مقالات, بلاگ

۱۵ مورد خطرناک از عوارض مصرف بیش از حد چای

۱۵ مورد خطرناک از عوارض مصرف بیش از حد چای

۱۵ مورد خطرناک از عوارض مصرف بیش از حد چای

۱۵ مورد خطرناک از عوارض مصرف بیش از حد چای

۱۵ مورد خطرناک از عوارض مصرف بیش از حد چای

عوارض مصرف بیش از حد چای را می‌دانید؟ چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که خوردن آن برای خیلی از ما به یک عادت تبدیل شده است. خواص و فواید چای برای بدن بسیار است. اما می‌دانید نوشیدن بیش از حد چای چه مضرات و خطرات جدی برای بدن دارد؟ میزان مجازی مصرف چای سیاه در روز چقدر است؟

عوارض مصرف زیاد چای سیاه

چای یک نوشیدنی رایج است که از قرن‌ها پیش در طب سنتی از آن به دلیل خواص درمانی فراوانی که دارد، استفاده می‌شد. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در چای می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را در انسان کاهش دهد.

افرادی که هر روز از چای استفاده می‌کنند، کمتر در معرض بیماری‌هایی مثل سرطان، چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند. اما در کنار همه فوایدی که این نوشیدنی دلچسب دارد، مصرف بیش از اندازه آن و نوشیدن بیشتر از ۳ تا ۴ فنجان در روز می‌تواند موجب بروز عوارضی جدی شود. در ادامه به برخی از مضرات چای سیاه اشاره شده است.

۱- کاهش جذب آهن

چای سرشار از ترکیباتی به نام تانن است که می‌تواند به آهن موجود در برخی غذاهای متصل شود و جذب آن را در دستگاه گوارش کاهش دهد. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اگر شما هم جز, آن دسته از افرادی هستید که مقدار آهن خونتان پایین است، بهتر است در مصرف چای محتاط باشید.

تحقیقات نشان می‌دهد که تانن چای بیشتر مانع جذب آهن موجود در غذاهای گیاهی می‌شوند. از همین رو این موضوع برای افرادی که گیاهخوار هستند، اهمیت بیشتری دارد. برای جلوگیری از کاهش جذب آهن بهتر است کمتر از ۳ فنجان چای در روز میل کنید. چای را بین وعده‌های غذایی و با فاصله نسبت به آن مصرف کنید تا تأثیر کمتری بر جذب آهن غذا داشته باشد.

۲- افزایش اضطراب و استرس

برگ‌های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف زیاد کافئین می‌تواند اضطراب و بی‌قراری را افزایش دهد. یک فنجان متوسط چای با توجه به نوع و طریقه دم کردن آن از ۱۱ تا ۶۱ میلی‌گرم کافئین دارد. کافئین موجود در چای سیاه نسبت به چای سبز و چای سفید بیشتر است. هر چقدر چای سیاه بیشتر دم بکشد، کافئین آن بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز به ندرت روی اضطراب و استرس تأثیر می‌گذارد. اما با این حال این موضوع می‌تواند در برخی افراد متفاوت باشد. افرادی که نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر هستند، باید مصرف چای را کاهش دهند.

۳- بدخوابی و بی‌خوابی

یکی دیگر از عوارض بیش از حد چای نوشیدن بدخوابی و بی‌خوابی است. کافئین موجود در چای می‌تواند چرخه طبیعی خواب را مختل کند. ملاتونین هورمونی است که به مغز سیگنال می‌دهد که زمان خواب فرا رسیده است. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین اثرات ترشح ملاتونین در بدن را مهار می‌کند و روی کیفیت خواب ما تأثیر می‌گذارد.

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین از ۶ ساعت و یا حتی بیشتر قبل از خواب می‌تواند روی خواب ما مؤثر باشد. اما به هر حال برای اثبات این موضوع به طور قطعی باید مطالعات بیشتری انجام شود.

۴- حالت تهوع

برخی ترکیبات موجود در چای موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود. زمانی که چای را به مقدار زیاد و با معده خالی بنوشید، تانن موجود در چای موجب انقباض بافت گوارشی می‌شود و حالت تهوع یا درد معده را در این افراد ایجاد می‌کند. اگر معده حساسی دارید، بهتر است روزانه تنها ۱ تا ۲ فنجان چای بنوشید.

اضافه کردن مقداری شیر به چای نیز می‌تواند از ایجاد مشکلات گوارشی بعد از خوردن چای جلوگیری کند. تانن‌های موجود در چای می‌توانند به پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های موجود در شیر و غذاهای مختلف متصل شوند و از این طریق کمتر منجر به مشکلات گوارشی شوند.

۵- سوزش سر دل

کافئین موجود در چای می‌تواند موجب سوزش سر دل و یا تشدید مشکلات گوارشی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین موجود در چای می‌تواند اسفنکتری را که مری و معده از هم جدا می‌کند، شل کند. با این کار محتویات اسیدی معده به سمت مری راه پیدا می‌کنند و از همین رو ما بعد از خوردن چای احساس سوزش معده، ترش کردن و رفلاکس را تجربه می‌کنیم.

از طرف دیگر کافئین موجب افزایش تولید اسید معده می‌شود. هر چند که این مشکلات در همه افراد رخ نمی‌دهد، اما اگر بعد از خوردن چای به مقدار زیاد احساس سوزش در معده دارید، بهتر است مصرف چای را کاهش دهید. از طرف دیگر این نوشیدنی سبب ورم معده و زخم معده می‌شود و به همین دلیل برای بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده نیز مناسب نیست.

۶- سردرد از عوارض خطرناک مصرف بیش از اندازه چای

مصرف به اندازه چای و کافئین می‌تواند در رفع سردرد مؤثر باشد. اما زمانی که این ماده بیش از حد مصرف شود نتیجه معکوس ایجاد می‌کند و خود موجب ایجاد سردرد می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تنها ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند در برخی افراد موجب تشدید سردرد شود. اگر به سردردهای مکرر مبتلا می‌شوید و چای زیادی مصرف می‌کنید، بهتر است مصرف چای را کاهش دهید و اثرات آن را بررسی کنید.

۷- سرگیجه

سرگیجه و سبکی سر از عوارض مصرف بیش از مقدار مجاز چای سیاه و سبز است که معمولاً در افرادی که بیشتر از ۶ تا ۱۲ فنجان چای در روز می‌خورند، ایجاد می‌شود. بهتر است در یک وعده به مقدار زیاد چای نخورید. اگر متوجه شدید بعد از خوردن چای دچار سرگیجه می‌شوید، بهتر است مصرف این نوشیدنی را کاهش دهید.

۸- اعتیاد به کافئین

کافئین یک ماده اعتیادآور است و از همین رو مصرف مرتب چای یا هر منبع دیگر حاوی کافئین می‌تواند در بدن ما وابستگی ایجاد کند. در این شرایط زمانی که چای نخورید، دچار سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی می‌شوید. تحقیقات نشان می‌دهد که وابستگی به کافئین معمولاً ۳ روز بعد از مصرف متوالی چای آغاز می‌شود و سپس علائم آن احساس می‌شود.

۹- افزایش جذب سموم

مطالعات مجله سم شناسی آمریکا نشان می‌دهد که بیشتر انواع چای که ما مصرف می‌کنیم، حاوی مقداری سرب و آلومینیوم هستند. از همین رو مصرف بیش از حد این نوشیدنی می‌تواند موجب ایجاد مسمومیت شود.

۱۰- خوردن چای زیاد باعث اسهال می‌شود

مصرف بیش از اندازه چای می‌تواند سبب ایجاد دل درد و اسهال در برخی افراد شود. سعی کنید روزانه بیشتر از ۳ تا حداکثر ۴ فنجان چای مصرف نکنید و آن را با فاصله نسبت به وعده‌های غذایی بنوشید.

۱۱- یبوست از عوارض چای سبز و سیاه

چای سبز حاوی تانن است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند در برخی افراد سبب ایجاد عارضه یبوست شود. تانن به ذخیره رسوبات شیمیایی در بدن کمک می‌کند. از طرف دیگر مصرف چای موجب دفع مایعات بدن از طریق ادرار و کاهش آب بدن می‌شود و در نتیجه سبب بروز یبوست در بسیاری از افراد می‌گردد.

۱۲- مضرات چای سیاه برای قلب

هر چند که چای فواید زیادی برای قلب دارد، اما مصرف زیاد چای سیاه می‌تواند علائم بیماری‌های قلبی را در افراد مبتلا به این بیماری افزایش دهد. کافئین موجود در چای در صورت مصرف زیاد، موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و از طرفی می‌تواند استرس و اضطراب را افزایش دهد. از همین رو این افراد باید به اندازه از چای استفاده کنند و از خوردن چای پر رنگ و سنگین اجتناب کنند.

۱۳- زرد و تیره شدن دندان‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باید در مورد پرهیز از مصرف بیش از حد چای بدانید این است که خوردن زیاد این نوشیدنی سبب تیره شدن و زرد شدن دندان‌ها می‌شود. خوردن چای سیاه موجب تغییر رنگ و ساییدگی دندان‌ها می‌شود و به همین دلیل ظاهر بدی به دندان‌ها می‌بخشد.

۱۴- آلزایمر

چای مقداری آلومینیوم در خود دارد و این ماده سبب بروز بیماری‌هایی جدی نظیر آلزایمر و فراموشی در انسان می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است از چای به میزان محدود استفاده کنید.

عوارض مصرف زیاد چای در بارداری

مصرف مقدار زیادی کافئین در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط جنین و وزن کم نوزاد در زمان تولد را افزایش دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که مادران باردار نباید در طول روز بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنند. به طور متوسط هر فنجان چای از ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم کافئین دارد. از همین رو بهتر است مادران باردار بیشتر از ۳ فنجان چای در طول روز میل نکنند.

میزان مصرف چای سیاه در روز

چای یک نوشیدنی مفید برای بدن است، اما زمانی که بیشتر از حد مجاز مصرف شود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. سعی کنید روزانه بیشتر از ۳ تا ۴ فنجان چای مصرف نکنید. در صورتی که باردار هستید و یا به نوزاد شیر می‌دهید، بهتر است حداکثر ۲ فنجان چای در روز مصرف کنید. نوشیدن بیشتر از ۳ فنجان چای در روز در خانم‌های شیرده موجب تحریک‌پذیری و بیخوابی کودک و افزایش حرکات روده در او می‌شود.

بهترین زمان مصرف چای سیاه و سبز

از آنجایی که مصرف چای موجب کاهش جذب آهن می‌شود، بهتر است چای را یک ساعت قبل از غذا و یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر معده حساسی دارید، به هیچ عنوان با معده خالی چای نخورید، زیرا این کار موجب تحریک معده و حالت تهوع در شما می‌شود.

چای بخوریم یا نخوریم؟

هر ماده مفیدی در دنیا اگر بیشتر از حد مجاز مصرف شود، می‌تواند برای بدن ما مضر باشد. برای بهره مند شدن از فواید مصرف چای سعی کنید در طول روز به اندازه از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که چای حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد مؤثری است که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. از همین رو با نوشیدن حداکثر ۳ فنجان چای دم کشیده دو رنگ به حفظ سلامت خودتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید