مقالات

خواص آب آناناس: ۱۳ فایده فوق العاده آب آناناس بستنی نوبهار برای سلامتی

خواص آب آناناس: ۱۳ فایده فوق العاده آب آناناس نوبهار برای سلامتی - بستنی نوبهار

خواص آب آناناس بستنی نوبهار

خواص آب آناناس: ۱۳ فایده فوق العاده آب آناناس بستنی نوبهار برای سلامتی

خواص آب آناناس: ۱۳ فایده فوق العاده آب آناناس نوبهار برای سلامتی - بستنی نوبهار

خواص آب آناناس: ۱۳ فایده فوق العاده آب آناناس نوبهار برای سلامتی

 

بیشتر خواص آب آناناس را می‌توان به آنزیم هضم کننده‌ی پروتئین و ضد التهابی موجود در آن، یعنی بروملین، نسبت داد. به خاطر همین، آب آناناس کمک می‌کند تمام مشکلات التهابی مانند آرتروز، آسم، سینوزیت، کولیت زخمی، و حتی سرطان را درمان کنیم. آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین ث و بتاکاروتن، و مواد معدنی مانند منزیم و منگز موجود در آن به بهبود ایمنی، سلامت پوست، و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. اگر به بروملین حساسیت دارید، احتیاط کنید.

اگر تا به حال پینیا کولادا (نوشیدنی سرد و شیرینی است که از کِرِم نارگیل و آب آناناس تهیه می‌شود) را فقط به خاطر طعم آن می‌نوشیدید، خوشحال باشید چون خبر خوبی برایتان داریم. در مطالعات متعددی دریافته‌اند که فایده‌های آب آناناس برای سلامتی گوناگون هستند – آب آناناس قدرت هضم، سلامت استخوان، و قدرت بینایی‌تان را افزایش می‌دهد؛ زخم‌ها را التیام می‌بخشد؛ آرتروز و درد قاعدگی را کاهش می‌دهد؛ ایمنی را افزایش می‌دهد؛ از بروز نشانه‌های پیری پوست جلوگیری می‌کند؛ و سلول‌های سرطانی را می‌کشد. بیشتر این فایده‌ها به لطف یک آنزیم استثنایی به نام بروملین است که فقط در میوه و ساقه‌ی آناناس یافت می‌شود.

 

تغذیه‌ی آب آناناس نوبهار

به عنوان کوکتلی واقعی از آنزیم‌ها، مواد معدنی، و ویتامین‌های مفید، آناناس در واقع تحقق رویای یک آدم عشق سلامتی است. این میوه کالری پایینی دارد و سرشار از ویتامین ث است. دارای هر دوی فیبرهای محلول و نامحلول و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، و منگنز است.

در ادامه مهمترین خواص آب آناناس آمده است

۱. به هاضمه کمک می‌کند

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا رستوران‌ها یک قطعه‌ی بزرگ و آبدار آناناس را به همراه گوشت سردنده برای شما سرو می‌کنند؟ تا به شما کمک کنند بهتر آن را هضم کنید. اهالی امریکای جنوبی و مرکزی سالیان سال برای درمان سوء هاضمه آناناس مصرف می‌کرده‌اند.

بروملین موجود در آناناس می‌تواند پروتئین‌ها را تجزیه کند و به هضم کمک کند. یک لیوان آب آناناس را تا ۳۰ دقیقه قبل را یک وعده‌ی غذایی بنوشید، نه بیشتر.

آناناس (گوشت و ساقه) حاوی مخلوط منحصر به فردی از آنزیم‌های پروتئین کافتی به نام بروملین است، که با تجزیه‌ی پروتئین‌های پیچیده به هضم غذا کمک می‌کند.

میزان فیبر محلول و نامحلول در آناناس همچنین به سالم نگه داشتن روده کمک می‌کند که باعث جلوگیری از یبوست، شکل‌گیری گاز در معده، و اسهلال می‌شود. چون آب گیری آناناس می‌تواند بیشتر فیبر آن را از بین ببرد، ممکن است دلتان بخواهد از آن اسموتی درست کنید.

مطلب مرتبط: خواص آب زنجبیل: ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز آب زنجبیل برای سلامتی

۲. کولیت زخمی را درمان می‌کند

در تحقیقات دریافته‌اند که بروملین در درمان بیماری‌های گوارشی مربوط به التهاب ماننده اختلال روده‌ی تحریک پذیر (IBD) موثر است. مشاهده شده است که این آنزیم شیوع و سخت شدگی کولیت (نوعی از IBD) را در موش‌ها کاهش می‌دهد. در حالی که بروملین هنوز بخشی از درمان استاندارد نیست، اما تصادفا، به بهبود علائم کولیت زخمی در یک زوج بیمار که به سایر درمان‌ها واکنش نشان ندادند کمک کرد.

چطور این کار را انجام می‌دهد؟ با کاهش تولید مواد شیمیایی مانند سیتوکین‌ها و لکوسیت‌ها که باعث التهاب می‌شوند.

۳. دردهای آرتروزی را درمان می‌کند

همان ویژگی بروملین که به کاهش التهاب در IBD کمک می‌کند به آن کمک می‌کند آرتروز و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) را نیز درمان کند. تحلیلی از مطالعات انجام شده برای درک تاثیر بروملین در درمان آرتروز، به خصوص در زانو و شانه، و روماتیسم مفصلی نتایج دلگرم کننده‌ای را نشان می‌دهد.

توانایی بروملین در کاهش درد و التهاب آب آناناس را به نوشیدنی خوبی برای آدم‌های دچار آرتروز گردن و شانه تبدیل می‌کند.

بروملین التهاب، ورم، و درد را با پایین آوردن سطوح عوامل التهاب آور مانند سیتوکین‌ها و برادیکینین کاهش می‌دهد. این آنزیم، در حالی که سطح عوامل لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، به حل کردن لخته‌های خون کمک می‌کند.

این خاصیت رقیق کنندگی خون آب آناناس را به یک نوشیدنی خوب برای قلب نیز تبدیل می‌کند.

۴. سرفه و سینوزیت را درمان می‌کند

بعضی از گزارش‌ها مدعی هستند که آب آناناس می‌تواند سرفه را پنج برابر موثرتر از شربت ضد سرفه درمان کند. با در نظر گرفتن خواص ضد التهابی بروملین این ادعا واقعا چیز عجیبی نیست. سرفه اغلب نتیجه‌ی بیماری‌های مسیر هوایی آلرژیک (AAD) است که بدن سعی می‌کند از خلط‌های اضافی خلاص شود، و درمان ضد التهابی یکی از درمان‌های متعدد پیشنهاد شده برای مبارزه با AAD است.

برملین همچنین به رقیق کردن مخاط کمک می‌کند و خارج کردن یا بیرون راندن آن از سینه را آسانتر می‌کند.

اگر دچار سرفه‌ی سینوسی هستید آب آناناس بنوشید. آب آناناس می‌تواند مخاط را نیز رقیق کند.

این آنزیم همچنین می‌تواند گرفتگی بینی را بر طرف کند و سرما خوردگی و سرفه‌ی حاصل از سینوزیت را کاهش دهد. در واقع، بروملین در اروپا به عنوان درمانی برای ورم سینوس بعد از جراحی گوش، بینی، یا گلو استفاده می‌شود.

۵. از شدت آسم می‌کاهد

دقیقا به همان روش، آب آناناس به بیماران دچار آسم نیز کمک می‌کند. این نوشیدنی فایده‌ی مضاعفی در تسکین آسم با بروملین و بتاکاروتن فراهم می‌آورد. افزایش مصرف بتاکاروتن می‌تواند شدت آسم را، به خصوص در زنان، کاهش دهد.

۶. استخوان‌ها را محکم می‌کند

همان طور که پیشتر بیان شد، ۱ فنجان آب آناناس می‌تواند ۷.۵ تا ۹.۶% از نیاز روزانه‌ی منیزیم شما را برآورده کند. کمبود منیزیم می‌تواند بر سلول‌های استخوانی و همچنین بر ترشح و فعالیت هورمون پاراتیروئید، که باعث پوکی استخوان می‌شود تاثیر بگذارد.

منگنز، که در آناناس فراوان است، نیز ظاهرا هنگامی که با کلسیم، مس، و روی مصرف شود در پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. مشاهده شده بود که این ترکیب نقص در استخوان ستون فقرات زنان بعد از یائسگی را نیز کاهش می‌دهد. آب آناناس حاوی تمام این مواد معدنی است، هرچند بعضی از آنها به مقدار کمی وجود دارند.

وقتی پای بهبود سلامت استخوان‌ها به میان می‌آیدف منیزیوم و منگنز بازیگران اصلی هستند.

آن طور که مشخص است کمبود منگنز بر توسعه‌ی غضروف‌ها و استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد. بنابراین ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد که برای داشتن استخوان‌های بهتر به کودکان‌تان دوز روزانه‌ای از آب آناناس بدهید.

۷. با سرطان مبارزه می‌کند

در انبار مهمات آناناس علیه سرطان، بروملین یک سلاح واقعی است. بر خلاف داروهای استفاده شده در شیمی درمانی، بروملین می‌تواند به طور انتخابی سلول‌های سرطانی را بدون آسیب زدن به سلول‌های عادی بکشد و از متاستاس یا گسترش سرطان ممانعت می‌کند. در یک مطالعه بر روی حیوانات، این آنزیم حتی بهتر از فلوروراسیل-۵، یک داروی شیمی درمانی، عمل کرد.

یکی از دلایل سرطان عملکرد ضعیف یک نوع پروتئین است که تحت عنوان گلیکوپروتئین‌ شناخته می‌شود. این پروتئین‌ها می‌توانند به گسترش سرطان دامن بزنند و سلول‌ها را در مقابل شیمی درمانی مقاوم کنند.

در مطالعه‌ای، ۱۲.۵ میلی‌گرم/کیلوگرم بروملین اثرات ضد توموری بیشتری از ۲۰ میلی‌گرم/کیلوگرم فلوروراسیل-۵، یک داروی شیمی‌درمانی استاندارد، داشت.

مشاهده شده است که بروملین مانع از آن می‌شود که MUC۱، که یک گلیکوپروتئین است، این اثر را در سلول‌های سرطان پانکراس و پستان به جا بگذارد. بالاتر از همه، مشاهده شده است که بروملین اثر داروهای شیمیایی را بیشتر می‌کند.

در حالی که در مطالعات مربوط به سرطان، به خاطر ثبات بیشتر، از بروملین استخراج شده از ساقه استفاده می‌کنند، اما خوردن خود میوه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۸. از پیری جلوگیری می‌کند

آب آناناس سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث و بتاکاروتن است. ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است، یعنی بتدنتان آن را ذخیره نمی‌کند و باید از خوراکی‌ها به‌دست بیاید. ویتامین ث عملکردهای بسیار مهم پوست مانند رشد و ترمیم بافت‌ها، تشکیل کلاژن، و التیام زخم‌ها، را انجام می‌دهد.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث جلوی بعضی از صدمات ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد، موادی که به DNA آسیب می‌زنند، را می‌گیرند. شکل گیری رادیکال‌های آزاد در طول زمان ممکن است به فرآیند پیری و ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، و آرتروز، دامن بزند.

۹. زخم‌ها را التیام می‌بخشد

در مطالعات انجام شده دریافته‌اند که بروملین در التیام زخم‌های ناشی از سلاح گرم و سوختگی در حیوانات موثر است. بروملین این کار را با از بین بردن جای زخم، یا بافت‌های مرده و آسیب دیده که مانع از التیام می‌شوند، بدون آسیب زدن به بافت‌های سالم زیر آن، انجام می‌دهد. این فرآیند را تحت عنوان دبریدمان می‌شناسند. در واقع، بروملین آن قدر در این فرآیند موثر است که اکنون ژل‌ها و کرم‌های دبریدمان بروملین در بازار موجود است.

در حالی که بروملین جدا شده از میوه اثر بهتری در التیام صدمات بافت نرم دارد، آب آناناس می‌تواند استرس اکسیداتیو را، شاید به خاطر مجموعه‌ی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هایش که آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن را تقویت می‌کنند، کاهش دهد.

اگر به خاطر آسیب بافت نرم (مانند کشیدگی یا پیچ خوردگی) دچار ورم یا کبودی شده‌اید، و برای سوختگی‌ها و زخم‌ها، آب آناناس بنوشید.

آب آناناس همچنین ویتامین ث و منگنز دارد، که هر دوی آنها می‌توانند به التیام زخم‌ها کمک کنند. منگنز آنزیمی به نام پرولیداس را فعال می‌کند که به نوبه‌ی خود آمینو اسید پرولین تولید می‌کند. برای ترکیب کردن کلاژن جهت التیام زخم به وجود پرولین نیاز است.

۱۰. بینایی را بهبود می‌بخشد

این هم یک دلیل دیگر برای آن که باید به طور منظم آب آناناس بنوشید. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که ویتامین ث می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید به خاطر افزایش سن را کاهش دهد.

به آن آنتی اکسیدان بتا کاروتن را اضافه کنید. این ماده ۹% از مخلوط کاروتنوئید در آب آناناس را تشکیل می‌دهد. بر خلاف سایر کاروتن‌ها مانند لیکوپن و لوتئین، بتا کاروتن در بدن به ویتامین آ (رتینول) تبدیل می‌شود که نقش مهمی در سلامت چشم ایفا می‌کند.

۱۱. ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ویتامین ث، به مانند بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان قوی است که هر دو در مقادیر قابل توجهی از آب آناناس یافت می‌شوند. آنتی اکسیدان‌های بیشتر همچنین به معنی سیستم ایمنی بهتر در برابر بسیاری از بیماری‌ها است، به خصوص در بسیاری از بیماری‌های مربوط به افزایش سن.

به علاوه، منگنز یک عنصر مهم از آنتی اکسیدان سوپراکسید دیسموتاز (SOD)است که بخش مهمی از دفاع طبیعی بدن به حساب می‌آید. SOD با رادیکال‌های آزاد می‌جنگد و مانع از آسیب و التهاب سلول‌ها می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در آب آناناس می‌تواند ذخیره‌ی آنتی اکسیدان طبیعی را در بدن تقویت کند.

۱۲. گرفتگی عضلانی قائدگی را کاهش می‌دهد

یکی از درمان‌های دیسمنوره، یا قاعدگی دردناک، در بروملین نهفته است. درد دوران قاعدگی اغلب توسط انقباضات رحم ایجاد می‌شود که یک ماده‌ی شیمیایی به نام پروستاگلاندین موجب آن می‌شود. بروملین سطوح PGE۲، نوعی از پروستاگلاندین که باعث انقباض می‌شود، را کاهش می‌دهد، در حالی که سطوح PGE۱، نوعی که ماهیچه‌های نرم رحم را ریلکس می‌کند، افزایش می‌دهد.

در حالی که کپسول‌های بروملین یا بروملین مستقیما اعمال شده در گردن رحم سریع‌تر عمل می‌کنند، نوشیدن آب آناناس نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. به علاوه، آب آناناس حاوی مقدار خوبی منیزیم نیز هست که مشاهده شده است به کاهش درد پایین کمر کمک می‌کند.

۱۳. ممکن است قدرت باروری را تقویت و از نقائص هنگام تولد جلوگیری کند

بعضی از متخصصان فکر می‌کنند که آب آناناس می‌تواند به باروری کمک کند چون بروملین یک رقیق کننده‌ی خون طبیعی است که به افزایش جریان خون رحم کمک می‌کند. سلنیوم موجود در این میوه به ضخیم کردن جداره‌ی رحم کمک می‌کند و آن را برای پذیرش جنین آماده می‌کند. با وجود این، ما منتظر مطالعات گسترده‌تری هستیم تا به صورت قطعی این فایده را، قبل از آن که خوردن آناناس برای بارداری بتواند به یک شیوه‌ی استاندارد تبدیل شود، اثبات کنیم.

آب آناناس مقدار خوبی فولات دارد، که برای رشد جنین حیاتی است. مکمل فولات در طول بارداری در اجتناب از بسیاری از نقائص هنگام تولد در نوزادان بسیار حائز اهمیت است. اما زنان باردار بهتر است ابتدا با پزشک‌شان درباره‌ی این که آیا مصرف آناناس برایشان مفید است مشورت کنند.

آب آناناس به کاهش وزن کمکی نمی‌کند

زمان آن رسیده است که چند باور غلط را برملا کنیم. به صورت بسیار گسترده‌ای در اینترنت رواج پیدا کرده است که آب آناناس به کاهش وزن کمک می‌کند. این اساسا به خاطر شمار کالری پایین موجود در این آبمیوه است، که همان طور که پیشتر اشاره شد، در ۱ فنجان یا ۲۵۰ گرن آبمیوه‌ی رقیق نشده فقط ۱۳۰ کالری وجود دارد. اما این به تنهایی کمکی نخواهد کرد.

یک فنجان آب میوه همچنین حدود ۲۵ گرم شکر دارد، که به آن یک شاخص گلوکز متوسط ۴۵-۶۶ می‌دهد. این یعنی بعد از هضم مقدار قابل توجهی گلوکز آزاد خواهد کرد. بنابراین دیابتی‌ها باید کمی در مصرف آناناس، میوه‌ی مورد علاقه‌شان، محتاط باشند.

آناناس یا آب آناناس تازه بنوشید

مهم نیست چه نوع میوه‌ای مصرف می‌کنید، به لحاظ محتوای مواد مغذی خود میوه همیشه امتیاز بسیار بالاتری از آب آن دارد. بنا به باور رایج هنگام گرفتن آب میوه بسیاری از فیبر آن از بین می‌رود. عمل آبمیوه گیری، فراوری، و ذخیره نیز می‌تواند اندازه‌ی مواد مغذی موجود در آب آناناس را کاهش دهد.

در حالی که بروملین مفیدترین ماده‌ی شیمایی موجود در آناناس است، مقدار موجود برای داشتن اثرات داروئی قوی کافی نیست. به همین خاطر است که باید به طور منظم، حداقل به مدت چند ماه، آب میوه نوشید تا فایده‌های آن را مشاهده کرد.

برای جلوگیری از هدر رفتن فایده‌های ویتامین‌ ث و آ موجود در آن بهترین کار آن است که آب آناناس تازه بنوشید. همچنین برای بهره‌مندی از مزایای پایدار، آن را به طور منظم مصرف کنید.

در مطالعه‌ای که برای ارزیابی اثر ذخیره و فراوری بر آب آناناس انجام شد، مشخص شد که:

  • ذخیره کردن میوه‌ی سالم به مدت ۲ هفته در دمای اتاق محتوای ویتامین ث را حدود ۵۹-۶۵% پایین می‌آورد.
  • پاستوریزه کردن آب میوه با پاستوریزاسیون بیشتر محتوای ویتامین ث را ۲۸-۴۶% کاهش می‌دهد.
  • ذخیره کردن آب میوه در بطری‌های پلاستیکی برای دو ماه برای آب میوه فقط حدود ۱۰-۲۱% ویتامین ث باقی می‌گذارد.

بعضی از اثرات جانبی که باید مراقب آنها بود

آلرژی

بارها ثابت شده است که آب آناناس برای سلامتی خوب است. اما این سکه روی دیگری هم دارد. ممکن است به آناناس آلرژی داشته باشید. بروملین ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، و نفخ شود.

همچنین ممکن است به شکل سردرد، خستگی، خشکی دهان، خشکی پوست، و واکنش‌های آلرژیک نمایان شود.

اگر به شیرابه، گندم، کرفس، پاپایا، یا گرده‌ی چمن حساسیت داشته باشید، ممکن است به بروملین موجود در آب آناناس نیز حساسیت پیدا کنید.

در حالی که آدم‌های دچار کولیت زخمی می‌توانند از بروملین استفاده ببرند، آن‌هایی که زخم معده دارند بهتر است از نوشیدن آب آناناس اجتناب کنند.

فعل و انفعالات داروئی

اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون هستید بهتر است به طور ویژه‌ای مراقب مصرف آب آناناس خود باشید چون بروملین می‌تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد.

اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، آب آناناس می‌تواند اثراتش را بیشتر کند. اگر سطح آنتی بیوتیک خون به بالاتر از حد نرمال و مفید افزایش پیدا کند می‌تواند بسیار مضر باشد.

بی شک آب آناناس یک نوشیدنی شگفت‌انگیز است که فایده‌های بسیاری برای سلامتی دارد. اما همان طور که همیشه گفته‌ایم، کلید رسیدن به وضع سلامتی خوب در حفظ اعتدال است.

 

منبع : بازده

دیدگاهتان را بنویسید