مقالات, بلاگ

ویژگی های یک بستنی خوب

بستنی خوب

ویژگی های یک بستنی خوب

ویژگی های یک بستنی خوب
شاید فکر کنید طعم بستنی خوب فقط به سلیقه شما بستگی دارد اما به عقیده متخصصان یک بستنی خوب باید طعم مناسبی نیز داشته باشد و مواد شیرین کننده به نسبت مناسب در آن به کار رفته باشد. بستنی ای که خیلی شیرین یا بی طعم باشد، بستنی مطلوبی به شمار نمی رود.شاید فکر کنید طعم بستنی خوب فقط به سلیقه شما بستگی دارد اما به عقیده متخصصان یک بستنی خوب باید طعم مناسبی نیز داشته باشد و مواد شیرین کننده به نسبت مناسب در آن به کار رفته باشد. بستنی ای که خیلی شیرین یا بی طعم باشد، بستنی مطلوبی به شمار نمی رود.اجزای بستنی هم باید کاملا با یکدیگر مخلوط شده باشند و مخلوط نهایی قوامی صاف و یکنواخت داشته باشد. همچنین تمام اجزای تشکیل دهنده آن به نسبت معین (نه بیش از حد) به خوبی با هم مخلوط شده باشند.
یک بستنی خوب نباید زیادی سرد یا زیادی گرم باشد؛ حرارت بستنی باید طوری باشد که وقتی آن را در دهان می گذارید، بتوانید طعم آن را تشخیص دهید. اگر بستنی زیادی سرد باشد، پایانه های حس سرما را بیش از حد تحریک کرده و ذائقه به وسیله سرما بی حس می شود و قضاوت درباره طعم بستنی سخت می شود. اگر هم زیادی گرم باشد، قاعدتا ذوب می شود و بستنی در کار نخواهد بود!در مورد مواد اولیه یک بستنی می توان گفت سلامت و بهداشتی بودن مهم ترین نکته است. این مواد اولیه نباید به مدت طولانی و به روش نادرست در انبار نگهداری شده باشند. مصرف شیر یا خامه ترش شده با کیفیت پایین و کره نگهداری شده در شرایط نامناسب می تواند از کیفیت بستنی بکاهد. بعضی از کارخانه های بستنی سازی از شیرخشک های نامرغوب یا مانده استفاده می کنند که می تواند از کیفیت محصول نهایی بکاهد.هنگام خوردن بستنی در بدن چه اتفاقاتی می افتد:
۱. قبل از گاز زدن: مراکز لذت و پاداش مغزتان فعال شده و شما را به خوردن بستنی ترغیب می کنند حتی اگر واقعا گرسنه یا تشنه نباشید.
۲. بخش هیپوکامپ مغز شما که نقشی کلیدی در یادآوری خاطرات دارد به یادتان می آورد که طعم بستنی چقدر عالی است و دفعه آخری که بستنی خوردید، چقدر شاد شدید.
۳. بعد از اولین گاز، چربی و قند روی سطح زبان را گرفته، غدد چشایی تان را تحریک کرده و مغز را هوشیار می کند. مغزتان شروع به ترشح دوپامین و بقیه مواد شیمیایی مربوط به احساس خوب می کند. در همین زمان، پانکراس تان انسولین ترشح می کند تا قند را از رگ های گردش خون خارج کند و به بافت ها برساند (در اندازه های کوچک، این فرآیند اشکالی ایجاد نمی کند اما مصرف مداوم قند می تواند منجر به گیج شدن متابولیسم بدن، اضافه وزن یا دیابت شود).
۴. برای جلوگیری از پرخوری، شکم تان شروع به ترشح هورمون های کنترل اشتها، مانند گرلین می کند. نتایج پژوهشی نشان داده افرادی که بستنی خوردن شان نیم ساعت طول می کشد، بیشتر از کسانی که در عرض ۵ دقیقه همان مقدار بستنی را می خورند، احساس سیری می کنند.
۵. چند دقیقه بعد از اولین گاز: احساس سرما، باعث می شود مغز برای گرم شدن خود تلاش کند. یک حس ناگهانی و گاهی دردناک، خون به رگ اصلی سر هجوم می آورد و در نتیجه ممکن است بقیه عروق تنگ شوند. نگه داشتن زبان روی سقف دهان می تواند کمک کننده باشد.
۶. بعد از یک ساعت: پروتئین، چربی و کربوهیدرات خیلی زود ذخیره انرژی بدن شما را پر می کند البته به شرطی که قبلا فعالیت بدنی سختی انجام داده باشید و اگر اینطور نباشد، ممکن است ذخایر انرژی تان پر باشند و به این ترتیب سلول های چربی تان بیش از ۳۰۰ کیلوکالری انرژی اضافه را جذب خواهند کرد.
۷. روز بعد و بعدتر: خوردن روزانه بستنی می تواند حس و حال خوبی به شما بدهد اما تحقیقات نشان داده 4 تا 5 بار بستنی خوردن در هفته می تواند لذت بستنی خوردن را کمرنگ کند و برای همین، افراد برای دستیابی به حس خوب مصرف شان را بیشتر و بیشتر می کنند؛ درست مثل معتادها!

۸. قبل از خوردن بستنی: به اندازه بستنی که قصد خوردنش را دارید، دقت داشته باشید. نتایج پژوهشی نشان داده است افراد وقتی از ظرف بزرگ تری برای بستنی خوردن استفاده می کنند، ۳۱ درصد بستنی بیشتری می خورند و وقتی از قاشق بزرگ تری برای کشیدن بستنی استفاده می کنند، ۱۵ درصد بیشتر بستنی می خورند.

 

بد نیست بدانید برای سوزاندن کالری دریافتی از کمترین حجم بستنی، باید یک ساعت تا یک ساعت و نیم پیاده روی کرد بنابراین اگر نمی توانید برای سوزاندن کالری بستنی به اندازه کافی راه بروید یا فعالیت بدنی داشته باشید، میزان کالری دریافتی از سایر خوراکی های تان را کاهش دهید. مثلا اگر در روزهای عادی یک بشقاب برنج مصرف می کنید، بهتر است روزی که بستنی می خورید، مقدار برنج را به نصف و حتی کمتر کاهش دهید. در غیر این صورت پس از مدتی و با مصرف بستنی هایی که سرشار از شکر و بر پایه شیر پرچرب هستند، روز به روز چاق تر خواهید شد. گاهی مصرف یک بستنی بزرگ خامه ای و سرشار از شکلات می تواند بیش از یک وعده غذایی به بدن کالری برساند.

منبع: نعمت

دیدگاهتان را بنویسید