بلاگ, مقالات

بلایی که خوردن مرغ خام سرتان می آورد

بلایی که خوردن مرغ خام سرتان می آورد

 

بلایی که خوردن مرغ خام سرتان می آورد

 

بلایی که خوردن مرغ خام به سرتان می آورد

گرچه گیاه خواری در حفظ سلامت بسیار تأثیرگذار است اما مصرف مقداری گوشت قرمز و سفید که غنی از پروتئین و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند، برای سلامت انسان مفید و ضروری می باشد. متخصصان علم تغذیه توصیه می کنند که انواع گوشت را قبل از مصرف به خوبی بپزید و به صورت خام مصرف نکنید. مصرف خام و نپخته گوشت قرمز و مرغ عوارض مختلفی برای سلامتی بدن دارد و موجب بیمار شدن می شود. وجود باکتری های موجود در انواع گوشت نپخته حتی ممکن است به مسمومیت غذایی بیانجامد که در موارد شدید، شاید حتی به مرگ منجر شود. در این بخش  بلاهایی که خوردن گوشت و مرغ خام به سرتان می آورد را بررسی می کنیم.

خوردن مرغ خام

ای. کولی

مصرف گوشت خام و نپخته یکی از اصلی ترین عوامل وجود مشکل ای. کولی در بدن افراد است که باعث ایجاد علائمی مثل اسهال، استفراغ و دل درد می شود . این علائم معمولاً بین 2 الی 8 روز بعد از خوردن این مواد غذایی اتفاق می افتد و ممکن است تا یک هفته هم به طول بیانجامد. ای. کولی معمولاً روی سطح گوشت خام یافت می شود. بنابراین پخت و پز می تواند این باکتری را از بین ببرد و شما در امنیت کامل و با خیال راحت آن را مصرف کنید. البته بعضی از گوشت هایی که در رستوران ها سرو می شوند، به طور کامل پخته نمی شوند و در نتیجه ممکن است هنوز این باکتری را در خودشان داشته باشند. برای اینکه این باکتری از روی گوشت از بین برود، حداقل باید آن را در دمای 145 درجه فارنهایت بپزید تا بتوانید باکتری را از بین برده و از بیماری جلوگیری کنید.

سالمونلا

مصرف گوشت خام عاملی برای افزایش عفونت سالمونلا است. وجود باکتری هایی مانند سالمونلا در مرغ و گوشت نپخته ممکن است به مسمومیت غذایی بیانجامد. علائم سالمونلا شامل دل درد، تب و اسهال است و معمولاً بین 12 الی 72 ساعت بعد از مصرف گوشت ظاهر می شوند. این علائم ممکن است تا یک هفته هم طول بکشند و ممکن است تا حدی شدید باشند که باعث مرگ فرد شوند و سیستم ایمنی او را به هم بریزند.

لیستریا

لیستریا به دلیل مصرف گوشت خام اتفاق می افتد. رایج ترین علائم آن شامل درد عضلات و تب است و ممکن است عاملی برای استفراغ، حالت تهوع و اسهال هم باشد. خانم های باردار حتماً باید مراقب باشند که به لیستریا دچار نشوند  زیرا ممکن است باعث سقط جنین یا مشکلات شدیدتر در آن ها شود. در نتیجه خانم های باردار بیشتر در معرض خطر هستند.

سندروم گیلن باره

وجود باکتری کمپیلوباکتر در گوشت و مرغ خام  ممکن است موجب فلج موقت ، معروف به سندرم گیلن باره (Guillain-Barre syndrome)، شود. باکتری ای در مرغ خوب پخته نشده وجود دارد که می تواند سبب بروز سندروم گیلن باره شود، این سندروم یک اختلال خود ایمنی و اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود. سندرم گلین باره با احساس سوزن سوزن شدن همراه است که از پاهایتان شروع شده و به سمت بالا حرکت کرده و تمام بدن را پوشش می دهد.

مقاومت به آنتی بیوتیک

وجود باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در مرغ و گوشت خام باعث شده است که در مقابل برخی آنتی بیوتیک ها، که همچنین شامل پنی سیلین است، مقاوم باشد.

اسهال خونی

باکتری کمپیلوباکتر در گوشت و مرغ خام سبب بروز عوارضی در بدن می شود. مشکلات ناشی از باکتری سالمونلا ظرف دو روز آشکار می شوند اما عوارض ناشی از این باکتری ممکن است گاهی، به مدت هشت تا ده روز خفته باقی بمانند. اسهال ناشی از باکتری کمپیلوباکتر ممکن است خونی بوده، در حالی که اسهال به وجود آمده توسط باکتری سالمونلا ممکن است آبکی باشد.

حصبه

گاهی باکتری سالمونلا تیفی توسط پرورش دهنده های انسانی به مرغ سرایت می کند و مصرف این مرغ به صورت نپخته سبب ابتلا به تب حصبه خواهد شد که با علائمی مانند تب بسیار بالا همراه با معده درد، ضعف و جوش یا دانه های پوستی همراه است.

وضعیت باکتریمی

پخش شدن باکتری سالمونلا از طریق جریان خون به سایر نقاط بدن سبب استئومیلیت (عفونت استخوان)، پریکاردیت (عفونت کیسه های اطراف قلب)، هپاتیت، مننژیت یا ذات الریه می شود که به این وضعیت باکتریمی می گویند.

دیگر بیماری های مربوط به گوشت خام

مصرف گوشت خام همچنین ممکن است عامل ایجاد عفونت های تریکیمونیازیس یا توکسوپلاسموز شود . ابتلا به این عفونت ها دیگر شیوع زیادی ندارد. تا جایی که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها  بین سال های 2008 و 2012، فقط 90 مورد از این عفونت ها را اعلام کرد اما قبلا یعنی در سال های گذشته مثل سال 1940، 400 مورد ابتلا به این عفونت ها را اعلام کرده بودند. این عفونت ها سیستم ایمنی را ضعیف می کند و باعث ایجاد علائم آنفولانزا می شود.

منبع : سایت نمناک

دیدگاهتان را بنویسید