مقالات, بلاگ

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی – بخش چهارم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی - بخش چهارم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی – بخش چهارم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی – بخش چهارم

ویتامین دی (D) چیست؟ آشنایی با منابع ویتامین دی - بخش چهارم

۲۶. پنیر سوئیسی

ویتامین‌های D و C دو ویتامین بسیار مهم و ضروری هستند که به داشتن حس سلامتی و ظاهری جوان کمک می‌کنند. پنیر سوئیسی منبعی عالی برای هر دوی این ویتامین‌ها است؛ بنابراین اگر نگران تامین کافی این دو ویتامین در بدن‌تان هستید، حتما پنیر سوئیسی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. آسان‌ترین راه‌ها برای مصرف پنیر سوئیسی، افزودن مقداری از آن به ساندویچ یا همبرگر، یا ریختن یک مشت کامل پنیر خرد شده به سالاد یا ماکارونی‌تان است.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱ تکه)، ۶ IU ویتامین D (د) (۱ درصد ارزش غذایی روزانه)، ۱۰۶ کالری

۲۷. قارچ شیتاکه

بسیاری از خوراکی‌هایی که برای تامین ویتامین D بدن توصیه می‌شوند جزء گوشت‌ها، محصولات لبنی، و ماهی‌ها قرار دارند. قارچ‌ها یکی از معدود سبزیجاتی هستند که به عنوان منبعی عالی برای ویتامین D شناخته می‌شوند (البته از لحاظ فنی، قارچ‌ها جزء سبزیجات به حساب نمی‌آیند ولی بیش‌تر آدم‌ها به اشتباه آن‌ها را به عنوان سبزیجات می‌شناسند). چهار عدد قارچ شیتاکه تنها ۳ درصد از میزان توصیه‌شده‌ی ویتامین D را در روز تامین می‌کند، ولی اگر این قارچ‌ها در پرتوی نور خورشید رشد یافته باشند، میزان ویتامین دی موجود در آن‌ها بسیار بیش‌تر می‌شود.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۴ عدد قارچ)، ۲۰ IU ویتامین D (د) (۳ درصد ارزش روزانه)، ۱۸۰ کالری

۲۸. پنیر ریکوتا

پنیر ریکوتا جزء اصلی بسیاری از غذاهایی ایتالیایی است، بنابراین با مصرف غذاهای ایتالیایی ویتامین D مورد نیاز روزانه‌تان تامین می‌شود. هنگام پخت غذای ایتالیایی سعی کنید پاستای سفید را جایگزین گندم کامل کنید، و از سبزیجات تازه (و برای بالا بردن میزان ویتامین D، از قارچ) و ادویه‌های خشک استفاده کنید تا به غذا و بدن‌تان سلامتی بیش‌تر هدیه دهید.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (نصف فنجان)، ۱۲ IU ویتامین D (د) (۲ درصد ارزش روزانه)، ۲۱۶ کالری

۲۹. سوسیس

این‌گونه غذاها به دلیل چربی و کالری بالای‌شان بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند؛ ولی اگر نگران میزان ویتامین دی موجود در بدن‌تان هستید، جالب است بدانید مصرف چهار عدد سوسیس کوچک به عنوان صبحانه می‌تواند بیش از۱۵۰ درصد از ویتامین دی مورد نیاز یک فرد متوسط را فراهم کند. اگر سوسیس را به همراه چند خوراکی سالم دیگر در وعده‌ی صبحانه نوش جان کنید، می‌توانید به طور کامل و تا آخر روز از فواید ویتامین D در بدن‌تان بهره‌مند شوید.

۳۰. ماهی خال‌خالی

ویتامین D یکی از عوامل ضروری برای حفظ جوانی و سلامتی‌تان است. ماهی خال‌خالی یکی از منابع سرشار از ویتامین D است که بسیاری دیگر از مواد مغذی ضروری بدن نیز در آن یافت می‌شود. این ماهی آب‌های سرد را می‌تواند به شکل تازه یا به صورت کنسرو مصرف کرد، و به طور کلی جزء خوراکی‌های سالم محسوب می‌شود. اگر تامین ویتامین D مورد نیاز بدن‌تان جزء یکی از نگرانی‌های زندگی‌تان است، ‌استفاده از کنسرو ماهی خال‌خالی به ویژه در روزهای سرد و تاریک زمستان که به صورت کامل نمی‌توانید از نور خورشید بهره‌مند شوید، راهی عالی برای رفع نگرانی‌تان خواهد بود.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱۰۰ گرم)، ۳۶۰ IU ویتامین D (د) (۶۰ درصد ارزش روزانه)، ۲۵۶ کالری

۳۱. قارچ پورتوبلو

شاید به نظر برسد منابع غیر گوشتی و غیر لبنی بسیار اندکی برای ویتامین دی وجود دارد. اگر به دنبال گزینه‌ی سنتی و سالم‌تری هستید، قارچ پورتوبلو غذایی گیاهی و سرشار از انواع مختلف از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین دی است. یک فنجان قارچ خرد شده حاوی ۶۴ درصد از کل نیاز روزانه‌ی ویتامین دی بدن‌تان است، و تنها ۲۲ کالری به رژیم غذایی‌تان می‌افزاید. هم‌چنین قارچ پورتوبلو حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی ضروری همچون مس، پتاسیم، و آهن است.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱ فنجان قارچ خرد شده)، ۳۸۴ IU ویتامین D (د) (۶۴ درصد ارزش روزانه)، ۲۲ کالری

۳۲. ماهی هرینگ

ماهی هرینگ، در کنار انواع مختلف دیگری از ماهی‌ها، منبعی عالی برای ویتامین دی به شمار می‌رود. فیله‌ی ماهی هرینگ، یا حدود ۱۴۳ گرم از آن، بیش از نیمی از ویتامین دی مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند. به علاوه، این ماهی دارای موارد مغذی دیگر نظیر پروتئین، کلسیم، و فسفر است. اگر نگران دریافت کافی ویتامین دی در بدن‌تان هستید، مصرف انواع ماهی نظیر ماهی هرینگ را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید.

به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱ فیله یا ۱۴۳ گرم)، ۳۰۶ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D (د) (۵۱ درصد ارزش روزانه)، ۲۰۹ کالری

دیدگاهتان را بنویسید