بلاگ, مقالات

خواص خیار البته از نوع دریایی اش

خواص خیار البته از نوع دریایی اش

خواص خیار البته از نوع دریایی اش

خواص و فواید علمی خیار دریایی

خیار دریایی که دارای نام دیگر Stichopus Japonicus Selenka ، Sea Slug و Tripang است یکی از اکینودرم ها است که دارای پوست چرمی و دراز است. خیار دریایی نیز مانند سایر اکینودرم ها دارای اسکلت دقیقاً زیر پوست آن است. خیار دریایی نقش بسیار مهمی در اکوسیستم دریایی ایفا کرده است زیرا به بازیافت مواد مغذی و تجزیه مواد غذایی کمک می کند.

خواص خیار دریایی

اما، آیا می دانید خیار دریایی نیز می تواند به عنوان غذا استفاده شود؟ در چین مردم آن را به عنوان غذایی با دستور العمل های مختلف سرو می کنند. خیار دریایی فواید زیادی برای سلامتی شما نیز به همراه خواهد داشت. در این بخش مزایای سلامتی که خیار دریایی می تواند به بدن شما ارائه دهد آورده شده است.

جلوگیری از لخته شدن خون

اولین مزایای سلامتی خیار دریایی برای لخته شدن خون است. یک مطالعه وجود دارد که توسط یک دانشمند برزیلی روی خیار دریایی انجام شده است. وی دریافت که خیار دریایی حاوی فعالیت ضد انعقادی ناشی از کندرویتین سولفات آن است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

اگر لخته شدن خون درمان نشود، می تواند برای سلامتی ما بسیار خطرناک باشد زیرا منجر به آمبولی ریوی می شود، شرایطی که لخته های خون در ریه ها جمع می شوند و بنابراین، جریان خون را محدود می کنند، که بسیار کشنده است. بنابراین، مصرف خیار دریایی یکی از بهترین راه های محافظت در برابر لخته شدن خون است.

بهبودی زخم

آیا می دانید خیار دریایی می تواند بسیار مفید باشد تا زخم شما خیلی سریع بهبود یابد؟ برخی مطالعات می گویند، مصرف خیار دریایی و عصاره آن می تواند بهبودی زخم ها را تسریع کند. خیار دریایی به دلیل توانایی بازسازی بافت بدن خود در هنگام آسیب دیدگی بسیار شناخته شده است و برخی تحقیقات معتقدند در صورت مصرف خیار دریایی این مزیت برای انسان نیز بسیار مفید خواهد بود.

در حقیقت، یک مطالعه انجام شده توسط “داروی دریایی” نشان می دهد که اسید آراکنوتیک موجود در خیار دریایی یکی از ترکیباتی است که مسئولیت تسریع در بهبود زخم ها را دارد.

دریافت زیاد پروتئین

این یکی از مهمترین فواید خیار دریایی است. این اکینودرم برای تقویت پروتئین شما بسیار مفید است و برخی از مطالعات قبلی آن را اثبات می کنند. مطالعه ای که در مورد خیار دریایی انجام شده توسط مدیر انستیتوی طب سنتی در اورگان انجام شده بود، نشان داد پروتئین موجود در خیار دریایی از سایر غذاها بجز سفیده تخم مرغ بیشتر است.

علاوه بر این، یک مطالعه انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد بیان داشت که مصرف زیاد پروتئین برای محافظت از افراد در برابر بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید خواهد بود.

جلوگیری از آرتروز

برخی از مطالعات همچنین معتقد بودند خیار دریایی می تواند بیماری های مرتبط با آرتروز و درد مفاصل را درمان کند. با توجه به ترکیب شیمیایی آن به نام کندرویتین سولفات. این کندرویتین سولفات یکی از مهمترین مؤلفه های تشکیل غضروف است.

هنگامی که مقدار کافی کندرویتین سولفات در بدن ندارید، به احتمال زیاد از هرگونه بیماری مرتبط با آرتروز و درد مفاصل رنج خواهید برد. در مطالعه ای که اخیرا انجام شده همچنین نشان می دهد که به افراد به شدت توصیه می شود برای کاهش درد مفاصل و ورم مفاصل، خیار دریایی مصرف کنند.

جلوگیری از سرطان

مطالعه ای توسط دانشمند چینی انجام شده است که، نشان می دهد خیار دریایی حاوی ترکیبی به نام فیلیپنوزید E است که برای جلوگیری از تشکیل رگ خونی که مواد مغذی را به تومورها منتقل می کند بسیار مفید است.

بنابراین، این خوراکی از رشد تومور در بدن شما جلوگیری می کند. همچنین خیار دریایی حاوی ترکیبی به نام گلیکوزیدهای تریپن است. این ترکیب برای تحریک فعالیت ضد توموری بسیار مفید خواهد بود.

ترکیبات ضد میکروبی

خیار دریایی همچنین به دلیل داشتن عوامل ضد میکروبی به نام ساپوژنین های استروئیدی، برای مهار هرگونه فعالیت باکتری بسیار قدرتمند است. تحقیقاتی انجام شده که در آن تحقیق نشان داده شده است که به جز Lactobacillus sp، سایر باکتریها از جمله Escerichia coli ، Aeromonashydrophilia ، Pseudomonas aeruginosa و غیره نسبت به عصاره خیار دریایی بسیار حساس هستند. این تحقیقات ثابت می کند که ساپوژنین های استروئیدی برای از بین بردن فعالیت باکتری ها بسیار قدرتمند هستند.

ترکیبات ضد ویروسی

مشابه مزایای سلامتی خرچنگ، همچنین شواهدی وجود دارد که خیار دریایی دارای یک ترکیب ضد ویروسی است که می تواند شما را از هرگونه بیماری کشنده مرتبط با ویروس محافظت کند. یک مطالعه وجود دارد که توسط محققان انجام شده است، نشان می دهد که گلیکوزیدهای تریپن فعالیت ضد ویروسی بسیار خوبی در برابر ویروس هرپس سیمپلکس دارند.

همچنین سولفات های کندرویتین موجود در خیار دریایی می توانند از عفونت ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) جلوگیری کنند، که باعث می شود خیار دریایی؛ اگر می خواهید علائم ایدز را کاهش دهید، غذایی مناسب برای مصرف باشد و اگر می خواهید خود را از ابتلا به HIV محافظت کنید، باید هر چه سریعتر این ماده غذایی طبیعی را مصرف کنید.

فعالیت ضد التهابی

خیار دریایی همچنین به دلیل فعالیت ضد التهابی بسیار مشهور است که برای کاهش درد ناشی از بیماری همراه با آرتروز بسیار مفید است. شواهد فعالیت ضد التهابی خیار دریایی توسط محققان مالزی حاصل شده است که بر روی آزمایش موش را انجام داده اند. آنها دریافتند که مکمل خیار دریایی می تواند التهابی را که در هر دو موش نر و ماده اتفاق می افتد، کاهش دهد. ترکیباتی به نام گلوکزامی ، موکوپلی ساکاریدها و کندرویتین که در خیار دریایی موجود است مهمترین ترکیباتی هستند که وظیفه مهار التهاب را بر عهده دارند، بنابراین باعث کاهش درد در بیماران از بیماری هایی مانند آرتروز می شوند.

خواص خیار البته از نوع دریایی اش

خواص آنتی اکسیدانی

به نظر می رسد خیار دریایی به معدود ارگانیسم های دریایی تبدیل شده است که حاوی یک آنتی اکسیدان با ارزش است. برخی مطالعات نشان داده اند که خیار دریایی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. تحقیقات انجام شده، توسط یک دانشمند چینی، اظهار داشت که خیار دریایی حاوی ژلاتین هیروسیلاتها است. این ترکیب برای مقابله با رادیکال های آنیون سوپراکسید در سطح معنی داری بسیار قدرتمند بود.

ضد خستگی و تقویت سیستم ایمنی

به نظر می رسد خیار دریایی منبع بسیار خوبی برای تقویت ایمنی شماست. پلی پپتیدهای موجود در خیار دریایی ترکیبی است که وظیفه حفظ و بهبود سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. همچنین، مشخص شده است که مایعات خوراکی موجود در خیار دریایی می تواند استقامت و انرژی را بهبود بخشد.

مطالعه ای در موش انجام شد و به موش ها مایع خوراکی خیار دریایی داده شد. آنها آزمایش شدند که چه مدت می توانند در مقایسه با موش هایی که مایع خوراکی خیار دریایی به آنها داده نمی شود شنا کنند. نتیجه آزمایش موش هایی بود که با توجه به مایع خوراکی خیار دریایی می توانند بیشتر از موش های دیگر شنا کنند. همچنین مشخص شد که پس از شنا، مایع خوراکی خیار دریایی در موش ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

درمان بیماری لثه

اگرچه این فایده خیار دریایی هنوز هم نیاز به تحقیق و آزمایش بیشتر دارد، اما برخی از کارشناسان می گویند عصاره خیار دریایی می تواند در قالب خمیر دندان استفاده شود. خمیر دندان عصاره خیار دریایی ممکن است برای افرادی که از بیماری لثه رنج می برند مفید باشد. اعتقاد بر این است که این خمیردندان خیار دریایی به دلیل خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و بهبود زخم، برای بهبود بیماری های لثه بسیار مناسب است.

ترکیبات ضد ترومبوتیک

مطالعه ای که توسط محققان انجام شده است، نشان می دهد خیار دریایی حاوی یک پلی ساکارید سولفاته منحصر به فرد است، که به شدت باعث مهار هر دو P- و L- سلکتین ها می شود. همچنین یک نتیجه از یک مطالعه وجود دارد که نشان می دهد که خیار دریایی حاوی ترکیب دپلیمرزه شده (DHG) به عنوان یک ماده ضد ترومبوتیک اساسی است.

خواص خیار البته از نوع دریایی اش

نکات مصرف خیار دریایی

از آنجا که خیار دریایی برای سلامتی شما بسیار مفید است، ما مطمئنیم که شما شاید بخواهید امتحان کنید. اما، خیار دریایی نیز ممکن است برای شما بسیار غیر معمول باشد که مصرف آن کمی سردرگمی در نحوه تهیه و سرو به همراه دارد. خوب، خیار دریایی به عنوان یک غذای بسیار خوشمزه خواهد بود و دستور العمل های زیادی وجود دارد که می توانید برای سرو این خوراکی استفاده کنید.

اما، به عنوان مهمترین جنبه قبل از سرو کردن آن به عنوان غذا، شما باید بدانید که چگونه آن را تمیز کنید، آن را خیس کنید یا آن را جوشانید، بنابراین شما و خانواده تان در مصرف آن و استفاده کامل از آن ایمن خواهید بود. در ادامه ی این قسمت مراحل خیساندن و جوشاندن آن برای ضدعفونی کردن خیار دریایی آورده شده است.

چگونه آن را خیس کنیم:

ابتدا باید بررسی کنید که از چه فروشگاهی خیار دریایی را خریداری می کنید و چند روز لازم است که خیار دریایی را خیس کنید زیرا به اندازه و کیفیت خیار دریایی بستگی دارد. اما، توصیه کلی برای خیساندن خیار دریایی حدود 6 روز است.

مطمئن باشید خیار دریایی کاملاً زیر آب فرو رفته است. برای اینکه خیار دریایی کاملا خیس شود، باید آنها را بپوشانید، بنابراین ذره ای از آن وجود نخواهد داشت که از آب خارج شود.

فراموش نکنید که آب را برای خیساندن خیار دریایی حداقل هر دو روز یکبار تغییر دهید. بعد از گذشت حدود 3 روز، خیار دریایی کمی نرم تر از قبل می شود. می توانید از چاقو برای بریدن ضایعات داخلی خیار دریایی استفاده کنید. اگرچه کمی سخت است، اما شما باید این کار را انجام دهید.

خواص خیار البته از نوع دریایی اش

نحوه جوشاندن آن:

درست پس از پایان دوره خیساندن هنوز باید آن را برای یک ساعت دیگر در یک ظرف بزرگ بجوشانید. سپس آن را با درب بپوشانید.

درب را باز نکنید تا خیار دریایی خنک شود. بعد از باز کردن درب، آب را دور بریزید. در صورتی که خیار دریایی هنوز سخت باشد، می توانید یک ساعت دیگر دوباره آن را بجوشانید تا نرم شود. اما توجه داشته باشید که نباید آن را بیش از حد بجوشانید.

پس از نرم شدن، آب را دور بیندازید، خیار دریایی آماده است تا با دستور العمل های خودتان بپزد. می توانید به زودی پس از نرم شدن در اندازه مطلوب خود، آنها را از هم جدا کنید و یا اگر نمی خواهید سریع آن را در یخچال قرار دهید.

عوارض خیار دریایی؛ اثرات جانبی و هشدارها

از آنجا که خوردن آن بسیار غیرمعمول است، بسیاری از مردم نمی دانند که چه عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت. به طور کلی، مصرف خیار دریایی بی خطر است، مگر اینکه درمورد سلامتی خود که با آلرژی همراه است، نگرانی داشته باشید. در اینجا هشدارهایی وجود دارد که باید قبل از مصرف خیار دریایی در نظر بگیرید:

در صورت سابقه آلرژی در برابر غذاهای مختلف دریایی، توصیه نمی شود خیار دریایی مصرف کنید. مصرف خیار دریایی چیزی جز اثرات بسیار مضر برای بدن شما مانند بثورات پوستی، خارش یا تورم پوست نخواهد داشت.

اگر در حال بارداری یا شیردهی هستید، پیشنهاد می شود که خیار دریایی را مصرف نکنید، زیرا تاکنون، هنوز هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این امر برای زن باردار بی خطر باشد. بنابراین، به جای اینکه خطری را برای سلامتی شما و نوزاد خود تهدید کنید، بهتر است از این غذا دوری کنید.

همچنین اگر این خوراک را با داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، نگرانی هایی در رابطه با خیار دریایی وجود دارد، زیرا این خوراکی ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات جدی در رابطه با سلامتی شما شود.

بنابراین، اکنون می دانید که اگر می خواهید آن را به عنوان یک ماده غذایی مصرف کنید، خیار دریایی برای سلامتی شما بسیار مفید است. ما می دانیم که خوردن آن برای شما کمی مشمئز کننده یا غیرمعمول به نظر می رسد، اما ما اکیداً اطمینان داریم که شما مایل به امتحان کردن آن هستید.

منبع : نمناک

دیدگاهتان را بنویسید