بلاگ, مقالات

بهترین رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید

غذاهای مفید برای تیروئید کم‌کار

بهترین رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید

همان‌طور که می‌دانید تیروئید یکی از غدد درون‌ریز بدن است که وظیفه‌ آن تولید و تزریق هورمون‌های حیاتی به خون است؛ وقتی به هر دلیل این قسمت کمتر از میزان طبیعی هورمون ترشح کند، تمام فعالیت‌های متابولیک بدن تحت تاثیر قرار گرفته و فرد دچار عوارضی می شود.

اما موثرترین درمان برای کم‌کاری این غدّه داروهای شیمیایی نیست بلکه بهترین راه حل کنترل مواد غذایی مصرفی است؛ بهترین رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید شامل بایدها و نبایدهایی است که در این مطلب قصد داریم شما را با آن ها آشنا کنیم. (برای مراجعه به دکتر متخصص غدد می توانید به صفحه مرتبط رجوع کنید)

غذاهای مفید برای تیروئید کم‌کار

باید بدانید که شاید درمان قطعی برای این عارضه وجود نداشته باشد اما به راحتی با مصرف مواد غذایی مفید می‌توان آن را کنترل کرد:

ویتامینD:

 

بهترین رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید

 

نوعی از کم‌کاری تیروئید وجود داردکه اتفاقا شایع‌ترین آن ها نیز هست و به هاشیموتو معروف است؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به تیروئید حمله می‌کند، این عمل باعث می‌شود که این غده فعالیت خود را محدود کند یا از دست بدهد. بررسی‌ها نشان داده تمام افراد مبتلا به این بیماری با کمبود ویتامینD رو به رو هستند چرا که کمبود این ویتامین باعث افزایش آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌شود.

اگر روزانه به مقدار کافی این ویتامین را دریافت کنید، فعالیت تیروئید شما به حالت عادی برمی‌گردد؛ ماهی سالمون میزان مناسبی از این ماده را در خود جا داده است که برای مصرف روزانه مفید است. هم‌چنین پرتقال، تخم مرغ، شیر غنی‌شده و… سرشار از این ویتامین هستند.

سلنیوم:

این یک ماده معدنی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از مواد حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید محسوب می‌شود؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث تیروئید کم‌کار می‌شوند، معمولا موجب ملتهب شدن این غده هستند و مصرف روزانه سلنیوم می‌‌تواند تا حدود زیادی آن را کاهش دهد.

آجیل برزیلی یکی از مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی است، شما می‌توانید روزانه با مصرف تنها دو عدد از این آجیل‌ها التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو را کاهش دهید.

آهن:

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در بدن انسان، آهن است که کمبود این ماده موجب تخریب کار آنزیم‌های تولیدکننده هورمون تیروئید می‌شود؛ دریافت این ماده بخصوص در خانم‌ها بسیار حیاتی است و از سن نوزده تا پنجاه سالگی روزانه هجده میلی‌گرم آهن نیاز دارند و این مقدار در سنین بالای پنجاه به هشت میلی‌گرم خواهد رسید.

تنها مصرف یک فنجان لوبیاسفید پخته در روز می‌تواند هشت میلی‌گرم آهن به بدن برساند. در نظر داشته باشید که جذب آهن برای بدن سخت است ولی اگر همراه با ویتامینC باشد، تسهیل می‌شود، مثلا: مصرف لوبیاسفید همراه با لیموترش؛ نکته دیگر اینکه این ماده معدنی تاثیر داروهای هورمونی را کاهش می‌دهد، بنابراین میل کردن آهن را چهار ساعت بعد یا پیش از مصرف داروهای تیروئید انجام دهید.

یُد:

باید بدانید که عنصر یُد برای تولید هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم است و بیشتر کسانی که به تیروئید کم‌کار مبتلا هستند، این عنصر را کم دارند؛ بزرگسالان روزانه ۱۵۰ میکروگرم یُد نیاز دارند. مصرف مواد غذایی مانند: ماهی‌های آب شور، شیر، پنیر، ماست، نمک یددار و… وجود این ماده را در بدن شما تامین می‌کنند.

غذاهای مضر برای تیروئید کم‌کار

پیش از این اشاره شد که رژیم غذایی مناسب برای تیروئید کم‌کار، نبایدهایی هم دارد که در ادامه آنها را خواهید شناخت:

گلوتن:

 

بهترین رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید

 

حذف این ماده غذایی برای همه توصیه نمی‌شود ولی برخی متخصصان معتقدند غذاهایی که دارای گلوتن هستند مانند چاودار، جو و گندم، سیستم ایمنی بدن را برای حمله به تیروئید تحریک می‌کنند. کاملا مشخص نیست که گلوتن برای تمام افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار مضر باشد، اما اگر با حذف چندهفته‌ای حال بیمار بهتر شد باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کند.

سویا:

می‌دانید که یُد ماده‌ای مهم برای تیروئید است و سویا دارای ترکیبات ایزوفلاون می‌باشد که کارایی یُد را مختل می‌کند؛ تمام مبتلایان به کم‌کاری تیروئید مجبور به ترک سویا نیستند و بیشتر آنها فقط باید میزان مصرف آن را کاهش دهند.

سبزی‌های چلیپایی:

این نوع سبزیجات دارای آنزیمی هستند به نام گواتروژن که تولید هورمون تیروئید را مختل می‌کند؛ البته این سبزی‌ها مانند گل‌کلم و بروکلی سرشار از مواد مفید دیگر هستند و نباید مصرف آنها را قطع کرد ولی این بیماران نباید هر روز آنها را مصرف کنند.

نکات دیگر در رژیم غذایی تیروئید کم‌کار

گذشته از موارد یاد شده باید بدانید که مصرف مواد غذایی دیگری نیز برای کم‌کاری تیروئید مفیدند ، مانند: انواع میوه‌ها که دارای ویتامینC هستند، غذاهای دریایی، لبنیات، سبزیجات برگ‌دار و غلات سبوس‌دار که ویتامینB و ویتامینE دارند و انواع مواد غذایی دارای پروتئین و فیبر؛ البته در مصرف آنها همیشه باید اعتدال را رعایت کرد. هم‌چنین از مصرف قندهای معمولی مثل: قند، شکر و شیرینی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار باید پرهیز نمود.

منبع : درمانکده

دیدگاهتان را بنویسید