بلاگ, مقالات

۱۰ خوراکی مفید برای دوران سرماخوردگی

۱۰ خوراکی مفید برای دوران سرماخوردگی

۱۰ خوراکی مفید برای دوران سرماخوردگی

 

۱۰ خوراکی مفید برای دوران سرماخوردگی

 

اگر آبریزش بینی دارید یا چشمتان می­ خارد، لزوما به ویروس جدید کرونا مبتلا نشده­ اید. اما اگر سرفه می­ کنید، احساس خستگی شدید و تب دارید، ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شده باشید. از طرفی شاید هم فقط آنفلونزای فصلی گرفته باشید.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و تنها شامل ژنوم هستند که پوششی از پروتئین در اطراف خود دارند.

ویروس ها در صورت حمله به بدن، معمولا توسط سیستم دفاعی از بین می روند و تنها کافی است با رعایت بعضی موارد در خوردن و آشامیدن، به سیستم دفاعی بدن خود در راه مبارزه با ویروس ها، کمک کنیم.

ویروس سرماخوردگی در زمان ورود به بدن ما بر قسمت های خاصی از بدن ما تاثیر می گذارد. ویروس ها بیشتر روی مجاری و دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند. علائم معمول سرماخوردگی عبارتند از: احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه.

گاهی در روزهای اول سرماخوردگی گلودرد ظاهر می شود و به سرعت از بین می رود. گاهی درد در نقاط مختلف بدن هم در افراد مبتلا ظاهر می شوند. بیشتر سرماخوردگی ها در مدت سه تا هفت روز بهبود می یابند.

۱۰ خوراکی مفید برای دوران سرماخوردگی

یکی از سوالات و مشکلات همیشگی موقع سرماخوردگی غذاهایی هست که باید بخوریم. در ادامه ۱۰ غذای مفید که در دوران سرماخوردگی می توانید استفاده کنید را با هم مرور می‌کنیم. بله، وقت سرماخودگی هم می شود خوراکی های خوشمزه خورد:

بستنی میوه ای

بستنی های میوه ای، خشکی و درد گلو را بهبود می دهند. بستنی میوه ای آب بدن شما را  که برای مقابله با سرماخوردگی به آن نیاز دارید در حد متعادل نگه می دارد. مصرف مایعات کافی ترشحات مخاطی بینی را رقیق و گرفتگی آن را برطرف می کند.

خبر خوش اینکه بستنی یخی برای سرماخوردگی خوبه

از بستنی یخی که ۱۰۰ درصد از آبمیوه درست شده استفاده کنید تا از دریافت مواد مغذی کافی مطمئن شوید. خودتان هم می توانید آبمیوه یخ زده درست کنید.

ساندویچ بوقلمون

ساندویچ بوقلمون حاوی پروتئین بدون چربی در یک رژیم سالم است. اگرچه ممکن است دوست نداشته باشید بخورید ولی خوردن آن برای بدن شما انرژی کافی برای جنگیدن با بیماری را فراهم می کند. از سس توت، برای خوشمزه کردن و راحت خوردن آن استفاده کنید.

حتی تو سرماخوردگی هم میشه غذاهای جدید تست کرد، مثلا همین ساندویچ بوقلمون

  آب سبزیجات

وقتی  سرماخورده اید احتمالاً تمایلی به درست کردن و خوردن سالاد ندارید. می توانید یک لیوان آب سبزیجات با سدیم کم بخورید. بدن شما مقادیر زیاد آنتی اکسیدان دریافت می کند که سیستم ایمنی بدن شما را بر ضد میکرب ها تقویت می کند.

مشتاق مزه ای شیرین هستید؟ از آبمیوه ۱۰۰ درصد خالص استفاده کنید.

موقع سرماخوردگی از خوردن آب سبزیجات غافل نشید.

  سوپ مرغ

به شما کمک می کند که مایعات کافی دریافت کنید و بسیار هم مقوی است. شواهد علمی نشان می دهد که سوپ مرغ به درمان کمک می کند. سوپ مرغ داغ، بخش های مو مانند در مجرای بینی که بدن شما را در مقابل باکتری و ویروس محافظت می کنند، تقویت می کند.

 سیر

اگر می توانید سیر بخورید، چاشنی خیلی خوبی برای غذاهایی مثل سوپ است. به نظر می رسد که تا اندازه ای دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند و کمی هم در رفع گرفتگی بینی کمک می کند.

از خاصیت سیر مخصوصا موقع سرماخوردگی نگم براتون

 زنجبیل

زنجبیل برای حالت تهوع و دل درد مناسب است. مطالعات نشان می دهد زنجبیل برای التهاب هم موثر است. زنجبیل را می توان به شکل خورد شده یا پودر به غذا اضافه کرد . می توانید از نوشابه زنجبیل هم استفاده کنید.

زنجبیل یا زنجفیل مهم نیست، مهم اینه که برای سرماخوردگی خوبه.

 چای داغ

برای دریافت آنتی اکسیدان از انواع چای استفاده کنید. استنشاق بخار چای بینی را باز می کند. از عسل و آبلیمو برای بهبود گلودرد استفاده کنید. اگر کافئین شما را اذیت می کند از چای بدون کافئین یا چای گیاهی استفاده کنید.

 موز

خوردن موز بسیار راحت است. هنگام حالت تهوع، استفراغ و اسهال موز می تواند به عنوان غذا استفاده شود. موز به همراه برنج، سس سیب و نان تست رژیم غذایی مناسبی است که پزشکان به افرادی که تازه از آنفولانزای شکمی رها شده اند پیشنهاد می دهند.

 نان تست

نان تست غذای مناسبی هنگام بیماری و همراه مناسبی برای سوپ مرغ است که گرسنگی شما را هنگامی که نمی توانید غذاهای سنگین بخورید برطرف می کند.

 نوشیدنی های جایگزین وعده غذایی

اگر اشتهای شما بازگشته است از این نوشیدنی ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی و کالری کافی دریافت می کنید. از نوشیدنی های بدون لاکتوز که شکر کم و حداقل ۶ گرم پروتئین دارند استفاده کنید.

منبع : درمانکده

دیدگاهتان را بنویسید