مقالات, بلاگ

آب میوه های طبیعی را با این روش نگهداری کنید

شرایط نگهداری و مصرف آب میوه های طبیعی

آب میوه های طبیعی را با این روش نگهداری کنید

آب میوه های طبیعی را با این روش نگهداری کنید

مصرف آب میوه ها و نوشیدنی های طبیعی در قیاس با مصرف آب میوه های صنعتی بسیار سالم تر است،اما روش های نگهداری آب میوه‌های طبیعی سخت تر است زیرا در آن از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود.

به گزارش ایران خبر، اگر در سال‌های اخیر، سری به مراکز خرید یا خیابان‌های پررفت‌وآمد شهر زده باشید، حتماً مغازه‌های بزرگ و کوچک آبمیوه‌فروشی را دیده‌اید که همان‌جا در حضور مشتری اقدام به تهیه انواع آبمیوه‌های طبیعی می‌کنند. بعضی از این مغازه‌ها، آبمیوه‌های طبیعی را در بطری‌های 1 تا 3 لیتری هم به فروش می‌رسانند و گروهی از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای آبمیوه‌های صنعتی، این آبمیوه‌های طبیعی را خریداری و مصرف کنند. این در حالی است که خیلی از ما نمی‌دانیم شرایط نگهداری از چنین محصولاتی به چه صورت است و آیا این آبمیوه‌ها به اندازه میوه طبیعی ارزش تغذیه‌ای دارند یا نه. از این‌رو، در این مطلب، گفت‌وگوی دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران را برایتان آورده‌ایم تا درباره خوب و بد این آبمیوه‌های باز و طبیعی بیشتر بدانیم.
آب میوه های طبیعی را با این روش نگهداری کنید

آیا مصرف آبمیوه‌های طبیعی که این روزها در سطح شهر عرضه می‌شوند، می‌تواند تأمین‌کننده نیاز بدن به ریزمغذی‌ها باشد؟
به‌طور کلی، ما به تمام گروه‌های سنی و جنسی، مصرف خود میوه را به‌جای آبمیوه توصیه می‌کنیم. به عبارت ساده‌تر، هرچه فرایند بیشتری روی مواد غذایی انجام بگیرد، دو اتفاق برای آن ماده غذایی می‌افتد؛ اول اینکه مواد مغذی آن شدیداً کاهش می‌یابند و دوم اینکه کالری آن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا می‌رود.

یعنی منظورتان این است که مثلاً ریزمغذی‌های موجود در آب پرتقال طبیعی کمتر از خود پرتقال است؟
اتفاقاً آب پرتقال، بهترین مثال در این مورد است. بهتر است بدانید کالری یک لیوان آب پرتقال طبیعی به اندازه کالری 4 عدد پرتقال است، اما میزان ویتامین C موجود در آن شاید کمتر از یک عدد پرتقال هم باشد. از این‌رو، طبیعی است ما، مصرف پرتقال را نسبت به آب پرتقال در اولویت قرار بدهیم. از طرف دیگر، میزان قندهای ساده موجود در آبمیوه نسبت به میوه تازه بیشتر است و به همین دلیل هم نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی باعث ایجاد حس گرسنگی در فاصله کوتاه‌تری نسبت به مصرف میوه طبیعی می‌شود و زمینه ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را مخصوصاً در کودکان افزایش می‌دهد.
آب میوه های طبیعی را با این روش نگهداری کنید

حالا که به کودکان اشاره کردید، بد نیست توصیه‌ای هم درباره تفاوت قرار دادن میوه و آبمیوه در برنامه غذایی آن‌ها داشته باشید!
اگر آبمیوه را بلافاصله بعد از تهیه آن مصرف نکنید، ارزش تغذیه‌ای آن به‌طور قابل‌توجهی از بین می‌رود؛‌ یعنی اگر شما یک لیتر آبمیوه از مغازه بخرید، آن را تا منزل برسانید و برای مصرف یکی-دو روز این نوشیدنی را داخل یخچال قرار دهید، دیگر هیچ مواد مغذی خاصی با مصرف آن به بدنتان نمی‌رسانید
هرچند بعضی کودکان تمایلی به مصرف میوه‌ها ندارند و نوشیدن آبمیوه‌ها را به جویدن میوه ترجیح می‌دهند، اما بهتر است والدین عزیز بدانند جویدن میوه کامل به تکامل رشد دهانی و دندانی فرزند آن‌ها کمک می‌کند و فیبر بیشتر موجود در میوه‌ها نسبت به آبمیوه‌ها باعث ایجاد حس سیری مطلوب در آن‌ها می‌شود. به همین علت، کودکانی که میوه را بیشتر از آبمیوه در برنامه غذایی خود دارند، کمتر در معرض ابتلا به اضافه‌وزن قرار می‌گیرند و ریزمغذی‌های بیشتری مانند ویتامین C به بدن آن‌ها می‌رسد. از این‌رو، سیستم ایمنی بدن آن‌ها هم برای مقابله با عوامل بیماری‌زا قوی‌تر از سایر کودکان خواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که ما به والدین توصیه می‌کنیم اکیداً کودکان را به نوشیدن آبمیوه عادت ندهند و آن‌ها را با روش‌های مختلف به مصرف میوه‌های تازه تشویق کنند.

آیا افرادی در جامعه هستند که مصرف آبمیوه‌ها به‌جای میوه‌ها برای آن‌ها بهتر باشد؟
بعضی افراد به دلیل داشتن مشکلات گوارشی، باید میوه کمتری مصرف کنند تا فیبر کمتری وارد بدن آن‌ها شود. معمولاً مصرف آبمیوه‌ها برای این افراد بهتر از میوه‌ها خواهد بود. البته حواستان باشد به‌جز این گروه از بیماران، توصیه ما همواره به دریافت فیبر فراوان از طریق مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه است تا جلوی ابتلا به مشکلاتی مانند یبوست، افزایش فشارخون، افزایش قندخون و افزایش چربی‌خون گرفته شود.
آب میوه های طبیعی را با این روش نگهداری کنید

حالا اگر فردی به هر دلیلی دوست داشته باشد مقداری آبمیوه طبیعی مصرف کند، توصیه شما برای او چیست؟
آبمیوه مانند سایر خوراکی‌ها جزو آن گروه از ترکیبات غذایی است که ما ممنوعیتی در مصرف آن نداریم و گاهی می‌توانیم برای تنوع آن را در برنامه غذایی خودمان بگنجانیم. طبیعی است که توصیه ما برای مصرف آبمیوه‌ها همواره بر اولویت نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی نسبت به آبمیوه‌های صنعتی متمرکز بوده، اما این نکته را فراموش نکنید که چه شما آبمیوه طبیعی را در خانه تهیه کنید و چه از مغازه‌های سطح شهر خریداری کنید، باید آبمیوه فقط به اندازه یک وعده مصرفی تهیه و نوشیده شود. بد نیست بدانید اگر آبمیوه را بلافاصله بعد از تهیه آن مصرف نکنید، ارزش تغذیه‌ای آن به‌طور قابل‌توجهی از بین می‌رود؛‌ یعنی اگر شما یک لیتر آبمیوه از مغازه بخرید، آن را تا منزل برسانید و برای مصرف یکی-دو روز این نوشیدنی را داخل یخچال قرار دهید، دیگر هیچ مواد مغذی خاصی با مصرف آن به بدنتان نمی‌رسانید و ممکن است تنها از طعم آن لذت ببرید. با این حساب می‌توان گفت اگر هدف شما از مصرف آبمیوه‌ها،‌ دریافت ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است، باید حتی یک ساعت هم بین تهیه و نوشیدن آن فاصله نیندازید. در غیر این صورت، ارزش تغذیه‌ای نوشیدنی شما از بین خواهد رفت.

آیا آبمیوه‌های طبیعی هم می‌توانند دچار فساد شوند؟
معمولاً فساد میکروبی و باکتریایی در مورد آبمیوه‌ها چندان مطرح نیست، اما امکان دارد کپک‌ها یا قارچ‌های میکروسکوپی سراغ آن‌ها بیایند. هرچند توصیه ما به عدم نگهداری از آبمیوه‌ها بعد از تهیه آن‌هاست و نگهداری‌شان در ظروف شیشه‌ای یا سایر ظروف تأثیری بر پیشگیری از کاهش ارزش تغذیه‌ای آن‌ها نمی‌گذارد، اما شدیداً توصیه می‌شود اگر آبمیوه تغییر رنگ یا بو داد یا ظرف آبمیوه حاوی کپک‌های قابل‌مشاهده شد، از مصرف آن اکیداً خودداری شود. از طرف دیگر، اگر میوه‌ای مانند هویج، پرتقال، سیب یا … که در مغازه‌ها نگهداری و آب‌گیری می‌شوند، دارای آلودگی محیطی باشند، می‌توانند عوارضی مانند اسهال و استفراغ برای مصرف‌کننده ایجاد کنند.

منبع: دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید