مقالات

انجدان رومی، نارسایی‌های کبدی را درمان می کند

انجدان رومي، نارسايي‌هاي كبدي را درمان می کند - وبسایت بستنی نوبهار

انجدان رومی

انجدان رومی، نارسایی‌های کبدی را درمان می کند

انجدان رومی، نارسایی‌های کبدی را درمان می کند - وبسایت بستنی نوبهار

از این گیاه دارویی در درمان رماتیسم و میگرن نیز استفاده می شود

خبرگزاری ایمنا: انجدان رومی، گیاهی علفی، پایا دارای ساقه ضخیم استوانه‌ای به قطر ۳ تا ۴ سانتیمتر و به ارتفاع ۱ تا دو متر است.

به گزارش ایمنا سابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که حتی در کتب قدیمی مانند انجیل و کتاب مقدس باستانی هند (ودا)، استفاده از برخی گیاهان در درمان بیماری‌ها توصیه شده است. اما قدمت استفاده از گیاهان دارویی، به‌معنی روند رو به کاهش آن در دنیای مدرن امروزی نیست. امروزه در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به‌دلیل افزایش اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان، بسیار چشمگیر است. در همین راستا بازار تخصصی گیاهان دارویی اصفهان به عنوان اولین بازار گیاهان دارویی کشور با سرمایه گذاری و همت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری در این زمینه قدم برداشته است که در آن مشاوران و اساتید طب سنتی حضور یافته و آموزش های لازم در خصوص فواید گیاهان دارویی و نحوه مصرف آن ها را به شهروندان ارایه می دهند. در زیر خواص دارویی گیاه انجدان رومی که توسط اساتید بازار گیاهان دارویی گرد آوری شده آورده شده است. 

مشخصات ظاهری

انجدان رومی، گیاهی علفی، پایا دارای ساقه ضخیم استوانه‌ای به قطر ۳ تا ۴ سانتیمتر و به ارتفاع ۱ تا دو متر است. برگ‌های ضخیم، گوشتدار، منقسم به برگچه‌هایی با ظاهر لوزی شکل و دندانه‌های نامساوی، به رنگ سبز تیره شفاف و منتهی به دمبرگ استوانه‌ای مشخص دارد. زیرین‌ترین برگ آن به طول ۷۰ سانتیمتر می‌رسد. گل‌های آن بسیار کوچک، به ابعاد ۳ میلیمتر، به رنگ زرد و مجتمع به صورت چتر است. میوه‌ی آن بیضوی دراز، به طول ۵ تا ۷ میلیمتر، به رنگ زرد یا قهوه‌ای و بسیار معطر، پس از رسیدن است.

خواص

 از انجدان رومی بیشتر در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می‌آورند، قطع حالت قاعدگی-هضم غذا-تقویت معده-تصفیه نمودن خون-زیاد کردن ادرار –زردی-نقرس-نارسایی‌های کبدی و کلیوی-رماتیسم-ورم کلیه و مثانه-کم خونی-میگرن و ضعف عمومی.

محل رویش

انجدان رومی در نواحی مختلف پرورش داده می‌شود. و در برخی مناطق به صورت نیمه وحشی از جمله در کوه هزاران کرمان (در ۳۴۰۰ متری بین کرمان و بندرعباس) نیز مشاهده می‌شود.

منبع : ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید