مقالات, بلاگ

بوزا؛ نوشیدنی سنتی و مقوی ترکی

بوزا؛ نوشیدنی سنتی و مقوی ترکی

بوزا؛ نوشیدنی سنتی و مقوی ترکی

بوزا؛ نوشیدنی سنتی و مقوی ترکی

بوزا؛ نوشیدنی سنتی و مقوی ترکی

بوزا، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های زمستانی ترکی و یک نوع اسموتی تخمیری است که معمولا با گندم، ارزن، جو، جو دوسر یا بلغور، شکر و مخمر درست می‌شود. بوزا یک نوشیدنی باستانی است و از هشت هزار سال پیش در کشورهایی مانند قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، بلغارستان، مقدونیه، مونته‌نگرو و کوزوو، نوشیده می‌شده است.

بوزا به‌طور سنتی در لیوان‌های معمولی با تزیین دارچین و نخود بوداده روی آن آماده شده و با آن که گرم نیست، در روزهای سرد و برفی سرو می‌شود. برای درست کردن این نوشیدنی به زمان زیادی نیاز است؛ اما طعم و مزه آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. دست‌فروش‌های دوره‌گرد در فصل سرما در ترکیه، این نوشیدنی را در قوطی‌های دردار کوچک و با سبکی خاص سرو می‌کنند.

نوشیدنی‌های سرد، معمولا در فصول گرم سال برای تامین آب مورد نیاز روزانه بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. با انواع مختلف و خوشمزه این نوشیدنی‌ها در سراسر جهان و ایران آشنا شوید.

انواع نوشیدنی‌های سرد با استفاده از میوه، سبزیجات و انواع عرقیجات گیاهی درست شده و در روزهای گرم، برای رفع عطش و گرمازدگی نوشیده می‌شوند. از انواع شربت‌ها گرفته تا آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها، این نوشیدنی‌ها را می‌توان همراه با غذا یا به‌عنوان یک میان وعده لذیذ برای مهمانان سرو کرد. دنیای نوشیدنی‌های سرد، بسیار متنوع است؛ به‌همین منظور ما قصد داریم شما را به سفری به دنیای نوشیدنی‌های سرد دنیا دعوت کند تا ضمن آشنایی با تاریخچه و طرز تهیه آن‌ها، با طعم این نوشیدنی‌ها نیز آشنا شوید و آن‌ها را در خانه درست کنید.

نوشیدنی بوزا از چه موادی تشکیل می‌شود؟

بوزا از ارزن پوست‌کنده که در آب جوشیده و سپس برای سرد شدن در ظروف پهن ریخته می‌شود، تهیه می‌شود. بعد از صاف کردن آن، آب و شکر به ترکیب اضافه می‌شود، و یک طعم بسیار شیرین اما تند و خوشایند به دست می‌آید. بوزا به خاطر غلظتی که دارد همراه با یک قاشق سرو می‌شود و طعم آن کمی سلیقه‌ای است. بر روی این نوشیدنی همیشه دارچین یا لب لبی (نخودچی) ریخته می‌شود. در زمستان، دست‌فروش‌های دوره‌گرد در مناطق خاصی شروع به فروش بوزا در قوطی‌های دردار کوچک و با سبک خاص خود می‌کنند، به‌گونه‌ای که توجه همه را به بوزا معطوف می‌سازند. حتی اورهان پاموک نیز در رمان خود به نام «بیگانگی در ذهنم» به خاطره‌ی رمانتیک خود در مورد فروشنده‌ای که در خیابان‌ها می‌گردد و صدا می‌زند «بووو-زااا!» اشاره می‌کند. این رمان داستان زندگی شخصیت اصلی و فروشنده‌ی دوره‌گرد بوزا، Mevlut Karataş را روایت می‌کند که در دوازده سالگی به استانبول می‌آید و در شهری که به سرعت در اطراف او در حال تغییر است، بزرگ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید