحت میل بفرمایید!

دیدگاهتان را بنویسید