بلاگ, مقالات

آشنایی با خواص باورنکردنی آرد گندم برای سلامتی

آشنایی با خواص باورنکردنی آرد گندم برای سلامتی

آشنایی با خواص باورنکردنی آرد گندم برای سلامتی

آشنایی با خواص باورنکردنی آرد گندم برای سلامتی

آشنایی با خواص باورنکردنی آرد گندم برای سلامتی

خواص آرد گندم: 18 خاصیت باورنکردنی گندم برای سلامتی

مواد معدنی، ویتامین ها و خواص آرد گندم کامل یا آرد گندم سبوس دار به قدری زیاد است که نان تهیه شده با آرد کامل به عنوان یک غذای سالم و کامل شناخته می شود.

اگر میخواهید از خواص آرد گندم  ( به انگلیسی : Wheat Flour ) بهره مند شوید باید از آرد گندم کامل یا سبوس دار استفاده کنید. مصرف آرد گندم کامل میتواند باعث کاهش مشکلاتی از جمله کم خونی، کمبود مواد معدنی، سنگ کیسه صفرا، سرطان سینه، التهای مزمن، چاقی، سستی و ضعف، سل، مشکلات دوران بارداری و شیردهی و کاهش احتمال نازایی شود.

از آنجا که جوانه گندم حدود 3 برابر بیشتر از گندم ویتامین ب دارد، مصرف آن برای کاهش مشکلات دستگاه گوارش، بیماری های پوستی، بیماری های تنفسی و قلبی عروقی استفاده می شود و به تعادل سطج کلسترول و محافظت از قلب کمک می کند.

انواع آرد گندم

آرد گندم کامل یا آرد گندم سبوس دار : آردی که از پودر شدن دانه کامل گندم بدون هیچ گونه فراوری تولید می شود و حاوی فیبر بالا است. بهترین روش برای اطمینان از کامل بودن آرد گندم این است که دانه های گندم را تهیه کرده و به آسیاب ببرید تا برایتان آرد کنند.

آرد جوانه گندم : آردی که از خشک کردن و پودر کردن گندم جوانه زده بدست می آید و حاوی فیبر بالاست.

آرد سمولینا : آرد سمولینا مخصوص تهیه ماکارونی است و از نوع خاصی از گندم به نام دروم تهیه میشود. ذرات این آرد درشت تر از سایر آرد ها است و پروتئین بیشتری دارد ولی بدون سبوس است.

آرد سفید : آردی که پوسته گندم یا سبوس گندم از آن جدا شده و صرفا از قیمت درونی یا نشاسته گندم تهیه شده است و بدون فیبر است. میزان جدا کردن سبوس از آرد سفید بسته به کاربری آن درجات مختلفی دارد.

آردهای سفید استفاده شده برای تهیه نان به خصوص نان سنگک و بیسکویت ها حاوی مقدار کمی سبوس گندم هستند ولی انواع آرد قنادی کمترین میزان سبوس را در بین آرد های سفید دارند به خصوص آردی که برای تولید زولبیا و بامیه استفاده می شود که به آرد درجه 1 قنادی یا سه ستاره معروف است تا حد امکان سبوس گندم از آن جدا شده است.

ارزش غذایی آرد گندم کامل

هر 100 گرم گندم حاوی مواد مغذی زیر است :

کالری  340
فیبر غذایی  13.1 گرم
پروتئین  9.6 گرم
کربوهیدرات 74.78 گرم
چربی 1.2 گرم
نیاسین یا ویتامین  B3   5.347  میلی گرم معادل ( 33 درصد نیاز روزانه )
 تیامین یا ویتامین B1  0.297 میلی گرم ( 25 درصد )
پانتونیک اسید یا ویتامین  B5 1.011 میلی گرم ( 20 درصد )
ریبو فلاوین یا ویتامین B2  0.188 میلی گرم ( 14 درصد )
پیریدوکسین یا ویتامین B6  0.191 میلی گرم ( 11 درصد )
فولات یا ویتامین B9  28 میکروگرم ( 7 درصد )
کولین 31.2 میلی گرم ( 6 درصد )
منگنز  3.399 میلی گرم ( 148 درصد )
مس  0.475 میلی گرم ( 53 درصد )
روی  2.96 میلی گرم ( 27  درصد )
سلنیم  12.7 میکروگرم ( 23 درصد )
آهن  3.71 میلی گرم ( 21 درصد )
پتاسیم  394 میلی گرم ( 16 درصد )
منیزیم  117 میلی گرم ( 9 درصد )
فسفر  323 میلی گرم ( 7 درصد )

خواص آرد گندم سبوس دار

زمانی که از خواص آرد گندم برای بدن و فواید آن صحبت می شود در واقع منظور خواص آرد گندم سبوس دار است ، اغلب مواد مغذی ویتامین های مفید گندم در سبوس آن قرار گرفته است و جدا کردن سبوس باعث به جای ماندن بخش نشاسته ای و از بین رفتن بخش بسیار مهم خواص گندم می شود.

آرد سبوس دار در اصطلاح صنعتی به آردی گفته می شود که سبوس گیری آن کمتر از 15 درصد باشد. آرد سبوس دار رنگی تیره دارد و به عنوان آرد گندم کامل شناخته می شود و به همین دلیل پرطرفدار است.

سبوس گندم به عنوان یک درمان موثر برای بیمارانی که از یبوست مزمن و اختلالات روده بزرگ رنج می بزند شناخته شده است. از آنجا که آرد مورد استفاده از صنایع غذایی بدون سبوس است و حتی مواردی که به عنوان آرد سبوس دار شناخته میشنود درصد سبوس بسیار کمی دارند ، سبوس گندم به طور جداگانه بسته بندی و به فروش می رسد.

براساس گفته پژوهشگران سبوس گندم غنی ترین منبع غذایی حاولی فیبر و الیاف مورد نیاز برای سلامت کلی بدن و دستگاه گوارش است. مصرف آرد گندم سبوس دار یا سبوس گندم می تواند از نظر سلامت برای بدن فواید زیادی داشته باشد از جمله :

– سرشار از فیبر و مواد مغذی

– پیشگیری از پیری زودرس

– پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

– پیشگیری از بیماری انسداد عروق کرونر

– کاهش سرطان کولون و راست روده

– بهبود متابولسیم

– کنترل چاقی

– پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2

– کاهش التهاب مزمن

– پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

– بهبود حرکات روده

– پیشگیری از آسم کودکی

– کاهش علایم یائسگی

دیدگاهتان را بنویسید