بلاگ, مقالات

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش اول

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ - بخش اول

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش اول

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش اول

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ - بخش اول

نوشیدن آب هنگام ورزش و مصرف نوشیدنی ورزشی باعث هیدراته ماندن بدن شما می‌شود. هیدراته ماندن بخش مهمی از سلامتی بدن شماست؛ به خصوص زمانی که ورزش می‌کنید و مقدار زیادی از آب بدنتان با تعریق از دست می‌رود. سعی کنید همیشه یک نوشیدنی ورزشی حین تمرین با خود داشته باشید و با نوشیدن مکرر آن، ورزش خود را سپری کنید. با این راهکار هم بدنتان را از کم آبی نجات داده‌اید و هم به سلامت خود کمک بزرگی کرده‌اید.

چرا نباید بدن شما کم آب شود؟

کم آبی، توانایی ورزشی شما را کاهش می‌دهد و حتی شما را بیمار کند. از آنجایی که آب 75 درصد از کل بافت عضلانی و 10 درصد از بافت چربی بدن انسان را تشکیل می‌دهد، حتی کمترین مقدار کم آبی می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد شما داشته باشد. همیشه با یک نوشیدنی ورزش خود را شروع کنید.

بهتر است که همیشه آب و مایعات بنوشید و اجازه ندهید احساس تشنگی به شما دست دهد. در واقع، احساس تشنگی می‌تواند به این معنی باشد که شما در حال حاضر کم آب شده‌اید.

دلایل نوشیدن مایعات در حین ورزش

آیا باید در حین تمرین آب بنوشید؟

بله! در حین تمرین باید آب بنوشید. اگر ورزش می‌کنید یعنی در حال مصرف انرژی هستید، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و عرق می‌کنید. این عرق کردن می‌تواند بدن شما را کم آب کند. اما نوشیدنی ورزشی حین تمرین از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.

توصیه محققان سلامتی و ورزش این است که در طول تمرین خود هر 30 دقیقه یک بار حدود 2 فنجان (یا کمی بیشتر) آب بنوشید.

اگر تمرین شما بیش از دو ساعت طول می‌کشد یا در محیط گرم و مرطوبی ورزش می‌کنید، احتمالا لازم باشد بیشتر هم آب بنوشید. ورزش‌های شدید و طولانی می‌تواند ذخایر گلیکوژنی شما را کاهش دهد.

اگر نمی‌توانید برای استراحت، نوشیدن آب و دریافت وعده غذایی کوچک توقف کنید، مثلاً در حال دویدن در یک ماراتن هستید، باید برای دریافت کربوهیدرات و سدیم مورد نیازتان، به نوشیدنی‌های ورزشی مختلفی روی بیاورید. (در ادامه این نوشیدنی‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد).

در طول تمرین چقدر آب بنوشیم؟

هدف اصلی مصرف آب در حین ورزش، جلوگیری از کم آبی بدن و جبران مایعاتی است که با عرق از دست می‌رود. برای اینکه بفهمید به اندازه کافی نوشیدنی دریافت می‌کنید، قبل و بعد از یک تمرین معمولی خود را بدون لباس وزن کنید. اگر وزن شما بیش از دو درصد از وزن اولیه شما کم شده باشد، یعنی آب زیادی از دست رفته و باید در آینده برای نوشیدن آب بیشتر قبل، حین و بعد از تمرین خود برنامه‌ریزی کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق در وهله اول، توصیه علمی این است که دو یا سه ساعت قبل از تمرین، 500 میلی لیتر آب بنوشید (حدود 2.5 فنجان). سپس، حدود 20 تا 30 دقیقه قبل از تمرین، 1 فنجان دیگر بنوشید.

در هر 30 دقیقه تمرین حدود 1 فنجان آب بنوشید. پس از اتمام تمرین تا جایی که احساس تشنگی شما برطرف شود، باید آب بنوشید؛ و اگر زیاد عرق کرده باشید باید میزان نوشیدنی ورزشی تان را بیشتر کنید!

عرق کردن یک فرآیند طبیعی است که بدن شما از آن برای خنک کردن خود استفاده می‌کند. عرق از طریق غدد روی پوست آزاد می‌شود و سپس به هوا تبخیر می‌شود. همین موضوع باعث خنک شدن پوست و در نتیجه بدن شما خواهد شد. تقریبا همه افراد با فعالیت بدنی عرق می‌ریزند. اینکه چقدر و با چه سرعتی عرق کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

  • شدت تمرین
  • شرایط آب و هوایی محیط ورزش
  • ژنتیک
  • سطح تناسب اندام شما
  • شرایط و سطح سلامتی‌تان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید