بلاگ, مقالات

خواص سیر سیاه برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها

خواص سیر سیاه برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها - وبسایت بستنی نوبهار

خواص سیر سیاه 

خواص سیر سیاه برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها

خواص سیر سیاه برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها - وبسایت بستنی نوبهار

شاید اکثر شما تنها با سیر سفید آشنا هستید و برای اولین بار است که نام سیر سیاه را می شنوید، سیر تیره رنگی که مثل سیر سفید خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در این بخش از بهداشت و سلامت نسخه های مختلف سیر را به شما پیشنهاد می کنیم ولی قبل از هرچیز باید بدانید که به دلیل خاصیت انرژی زایی که سیرسیاه دارد خوردن آن قبل از خواب توصیه نمی شود.

خواص سیر سیاه

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه همان سیر سفید تخمیر شده است که 4 تا 5 برابر خواص درمانی بیشتری از سیر معمولی دارد. سیر تازه را برای تخمیر شدن به مدت 50 تا 90 روز در دمای 60 تا 77 درجه و در رطوبت 80 تا 90 درصد نگهداری می کنند. سیر پس از تخمیر، حالت ژله ای پیدا می کند و رنگ آن سیاه و مزه شیرینی پیدا می کند.

سیر سیاه نسبت به سیر تجاری حاوی موادمغذی بسیاری است و خواص درمانی و بافت نرمی دارد و در آسیا به خصوص ژاپن به عنوان ادویه کاربرد زیادی دارد. سیر سیاه شیرین برای پختن و با شکم خالی خوردن ایده ال است پس آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

تفاوت سیر معمولی و سیر سیاه

سیر تازه تقریباً 63٪ آب ، 28٪ کربوهیدرات (فروکتان ها) ، 2.3٪ ترکیبات گوگردی ، 2٪ پروتئین (آلییناز) ، 1.2٪ اسید آمینه آزاد (آرژنین) و 1.5 درصد فیبر دارد.

سیر سیاه نسبت به سیر خام تازه آن، آلیسین کمتری دارد، اما آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید غلظت بیشتری دارد.

سیر سیاه به طور قابل توجهی فعالیت بیولوژیکی بسیار بالاتری از سیر تازه دارد و اسیدهای آمینه، پلی فنول ها و فلاونوئیدها در آن افزایش می یابد.

سیر سیاه ترکیب بیشتری به نام آلیل سیتئین (S-Allylcysteine) دارد. آلیل سیتئین به بدن در جذب آلیسین کمک می کند.

مواد مغذی موجود در 15 گرم سیر سیاه

  • کالری:40
  • پروتئین:2 گرم
  • چربی:0 گرم
  • کربوهیدرات:8 گرم
  • فیبر:3 گرم
  • قند:4 گرم

سیر سیاه همچنین حاوی مقادیر خوبی از موارد زیر است:

  • ویتامین سی
  • ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6
  • فولات
  • کلسیم
  • منگنز
  • منیزیم
  • فسفر
  • روی (زینک)
  • آهن

سیر سیاه برای چه چیزی مفید است؟

سیرسیاه خواص بیشماری دارد که در این میان چند نمونه از آنها را بیان می کنیم :

سرشار از آنتی اکسیدان

سیر سیاه آنتی اکسیدان و قدرت هضم قوی دارد، سیر سیاه حاوی سولفور لینولئیک اسید پلی فنال است و 18 از20 امینو آسید موردنیاز بدن را تامین میکند.

کاهش فشار خون

خواص سیر سیاه 10 برابر بیشتراز سیر تازه است چون از بروز بیماری های قلبی جلوگیری و فشارخون را کاهش می دهد و خون را رقیق می کند. سیر سیاه به خاطر خاصیت چربی زدایی از خون مانع از تنگی عروق و رگ ها شده و از فشار خون و خطر سکته جلوگیری می کند.

پیشگیری و درمان سرطان

سیر سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان خاصیت ضد سرطانی قوی دارد زیرا آنتی اکسیدان رادیکال های آزاد در بدن را که عامل سرطان هستند را از بین می برد. همچنین ترکیبات آلی گوگرد یا ترکیبات اورگانوسولفور موجود در سیر سیاه نیز نقش مهمی در از بین بردن رادیکال های آزاد دارد. بر اساس پژوهش ها سیر سیاه سرعت رشد سلول های سرطانی در سرطان روده و حجم و وزن تومورهای سرطانی را کاهش می دهد.

کاهش وزن و لاغری

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خوردن سیر سیاه باعث کاهش وزن، کاهش چربی شکم می شود. مصرف سیر سیاه باعث تنظیم سوخت و ساز چربی و در نتیجه لاغری می شود.

کاهش چربی خون و کلسترول

مصرف سیر سیاه سبب کاهش چربی مضر خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) و کلسترول خون شده و در نتیجه سطح چربی کل، تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش می یابد.

درمان بیماری کلیوی

تحقیقات نشان داده است که سیر سیاه به علت اینکه دارای پتاسیم است، ادرار آور بسیار خوبی است و برای افرادی که از بیماری های کلیوی و ورم وحفظ اب دربدن رنج می برند، مفید است.

مقابله با ویروسها و باکتریها

همانطور که گفتیم سیر سیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سیستم دفاعی را بهبود می بخشد. خوردن سیر سیاه با ویروسها و باکتریها مبارزه کرده و برای افرادی که خیلی سریع بیمار می شوند، مناسب است.

درمان زود انزالی

سیر حاوی مواد لینولینک هستند که می توانند به درمان مشکلات جنسی مختلف از جمله زودانزالی کمک کنند. چنانچه در مطلب خواص سیر در بخش سلامت ماهم خواندید این ماده در سیر تازه بیشتر وجود دارد اما اینکه سیر سیاه روی مشکلات نعوظ (و نه زود انزالی) موثر باشد، هنوز به اثبات نرسیده است.

کنترل قند خون

بدن انسان می تواند از طریق عملی به نام هموستاز، میزان قند خون را کنترل می کند. اگر هموستاز به خوبی انجام نشود، قند خون از حد استاندارد افزایش یافته و باعث بیماری دیابت می شود. سیر سیاه از طریق افزایش سطح انسولین یا کاهش مقاومت به انسولین باعث بهبود عمل هموستاز در خون شده و قند خون را کنترل می کند. همچنین سیر سیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و پژوهش ها نشان می دهد که خوردن آنتی اکسیدان ها باعث پیشگیری از دیابت و مشکلات مربوط به آن می شود.

درمان مشکلات قلب و عروق

سیر سیاه نیز مانند سیر تازه برای قلب مفید است زیرا هر دو پلاک های چربی درون خون و رگ ها که با رسوب در بدنه رگ ها باعث تنگ شدن رگ ها و عروق شده و باعث کاهش جریان خون و افزایش فشار خون و سکته مغزی و قلبی می شوند، را کاهش می دهد. سیر سیاه به خاطر داشتن ماده هیدروکسی متیل فورفورال (5‐HMF) خواص ضد التهابی داشته و از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شراعین (گرفتگی رگ ها و عروق) پیشگیری می کند، بنابراین مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی بهتر است سیر مصرف کنند.

درمان ورم مفاصلی و دردهای ماهیچه ای

تحقیقات نشان داده است سیر سیاه برای درمان ورم مفاصلی و دردهای ماهیچه ای مفید است زیرا درون سیر سیاه ماده ای به نام سولفور موجود است که باعث کاهش دردهای ماهیچه ای شده و برای ورم مفاصلی مفید است.

مبارزه با خستگی های مزمن

مصرف سیر سیاه با خستگی های مزمن ناشی از کار زیاد مبارزه میکند و برای ورزشکارانی که می خواهند، مقاومت بدنشان را بالا ببرند توصیه می شود.

درمان سرماخوردگی

سیر سیاه التهاب گلو و حنجره را در زمان سرماخوردگی و آلرژی کاهش می دهد و بیماری های تنفسی و آسم را درمان میکند.

کاهش استرس

خوردن سیر سیاه مثل نسخه طبیعی در کاهش استرس موثر است و اعصاب را آرام و بابی خوابی و بدخلقی مبارزه میکند.

درمان حساسیت و التهاب

سیر سیاه مانع از واکنش های آلرژیک و حساسیتی بدن می شود و می تواند به عنوان یک ماده مفید در درمان بیماری های حساسیتی مورد استفاده قرار گیرد.

پیشگیری از بیماری های مغزی

سیر سیاه خاصیت ضد التهابی خوبی دارد. خاصیت ضد التهابی سیر سیاه باعث پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود. مصرف همزمان سیر سیاه با مونوسدیم گلوتامات می تواند مانع از آسیب به سلول های مغزی شود. مونوسدیم گلوتامات ماده موجود در گوجه و پنیر است که در صورت مصرف زیاد به بعضی سلول های مغزی آسیب می رساند.

درمان مشکلات کبد

سیر سیاه خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و یک غذای مناسب برای محافظت از کبد در برابر آسیب های کبدی ناشی از مصرف الکل است. سیر سیاه می تواند چربی انباشته شده در کبد را کاهش دهد بنابراین خاصیت محافظتی برای کبد دارد و برای افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند مفید است.

درمان مشکلات پوستی

مصرف سیر کلاژن سازی پوست را بالا می برد و برای افرادی که مشکلات پوستی مانند قرمزی و خشکی پوست ، اکنه وپوریازیس دارند ، مفید است. آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه از پیری زودرس جلوگیری می کند وبه زودودن رادیکال های آزادکه موجب بیماری های زیادی می شود کمک می کند.

خواص سیر سیاه برای مو

سیر برای تقویت پیاز مو و از بین بردن باکتری ها و قارچ کشی مفید است. نحوه استفاده از سیر برای تقویت مو به صورت استفاده روی پیاز موها و از طریق ترکیب با روغن یا شامپو است.

چگونه سیر سیاه را بخوریم تا خواص آن را دریافت کنیم؟

روش رایج مصرف سیرسیاه در میان کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی :1 تا 3 بوته را روزانه به صورت ناشتا البته با مشورت پزشک میل کنید.

تکه های سیر را می توانید صبحانه با نان بخورید.

ورزشکاران بوته های سیر رابه وعده های غذایی و اسموتی اضافه و قبل از تمرین های ورزشی میل می کنند.

اگر دوست دارید سیر را به سس تارت برنج یا پاستا اضافه کنید.

سیرسیاه را میتوانید در دمای منزل داخل پلاستیک شیشه طولانی مدت نگه دارید.

عوارض سیر سیاه

طبق تحقیقات، مصرف سیر سیاه ایمن و بی ضرر است اما مصرف بیش از حد سیر سیاه هم می تواند عوارضی داشته باشد و باعث مسمومیت شود پس روزانه بین نیم تا یک حبه سیر سیاه مصرف کنید و بیشتر از دو حبه در روز مصرف نکنید.

منبع : نمناک 

دیدگاهتان را بنویسید