مقالات

خواص برگ انجیر

خواص برگ انجیر - وبسایت بستنی نوبهار

 برگ انجیر

خواص برگ انجیر

خواص برگ انجیر - وبسایت بستنی نوبهار

به گزارش تیترشهر : برای برطرف کردن ورم های بدن، برگ انجیر را روی این قسمت ها بگذارید .

– برگ درخت انجیر را در آب جوش ریخته و بگذارید کمی سرد شود. سپس آن را داخل یک لگن بریزید و داخل آن بنشینید که بواسیر دردناک و متورم را درمان می کند.

– جوشانده برگ درخت انجیر شکم درد را برطرف می کند.

– دم کرده برگ های درخت انجیر به مقدار 26 گرم تا30 گرم در یک لیتر آب، مُسکّن است و برای معالجه سرفه تجویز می شود.

– برگ تازه انجیر برای التیام جراحات و زخم ها و جوش خوردن سریع زخم های سطحی موثر است. می توان برگ تازه را به مدت کمی روی زخم های سطحی گذارد.

– جوشانده ساقه های جوان درخت انجیر، آب اضافی را از بدن خارج می کند.

درمان دیابت

برگهای انجیر حاوی مقادیر بالای انسولین هستند. برای بهره‌مندی از فواید آنها، آب گرفته شده از این برگها را مصرف کنید. کافیست برگها را در آب آشامیدنی جوشانده و بگذارید ۱۵ دقیقه سرد شود و سپس آن را میل نمایید. اگر دمنوش را دوست ندارید با کمی عسل یا چوب دارچین مزه آن را بهتر کنید.

متعادل کردن تری‌گلیسیرید

نوسان در سطح تری‌گلیسیرید‌ها غالباً در اثر بیماری‌های کلیوی، اختلالات لیپیدی ژنتیکی و کم‌کاری تیروئید ایجاد می‌شود. برای اطمینان از نگه داشتن تری‌گلیسیرید در سطح سالم، باید دم کرده برگهای انجیر را بصورت روزانه مصرف کنید علاوه‌براین، این چای، وزن اضافی بدن را گرفته و خطر بیماری‌های قلبی را به حداقل می‌رساند.

درمان زخم

اگر از زخم معده رنج می‌برید، برگهای انجیر می‌تواند به داد شما برسد. کافیست برگها را جویده و آب ایجاد شده در دهان را قورت دهید تا زخم معده شما برطرف شود. فراموش نکنید برگها را بشویید.

درمان یبوست

انجیر سرشار از فیبر است که نقشی کلیدی در درمان یبوست ایفا می‌کند. گذشته از این، انجیر به نگه داشتن سطح سالم کلسترول کمک کرده و در عین حال عملکرد دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌بخشد. برخی از مشکلات هاضمه که می‌توان آنها را از طریق انجیر درمان کرد عبارتند از ریفلاکس، سوزش سر دل و گاستریت. با توجه به تمام موارد گفته شده، وارد کردن انجیر در رژیم غذایی مهم است تا بتوان از فواید این میوه شگفت‌انگیز برای سلامتی بهره‌مند شد.

اثر شفا بخش برگ انجیر و شیر آبه انجیر

هرگاه انجیر نارس و یا برگ درخت انجیر را بچینند ، از محل جدا شده آن ، شیر آبه سفید رنگ ، تلخ و تندی خارج می شود که اثر سوزاننده دارد . به گزارش آسان طب این شیرآبه دارای آنزیم های مختلفی مشابه شیره لوزالمعده انسان می باشد . (مانند لیپاز ، پروتئاز و …) لذا برای زود پختن گوشت در گذشته از آن استفاده نموده ، مقداری از چوب انجیر یا برگ انجیر را در دیگ محتوی گوشت می انداختند و یا بجای سیخ کباب از چوب انجیر استفاده می کردند تا کباب بدست آمده ، ترد و نرم شود .

اطبای قدیم ، عقیده داشتند که شیر آبه انجیر و برگ انجیر ، به صورت استعمال خارجی (مالش بر پوست ) در موارد زیر اثر شفا بخش دارد :

1-زگیل و میخچه را از بین می برد و شفا می بخشد. برای این منظور باید فقط چند مرتبه ، صبح و عصر 1 تا 2 قطره شیرآبه انجیر را که رنگ سفید دارد ، در محل زگیل و یا میخچه بمالند . با این روش پس از مدتی ملاحظه خواهد شد که تدریجا زگیل یا میخچه محو و برطرف می گردد . گاهی ممکن است شیرآبه انجیر را با پیه یا روغن برزک مخلوط کرده در محل میخچه قرار دهند .

2- زخم ها و جراحات را التیام می دهد. برای این منظور کافی است ، برگ تازه را مدت کمی بر روی زخم های سطحی قرار دهند تا امر جوش خوردن زخم ها زودتر و سریعا صورت گیرد .

3- پوسته پوسته شدن جلد را ضفا می بخشد. برای استفاده از این فواید انجیر ، باید برگ خشک کرده درخت انجیر را کوبیده در سرکه خیس نموده بر پوست بمالند .

4- ریزش مو را برطرف می کند. برای این منظور باید برگ خشک کرده درخت انجیر را کوبیده در آب خیس نموده بر سر یا ابرو بمالند . این یکی دیگر از خواص انجیر و شیر آبه ان است .

5- درد دندان را که بر اثر پوسیدگی و کرم خوردگی پدیدار شده است تسکین میدهد. برای این منظور باید یک قطره از شیرابه سفید رنگ انجیر را در داخل دندان پوسیده بمالند .

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

مصرف خوراکی میوه انجیر چه به صورت تازه و چه خشک شده به مقدار کم برای بیشتر افراد بی‌خطر می‌باشد. ولی لاتکس یا همان شیره استخراج شده از درخت انجیر در صورت مصرف زیاد ممکن است در برخی افراد باعث خونریزی مجرای گوارشی شود. استعمال موضعی برگ انجیر روی پوست می‌تواند باعث افزایش حساسیت به نور خورشید شود. افرادی که پوست حساسی دارند، باید از تماس با میوه انجیر خودداری کنند، چرا که ممکن است باعث خارش شود

منبع : تیتر شهر

دیدگاهتان را بنویسید