مقالات, بلاگ

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی – بخش دوم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی - بخش دوم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی – بخش دوم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی – بخش دوم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی - بخش دوم

۱۰. شیر کاکائو

پیش‌تر با فواید شیر برای سلامتی آشنا شدید، ولی آیا می‌دانستید شیر کاکائو نیز از دیگر گزینه‌های غذایی سالم محسوب می‌شود؛ البته اگر در مصرف آن تعادل را برقرار کنید. ولی نکته‌ی مهم این است که هنگام خرید شیر کاکائو حتما به عبارت ‌”‌غنی‌شده با ویتامین دی”‌ بر روی برچسب آن دقت کنید. یک لیوان شیر کاکائو می‌تواند ۲۰ درصد نیاز روزانه‌تان را به ویتامین D تامین کند. به علاوه این نوشیدنی خوشمزه حاوی پروتئین و کلسیم است که هر دوی این‌ها برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ضروری هستند.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱ لیوان)، ۱۲۲ IU ویتامین D (د) (۲۰ درصد ارزش روزانه)، ۱۵۸ کالری

۱۱. غلات صبحانه

دفعه‌ی بعد که برای خرید غلات صبحانه‌ی مورد علاقه‌تان به فروشگاه رفتید، حتما برچسب روی آن را بخوانید و از وجود ویتامین D در آن مطمئن شوید. انواعی مختلف از غلات صبحانه در فروشگاه‌ها موجود هستند، بنابراین محصولی را بخرید که عبارت “‌غنی‌شده با ویتامین D‌‌”‌ روی برچسب‌اش نوشته شده باشد. یک فنجان از غلات صبحانه‌ی غنی‌شده می‌تواند ۲۹ درصد از ارزش روزانه‌ی توصیه‌شده برای تامین ویتامین D بدن‌تان را فراهم کند.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱ فنجان، حدود ۵۰ گرم)، ۱۶۲ IU ویتامین D (د) (۲۹ درصد ارزش روزانه)، ۸۰ کالری

۱۲. جگر گوساله

جگر گوساله سرشار از انواع ویتامین‌ها،‌ مواد معدنی، و مواد مغذی است. هم‌چنین در مقایسه با بخش‌های دیگر گوشت گوساله، از کالری و چربی کم‌تر برخوردار است. به علاوه، اگر نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی ویتامین D بدن‌تان را تامین کنید، مصرف جگر گوساله به عنوان منبعی سرشار از ویتامین D می‌تواند مشکلات‌تان برطرف کند. جگر علاوه بر ویتامین D حاوی مواد مغذی دیگر نظیر پروتئین، ویتامین B1 یا تیامین، و آهن است.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱۰۰ گرم)، ۴۹ IU ویتامین D (د) (۸ درصد ارزش روزانه)، ۱۵۰ کالری

۱۳. زرده‌ی تخم‌مرغ

بسیاری از آدم‌ها به دلیل وجود کلسترول بالا از مصرف زرده‌ی تخم‌مرغ خودداری می‌کنند. درست است که سفیده‌ی تخم‌مرغ نسبت به زرده‌ی آن حاوی کلسترول و کالری کم‌تری است، ولی در عوض مواد مغذی آن نیز کم‌تر است. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری نظیر کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های A، E، K، و D همگی و به طور عمده در زرده‌ی تخم‌مرغ وجود دارند. زرده‌ی یک تخم‌مرغ بزرگ حاوی مقداری کافی ویتامین D است که می‌تواند ۶ درصد ارزش روزانه‌ی توصیه‌شده را برای بدن تامین کند.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (زرده‌ی ۱ تخم‌مرغ بزرگ)، ۳۷ IU ویتامین D (د) (۶ درصد ارزش روزانه)، ۵۴ کالری

۱۴. ماهی ساردین

هر چه بیش‌تر از فواید فوق‌العاده‌ی ساردین برای سلامتی آگاه می‌شویم، این ماهی روز به روز محبوب‌تر می‌شود. ماهی ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و برای سلامت استخوان‌ها، کاهش کلسترول، و کاهش التهاب مفید هستند؛ هم‌چنین کلسیم و ویتامین D موجود در آن باعث حفظ جوانی و سلامتی‌تان می‌شود.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱۰۰ گرم)، ۲۷۰ IU ویتامین D (د) (۴۵ درصد ارزش روزانه)، ۲۳۳ کالری

۱۵. کره

از آن‌جا که کره مملو از چربی اشباع است، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. ولی لازم به یادآوری است که چربی اشباع هم‌چنان به عنوان یکی از اجزای ضروری رژیم‌های غذایی سالم شناخته می‌شود؛ زیرا در جذب آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کند. کره حاوی میزان اندکی ویتامین D است، ولی کمک می‌کند بدن‌تان ویتامین D را از منابع دیگر جذب و استفاده کند. تا وقتی در مصرف کره تعادل را رعایت کنید، این خوراکی می‌تواند به رژیم غذایی‌تان سلامتی ببخشد.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱۰۰ گرم)، ۹  IU ویتامین D (د) (۲ درصد ارزش روزانه)، ۱۰۲ کالری

۱۶. میگو

کوکتل میگو به عنوان یکی از غذاهای محبوب در مهمانی‌ها شناخته می‌شود، ولی چه کسی گفته است نمی‌توانید این غذای دریایی را مرتبا در خانه مصرف کنید؟ میگو منبعی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. با مصرف میگو مواد مغذی نظیر پروتئین، ویتامین B12، آهن، و ویتامین D را وارد بدن‌تان می‌کنید. این مواد مغذی برای داشتن بدنی سالم و قوی بسیار ضروری هستند.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۸۵ گرم)، ۲ IU ویتامین D (د) (۱ درصد ارزش روزانه)، ۱۰۱ کالری

دیدگاهتان را بنویسید