مقالات, بلاگ

انواع قهوه – بخش دوم

انواع قهوه - بخش دوم

انواع قهوه – بخش دوم

انواع قهوه

انواع قهوه - بخش دوم

تفاوت بین قهوه فرانسه، قهوه ترک و قهوه اسپرسو

سه نوع از شناخته شده‌ترین روش‌های تهیه قهوه شامل قهوه فرانسه، قهوه ترک و قهوه اسپرسو است. این سه روش هم در ابزار تهیه قهوه، هم در میزان آسیاب دانه‌های قهوه و هم در روش تهیه قهوه با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه شرح مختصری از هر یک از این روش‌ها بیان می‌کنیم.

قهوه فرانسه

تهیه قهوه به روش قهوه فرانسه که به آن دم کردن قهوه هم گفته می‌شود یکی از روش‌های ساده تهیه قهوه است. برای تهیه قهوه به این روش شما به مقداری پودر قهوه (که متناسب با ابزار مورد استفاده، آسیاب شده است)، مقداری آب و یک فرنچ پرس یا دستگاه قهوه‌ساز چکه‌ای نیاز دارید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

برای تهیه قهوه با فرنچ پرس ابتدا باید پودر قهوه را داخل فرنچ پرس بریزید و آب جوش را به صورت دورانی به آن اضافه کنید. سپس درب فرنچ پرس را ببندید (اهرم باید به صورت کامل بیرون کشیده شده باشد) و چند دقیقه صبر کنید. پس از چند دقیقه اهرم فرنچ پرس را به آرامی به سمت پایین حرکت دهید و قهوه فرانسه خود را به داخل فنجان بریزید و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید به فنجان خود شیر و شکر هم اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز چکه‌ای

برای تهیه قهوه فرانسه با قهوه ساز (چکه‌ای) شما به فیلتر کاغذی، پودر قهوه، آب و یک دستگاه قهوه‌ساز سبدی یا چکه‌ای نیاز دارید.

برای تهیه قهوه فرانسه با دستگاه قهوه‌ساز شما باید ابتدا فیلتر کاغذی را داخل سبد قهوه‌ی، قهوه ساز قرار دهید. در ادامه به مقدار لازم پودر قهوه (برای هر نفر یک و نیم تا دو قاشق چای‌خوری) به سبد قهوه، پودر قهوه اضافه کنید و مخزن آب دستگاه را به اندازه‌ای که نشانه‌گذاری شده است (برای هر نفر یک خط در نظر گرفته شده است) آب بریزید. در نهایت با روشن کردن دستگاه و اندکی صبر عصاره قهوه از خروجی دستگاه خارج می‌شود و شما می‌توانید از یک قهوه فرانسه بی‌نظیر لذت ببرید. در صورت علاقه می‌توانید با اضافه کردن شیر و شکر به فنجان قهوه، طعم نوشیدنی خود را کمی شیرین‌ و ملایم‌تر کنید.

قهوه ترک

یکی از معروف‌ترین روش‌های تهیه قهوه، قهوه ترک است. قهوه ترک همان نوشیدنی است که برخی افراد برای گرفتن فال قهوه از آن استفاده می‌کنند.

طرز تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک تنها به پودر قهوه، آب و یک قهوه جوش یا جذوه نیاز دارید. توجه داشته باشید درجه آسیاب قهوه ترک ریزترین درجه است. برای تهیه قهوه ترک کافی است مقداری پودر قهوه (برای هر نفر یک و نیم تا دو قاشق چای‌خوری) در داخل قهوه جوش بریزید و آب به مقدار لازم (برای هر نفر یک فنجان سرپر) به قهوه جوش اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا محلولی یک‌دست ایجاد شود. سپس قهوه جوش را روی حرارت خیلی ملایم گاز قرار دهید و اجازه دهید قهوه، جوش آید.

در حین دم کشیدن قهوه و قبل از جوش آمدن هرگز قهوه جوش را هم نزنید و اجازه دهید قهوه با حرارت خیلی ملایم دم بکشد. پس از اینکه احساس کردید قهوه در آستانه نقطه جوش است و  قبل از جوش آمدن، شعله را خاموش کنید و از قهوه خود لذت ببرید. در انتها برای کم کردن تلخی قهوه می‌توانید مقداری شکر به قهوه ترک اضافه کنید.

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو در بین سایر سبک‌های تهیه قهوه شناخته‌شده تر است و پایه و پیش نیاز تهیه بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر از جمله لته یا کافه لته، کاپوچینو، امریکانو، فلت وایت، لانگ بلک، ماکیاتو، ریسترتو و لانگو است.

برای تهیه قهوه اسپرسو از روش‌هایی از جمله موکاپات و دستگاه اسپرسوساز برقی می‌توانیم استفاده کنیم. درجه آسیاب پودر قهوه برای هر یک از این ابزارها متفاوت است. تفاوت در ابزار دم آوری قهوه، درجه آسیاب قهوه و نحوه تهیه قهوه در کیفیت نوشیدنی نهایی، میزان کالری قهوه، میزان تلخی، میزان کافئین و موارد دیگر تاثیرگذار است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

مواد و وسایل مورد نیاز برای درست کردن قهوه اسپرسو با موکاپات عبارت است از:

پودر قهوه آسیاب شده، آب، موکاپات، شیر (درصورت نیاز) و شکر (در صورت تمایل). برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات بهتر است از پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط استفاده کنید.

برای تهیه قهوه اسپرسو ابتدا آب جوش را  داخل مخزن موکاپات (تا زیر سوپاپ) بریزید. سپس فیلتر قهوه را از پودر قهوه پر کنید و روی مخرن موکاپات قرار دهید. توجه داشته باشید که نیاز نیست پودر قهوه را در فیلتر قهوه، خیلی فشرده کنید و تنها در حد متوسط فشرده شود کافی است. سپس پارچ موکاپات را محکم بر روی آن ببندید.

موکاپات را روی شعله گاز قرار دهید (شعله باید زیاد باشد) و صبر کنید تا از داخل لوله‌ی پارچ موکاپات، عصاره قهوه خارج شود. وقتی این فرآیند آغاز شد شعله گاز را کم کنید. توجه کنید که وقتی آب مخزن به پایان رسید و دیگر عصاره‌ای از داخل لوله پارچ خارج نشد شعله را خاموش کنید. اکنون اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از شیر و شکر هم استفاده کنید.

قهوه اسپرسویی که با موکاپات تهیه می‌شود فوم یا کرمای خیلی اندکی دارد. برای ایجاد فوم یا کرمای قوی می‌توانید در ظرفی مجزا مقداری شکر را با مقداری عصاره قهوه ترکیب کنید تا محلولی سفت ایجاد شود و آن را با سرعت بسیار بالا هم بزنید. اگر اینکار را خوب انجام دهید فوم قهوه خوبی به دست می‌آورید که می‌توانید به نوشیدنی خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید