مقالات, بلاگ

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن – بخش سوم

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن - بخش سوم

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن – بخش سوم

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص اکالیپتوس برای سلامتی و نحوه مصرف آن - بخش سوم

طرز تهیه چای اکالیپتوس

برای درست کردن چای اکالیپتوس می توانید از کیسه های چای آماده یا برگ اکالیپتوس استفاده کنید. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

1 قاشق چای خوری برگ اکالیپتوس خرد شده داخل لیوان بریزید.

آب را تا دمای 90 تا 95 درجه سانتی گراد گرم کنید، اگر دماسنج ندارید آب را به جوش آورده و بگذارید یک دقیقه بماند تا دمای آن اندکی کاهش یابد.

به اندازه 170 میلی لیتر آب روی برگ ها بریزید و بگذارید به مدت دلخواه تا حداکثر 10 دقیقه دم بکشد. در این حین می توانید از بخار آن استنشاق کنید.

قبل از مصرف چای، آن را صاف کرده و در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه کنید. عسل برای تسکین گلو درد مفید است. برای افزایش خواص تسکین دهنده این دمنوش می توانید مقداری نعناع فلفلی یا بابونه نیز به آن اضافه کنید.

آیا چای اکالیپتوس حاوی کافئین است؟

چای اکالیپتوس یک دمنوش به دست آمده از برگ های اکالیپتوس است و در آن از برگ های چای استفاده نمی شود بنابراین فاقد هر گونه کافئین می باشد. با این حال برخی منابع استنشاق بخار این دمنوش را نیرو بخش توصیف کرده اند.

مضرات اکالیپتوس

اگرچه برگ های اکالیپتوس به طور کلی بی خطر شناخته شده اند اما مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس سمی است و می تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر سمیت ناشی از روغن اکالیپتوس قرار دارند که از جمله علائم آن می توان به تشنج، مشکلات تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ اشاره کرد.

هنوز مشخص نیست روغن اکالیپتوس برای زنان باردار و مادران شیرده مضر است یا نه، بنابراین استفاده از این روغن برای این گروه از افراد توصیه نمی شود.

برخی افراد در اثر تماس با روغن اکالیپتوس دچار مشکلات پوستی همچون درماتیت تماسی می شوند. برای کاهش تحریکات پوستی توصیه می شود حتما قبل از استفاده، آن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کنید و تست حساسیت انجام دهید.

روغن اکالیپتوس ممکن است با برخی داروها مانند داروهای دیابت، کلسترول بالا، ریفلاکس اسید و اختلالات روانی تداخل داشته باشد، قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید