مقالات

خواص شگفت انگیز انجیر میوه بهشتی

خواص شگفت انگیز انجیر میوه بهشتی - وبسایت بستنی نوبهار

خواص شگفت انگیز انجیر 

خواص شگفت انگیز انجیر میوه بهشتی

خواص شگفت انگیز انجیر میوه بهشتی - وبسایت بستنی نوبهار

عدم انتقال کرونا از غذا، خواص شگفت انگیز انجیر میوه بهشتی، جوان سازی پوست صورت با سنجد، لزوم نخوردن غذا قبل از خواب و تغذیه کودک با شیر مادر و مقابله با چاقی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزار ش خبرنگار ایمنا، استاد گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: ویروس کرونا برای بقا نیاز به میزبان زنده دارد و مواد غذایی میزبان مناسبی برای رشد و بقا این ویروس نیست. تجربه مقابله با ویروس‌های دیگر نیز نشان می‌دهد افراد از طریق غذا به ویروس مبتلا نمی‌شوند.

فرهنگ بابا محمودی، افزود: با توجه به اینکه ویروس سارس در حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد پس از ۳۰ دقیقه از بین می‌رود به نظر می‌رسد گرم کردن غذا می‌تواند جلوی انتقال احتمالی ویروس کرونا از طریق مواد غذایی را نیز بگیرد.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: یکی از عواملی که می‌تواند ویروس کووید ۱۹ را از طریق غذا به افراد منتقل می‌کند آلوده بودن کسانی است که در تهیه یا توزیع مواد غذایی نقش دارند به همین دلیل رعایت بهداشت شخصی در این افراد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

بابا محمودی بر شستشوی منظم دست‌ها با آب و صابون هنگام آماده کردن غذا، پس از تهیه مواد غذایی خام، قبل و بعد از تمیز کردن وسایل آشپزخانه و هنگام دریافت پول توسط متصدیان رستوران‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از علائم ابتلای افراد به کرونا علائم گوارشی است و افراد با اختلال بویایی و چشایی، اسهال و مشکلات گوارشی نیز باید به پزشک مراجعه کنند.

تغذیه کودک با شیر مادر و مقابله با چاقی

به گفته محققان، تغذیه انحصاری با شیرمادر تأثیرات بلندمدتی بر شاخص توده بدنی دارد. افرادی که بواسطه ژن‌هایشان، در معرض ریسک بالا چاقی هستند، تغذیه انحصاری با شیرمادر در دوره نوزادی می‌تواند به کاهش وزن در سنین بالا کمک کند. محققان دانشگاه تورنتو کانادا عنوان می‌کنند نوزادانی که فقط از شیرسینه مادرشان تغذیه می‌کنند، در دوره بزرگسالی کمتر با اضافه وزن روبرو هستند اما دلیل آن هنوز به خوبی معلوم نیست. «لورنت بریولائیس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تغذیه انحصاری با شیرمادر تا سه ماهگی یا ترکیب شیرمادر و شیرخشک با کاهش مشابه شاخص توده بدنی در افراد پرریسک در معرض چاقی مرتبط نیست.»

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، تمامی نوزادان باید تا شش ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند اما تنها ۴۰ درصد نوزادان در جهان تا این سن با شیرمادر تغذیه می‌شوند. این یافته‌ها نشان می‌دهد مدت طولانی‌تر تغذیه با شیرمادر دارای بیشترین فایده برای افراد در معرض ریسک بالا چاقی است.

تغذیه کودک با شیر مادر و مقابله با چاقی

به گفته محققان، تغذیه انحصاری با شیرمادر تأثیرات بلندمدتی بر شاخص توده بدنی دارد. افرادی که بواسطه ژن‌هایشان، در معرض ریسک بالا چاقی هستند، تغذیه انحصاری با شیرمادر در دوره نوزادی می‌تواند به کاهش وزن در سنین بالا کمک کند. محققان دانشگاه تورنتو کانادا عنوان می‌کنند نوزادانی که فقط از شیرسینه مادرشان تغذیه می‌کنند، در دوره بزرگسالی کمتر با اضافه وزن روبرو هستند اما دلیل آن هنوز به خوبی معلوم نیست. «لورنت بریولائیس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تغذیه انحصاری با شیرمادر تا سه ماهگی یا ترکیب شیرمادر و شیرخشک با کاهش مشابه شاخص توده بدنی در افراد پرریسک در معرض چاقی مرتبط نیست.» طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، تمامی نوزادان باید تا شش ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند اما تنها ۴۰ درصد نوزادان در جهان تا این سن با شیرمادر تغذیه می‌شوند. این یافته‌ها نشان می‌دهد مدت طولانی‌تر تغذیه با شیرمادر دارای بیشترین فایده برای افراد در معرض ریسک بالا چاقی است.

جوان سازی پوست صورت با سنجد

سنجد یکی از میوه‌های بسیار مفید و دارای طبع خشک و سرد است که برای درمان بیماری‌های گوناگون تأثیر زیادی دارد. ویتامین‌های C موجود در سنجد برای درمان نرمی یا پوکی استخوان، پیشگیری از سرماخوردگی یا آنفلوانزا، درمان درد گلو، سرفه و تب مفید است. از دیگر خواص سنجد می‌توان به رفع تکرر ادرار در زنان و مردان اشاره کرد. ط بق مطالعات علمی انجام شده، سنجد برای آرامش روحی و روانی بسیار مفید است و باعث افزایش کلاژن یا رفع چین و چروک صورت می‌شود.

اگر دچار ریزش مو هستید، چند عدد از برگ‌های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید و بعد از له شدن، روغن زیتون را روی سر خود مالش دهید تا باعث خارش پوست سر و افزایش موهایتان شود. فیبر موجود در سنجد برای کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری تأثیر زیادی دارد. برخی از افرادی که به مشکلات قلبی_ عروقی دچار هستند با مشورت پزشک خود می‌توانند از مقدار کمی سنجد استفاده کنند.

شیرینی موجود در سنجد جایگزین مناسبی برای قند و شکر است که بیماران دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند. سنجد سموم موجود در روده و معده را از بین می‌برد و برای درمان اسهال کودکان می‌توان از آن استفاده کرد. متخصصان بر این عقیده هستند که کلسیم موجود در سنجد برای رشد و تقویت استخوان‌های جنین تأثیر بسیار زیادی دارد و باعث جلوگیری یا کاهش احتمال ابتلای بانوان باردار به پوکی استخوان خواهد شد.

قبل از خواب غذا نخورید

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که دیر وقت و قبل از خواب شام می‌خورند، در معرض چاقی هستند. دانشمندان در بررسی اخیر خود دریافتند، بدن این دسته از افراد که قبل از رفتن به رختخواب شام مصرف می‌کنند، تنها ۱۰ درصد از چربی را می‌سوزاند. کارشناسان نیز باور دارند، غذا خوردن در شب خلاف ساعت زیستی و ریتم بدن است؛ منظور از ریتم و ساعت بیولوژیک بدن چرخه‌ای ۲۴ ساعته است که به بدن می‌گوید چه زمانی باید بخوابد، بیدار شود و غذا بخورد.

دانشمندان ۲۰ نفر را که دیروقت و قبل از خواب غذا می‌خوردند را مطالعه کردند تا ببینند بدنشان چگونه غذا را هضم می‌کند و درنهایت مشخص شد، این دسته از افراد قند خون بیشتری در طول شب داشتند و بدنشان تنها ۱۰ درصد از چربی‌های دریافت شده را می‌سوزاند. چنژوان گو، نویسنده مطالعه از دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا، گفت: نتایج این پژوهش و مطالعات قبلی نشان داده است که خوردن غذا در اواخر شب تأثیر نامطلوب بر سلامتی دارد.

تخمین زده می‌شود بیش از ۲.۱ میلیارد بزرگسال در سراسر جهان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلاء به دیابت و فشار خون بالا مرتبط است. این مطالعه برای اولین بار نیست که اثرات دیر خوردن غذا را نشان می‌دهد، اما تیم تحقیق گفته است که یکی از مفصل‌ترین آنهاست.

خواص شگفت انگیز انجیر میوه بهشتی

یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجیر است که هر دو حالت خشک و تازه آن توصیه می‌شود. متخصصان طب سنتی مدعی هستند که مصرف انجیر کنار زیتون برای درمان بیماری‌های گوناگون تأثیر زیادی دارد. انجیر دارای طبع گرم وتر است. این میوه تعرق بدن را زیاد کرده و باعث افزایش وزن می‌شود و برای بیمارانی که دوره نقاهت خود را می‌گذرانند، بسیار مفید خواهد بود. به همین ترتیب می‌توان آن را با شیر سویا مخلوط و بین غذا مصرف کرد. برخی از افراد با درست کردن مربای انجیر و مصرف آن در وعده صبحانه از فواید درمانی آن غافل نمی‌شوند و به اینصورت به سلامت خود اهمیت می‌دهند. جالب است بدانید که انجیر به عنوان یک میوه شیرین و خوشمزه به پنج نوع تقسیم بندی می‌شود که در ادامه می‌خوانید.

انجیر سیاه رنگ

همانطور که از نام این میوه خوش طعم پیداست، پوست بیرونی آن سیاه رنگ و پوست داخلی اش صورتی است. اگر برای طعم دادن به دسر یا کیک خود دنبال میوه‌های رنگارنگ هستید حتماً از این انجیر استفاده کنید.

انجیر کادوتا

انجیر کادوتا نوع دیگری از انجیر است که پوستی سبز رنگ در قسمت بیرونی آن نمایان است و قسمت داخلی اش به رنگ بنفش است و در بین تمامی انواع انجیر، شیرینی کمتری دارد؛ بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

انجیر کالیمیرن

عطر و طعم انجیر کالیمیرنا به نسبت سایر انواع گونه‌های انجیر منحصر به فردتر و بزرگ‌تر بوده و پوست آن مایل به رنگ زرد و گوشت آن سفید است. این نوع انجیر بیشتر به صورت خشکبار مصرف می‌شود و هنگام استفاده پوست آن باید کنده شود.

انجیر ترکی

پوست انجیر ترکی دارای رنگ بنفش و قسمت داخلی آن قرمز رنگ است. در صورتی که هنگام تهیه سالاد فصل از میوه جات استفاده می‌کنید به هیچ عنوان از این نوع انجیر غافل نشوید؛ چرا که نسبت به سایر انجیرها شیرین‌تر بوده و باعث خوشمزه‌تر کردن دسر یا سالاد مورد علاقه شما می‌شود.

انجیر آدریاتیک

انجیرهایی که پوست آن‌ها سبز روشن و قسمت داخلی شأن صورتی است با عنوان انجیر آدریاتیک یا انجیر سفید شناخته شده است. این نوع انجیر بسیار شیرین است و برای تقویت مغز و تمرکز جهت مطالعه امتحانات دانش آموزان و دانشجویان توصیه می‌شود. مزایای تغذیه‌ای انجیر را جدی بگیرید. انجیرها یکی از مهم‌ترین میوه‌هایی هستند که مصرف آن‌ها به گفته متخصصان طب سنتی و متخصصان تغذیه توصیه می‌شود؛ چرا که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مورد ضروری برای بدن هستند و به علت قندهای طبیعی و فیبر محلول برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید خواهند بود.

از مزایای انجیرها می‌توان به بهبود سلامت گوارش، بهبود سلامت قلب، کاهش سطح کلسترول خون، جلوگیری از سرطان روده بزرگ، درمان کم خونی، جلوگیری از سرطان پستان، تقویت استخوان‌ها، درمان بیماری آسم، کاهش استرس، جلوگیری از درد گلو و پیشگیری از آب مروارید، افزایش انرژی اشاره کرد. اما مصرف بیش از حد انجیر باعث افزایش حالت تهوع، خارش پوست، اسهال، واکنش‌های آلرژیک خواهد شد؛ بنابراین افرادی که دارای پوست حساس هستند یا سابقه آلرژی دارند، نباید از انجیر استفاده کنند. همچنین انجیر کال به علت تولید لاتکس سفید باعث تشدید حساسیت در اطراف لب و دهان می‌شود که در این صورت مصرف آن باید با احتیاط همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید