مقالات, بلاگ

۱۶ خواص باورنکردنی زیتون سیاه برای لاغری، سرطان، کم خونی و …

۱۶ خواص باورنکردنی زیتون سیاه برای لاغری، سرطان، کم خونی و …

۱۶ خواص باورنکردنی زیتون سیاه برای لاغری، سرطان، کم خونی و …

۱۶ خواص باورنکردنی زیتون سیاه برای لاغری، سرطان، کم خونی و …

۱۶ خواص باورنکردنی زیتون سیاه برای لاغری، سرطان، کم خونی و …

زیتون سیاه خواص و فواید شگفت‌انگیزی برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها دارد. این میوه کوچک دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. زیتون سیاه منبع خوبی از فیبر رژیمی است که فرایند هضم را راحت کرده و کلسترول خون را کنترل می‌کند. زیتون سیاه همچنین منبع غنی از آهن و ویتامین E و آنتی اکسیدان قوی است

در زیتون سیاه رنگدانه‌ها و فلانوئیدهایی وجود دارد که آن را تبدیل به زیتونی با رنگ سیاه کرده است. زیتون سیاه نیاز به شرایط آب و هوایی و خاک نسبتا متفاوتی برای کشت دارد. زیتون سیاه قبل از برداشت باید کاملا روی درخت بماند تا برسد. این زیتون به طور خام قابل خوردن نیست و قبل از مصرف باید کاملا پرداخته شود.

به همین دلیل آن را قبل از مصرف، در روغن، آب نمک یا سرکه نگه داری می‌کنند. زیتون سیاه به روش‌های مختلفی مصرف می‌شود اما معمولا به صورت کنسرو زیتون سیاه در آب نمک پخته شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه زیتون شور را بخوانید.

خواص و فواید زیتون سیاه برای سلامتی بدن

همانطور که گفتیم زیتون سیاه خواص و فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارد. کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، سلامت پوست و مو و استخوان و دستگاه گوارش از جمله فواید زیتون سیاه هستند.

کاهش وزن

از جمله فواید و خواص زیتون سیاه، کاهش وزن و لاغری است. چربی‌های غیر اشباع در این میوه جایگزین چربی‌های اشباع می‌شود و بدن را به کاهش وزن تشویق می‌کند. مصرف زیتون باعث تجزیه چربی‌های داخل سلول‌های چربی می‌شود. بنابراین با مصرف آن می‌توان به راحتی از شر چربی‌های شکم خلاص شد.

زیتون سیاه در عین حال باعث کاهش حساسیت به انسولین می‌شود. افرادی که بیشترین مصرف زیتون را دارند، به طور کلی کالری کمتری می‌خورند و به ندرت اضافه وزن دارند. آزمایش‌های خون این افراد نشان می‌دهد که آنها دارای سطح بالاتری از سروتونین هستند؛ هورمونی که باعث احساس سیری در بدن می‌شود.

سلامت قلب و عروق

مواد مغذی آنتی اکسیدانی موجود در زیتون سیاه مانع از اکسیداسیون کلسترول می‌شود. در نتیجه به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته قلبی کمک می‌کند. زیتون حاوی چربی است اما نوع سالم غیر اشباع آن. بنابراین خطر انسداد عروق قلب را کاهش داده و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

از جمله فواید و خواص زیتون سیاه، پیشگیری از سرطان است. این میوه منبع عالی از ویتامین E است که توانایی زیادی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در چربی بدن دارد. ویتامین E می‌تواند فرآیندهای سلولی را ایمن‌تر کند. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی زیتون سیاه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می‌دهد.

میزان تاثیرگذاری روغن زیتون هم تقریبا معادل روغن ماهی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده است.

سلامت مو و پوست

زیتون سیاه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هایی است که تغذیه، آبرسانی و محافظت از پوست را بالا می‌برند. ویتامین E موجود در زیتون از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. بنابراین از سرطان پوست و پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کند. با استفاده از چند قطره روغن زیتون می‌توانید پوست و چهره‌ای سالم و درخشان داشته باشید.

اگر موها را قبل از حمام با روغن زیتون مرطوب کنید و سپس بعد از مدتی آبکشی کنید، موهایی براق و سالم خواهید داشت که از مواد موجود در روغن زیتون تغذیه کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه ماسک مو با روغن زیتون را بخوانید.

محافظت از استخوان‌ها و بافت‌های بدن و جلوگیری از ابتلا به آسم

قدرت ضد التهابی چربی‌های غیر اشباع موجود در روغن زیتون سیاه را نمی‌توان نادیده گرفت. مجموع چربی ها، ویتامین E و پلی فنول‌های موجود در زیتون سیاه به کاهش ابتلا به آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید کمک می‌کند. روغن زیتون همچنین حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام اولئوکانتال است که به عنوان یک مسکن عمل می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که اولئوکانتال باعث کاهش التهاب می‌شود و عملکردی مشابه داروهایی چون ایبوپروفن دارد.

سلامت دستگاه گوارش

زیتون سیاه منبع خوبی از فیبر غذایی است. یک وعده ۱۰۰ گرمی زیتون سیاه رسیده شامل ۳ گرم فیبر رژیمی است. مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای مردان ۳۸ گرم و برای زنان تا ۵۰ سال ۲۵ گرم است. فیبر محلول می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون کمک کند. در حالی که فیبر نامحلول حجم مدفوع شما را افزایش می‌دهد، حرکت مواد از طریق سیستم گوارش را زیاد می‌کند و به این ترتیب از عارضه یبوست پیشگیری می‌کند.

رژیم غذایی غنی از فیبر به حفظ سلامت روده، کنترل سطح قند خون، حفظ وزن سالم و کاهش کلسترول کمک می‌کند. خواص و فواید زیتون سیاه و نقش آن را در یک رژیم غذایی سالم برای سلامت بدن و دستگاه گوارش نباید نادیده گرفت.

منبع خوب آهن

از جمله خواص و فواید زیتون سیاه این است که سرشار از آهن است. توانایی گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن در سراسر بدن به دلیل وجود آهن در خون است. اگر از کمبود آهن رنج می‌برید، به این معنی است که بافت‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه شما ممکن است احساس سردی یا ضعف کنید. آهن همچنین نقش حیاتی در تولید انرژی دارد.

بخشی ضروری از تعداد آنزیم از جمله آهن کاتالاز، پروکسیداز آهن و آنزیم‌های سیتوکروم با خوردن زیتون سیاه در بدن تامین می‌شوند. زیتون سیاه همچنین به تولید کارنتین که یک اسید آمینه ضروری برای استفاده از چربی است، کمک می‌کند. علاوه بر این عملکرد صحیح سیستم ایمنی با آهن موجود در زیتون سیاه می‌تواند کنترل شود.

سلامت چشم

یک فنجان زیتون سیاه حاوی ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A است که برای سلامت چشم بسیار مهم است. ویتامین A موجود در زیتون سیاه چشم را قادر می‌سازد تا نور و تاریکی را بهتر تشخیص دهد. در عین حال دید شب را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این برخی معتقدند که ویتامین A از چشم در مقابل ابتلا به آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و سایر بیماری‌های چشمی مرتبط با سن، محافظت می‌کند.

زیتون در عین حال سطح گلوتاتیون (یکی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی خوب برای بدن) را در خون بالا می‌برد. مصرف پالپ زیتون باعث افزایش سطح گلوتاتیون در خون و بهبود ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن می‌شود.

زیتون سیاه از آلرژی جلوگیری می‌کند

یکی از خواص زیتون سیاه جلوگیری از ابتلا به آلرژی است. زیتون سیاه نقش ویژه‌ای در رژیم‌های متداول مخصوص برای درمان حساسیت دارد. این میوه گردش خون شما را بالا برده و در عین حال می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید. زیتون سیاه جریان خون را افزایش می‌دهد و از طریق خواص ضد التهابی خود به کاهش اثرات بیماری هایی مانند بیماری آسم کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید