مقالات, بلاگ

خواص و مضرات خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن شکلات تلخ

خواص و مضرات خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری چیست؟

شکلات از خوراکی های خوشمزه و محبوب است که تقریبا همه افراد و به خصوص زنان باردار از خوردن آن لذت می برند، این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد اما آیا خوردن شکلات در دوران بارداری نیز به همان اندازه مفید و بی خطر است؟

خبر خوب این که خانم های باردار می توانند با خیال راحت در دوره نه ماهه بارداری شکلات تلخ میل کنند و از فواید بی نظیر آن مانند کاهش علائم پره اکلامپسی، کنترل فشار خون، خاصیت آنتی اکسیدانی، پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش استرس بهره مند شوند.

آیا خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری مفید و بی خطر است؟

خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری بی خطر است و حتی فوایدی نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به بهبود رشد و نمو جنین به خصوص در سه ماه اول بارداری اشاره کرد.

با این وجود خانم های باردار باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند و آن کنترل میزان کافئین مصرفی خود در محدوده کمتر از 200 میلی گرم در روز می باشد.

شکلات حاوی کافئین است که می تواند عملکرد بدن در دوران بارداری را دچار مشکل کند، این ماده روی انتقال دهنده های عصبی اثر گذاشته و خطر ابتلا به دیابت بارداری و اضافه وزن را افزایش می دهد بنابراین لازم است مصرف شکلات را در حد اعتدال نگه دارید.

ارزش غذایی شکلات تلخ

برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در 100 گرم شکلات تلخ حاوی 70 تا 85 درصد کاکائو به صورت زیر می باشد:

شکلات تلخ (100 گرم) مقدار
فیبر 11 گرم
آهن 67 درصد نیاز روزانه
منیزیم 58 درصد نیاز روزانه
مس 89 درصد نیاز روزانه
منگنز 98 درصد نیاز روزانه

فواید شکلات تلخ برای دوران بارداری

یکی از ترکیبات اصلی موجود در شکلات تلخ که بسیاری از خواص این خوراکی از آن نشات گرفته فلاونول های موجود در کاکائو (ماده اصلی شکلات تلخ) می باشد که برای زنان باردار مفید است و هر چه شکلات تلخ تر و تیره تر باشد فلاونول بیشتری در آن وجود دارد.

برخی از مهم ترین فواید شکلات تلخ در دوره بارداری عبارتند از:

1. درمان پره اکلامپسی

پره اکلامپسی از دلایل زایمان زودرس است که با فشار خون بالا و سطح بالای پروتئین در ادرار طی دوران بارداری مشخص می شود. افزایش فشار خون می تواند به تشنج منجر شده و خطر لخته شدن خون و آسیب کبدی را افزایش دهد.

محتوای تئو برومین موجود در کاکائو به کاهش علائم پره اکلامپسی کمک کرده و به نظر می رسد مصرف شکلات خطر ابتلا به این عارضه را تقریبا تا 70 درصد کاهش می دهد.

گفته شده خوردن شکلات تلخ (حدود 5 وعده در هفته) می تواند به جلوگیری از پره اکلامپسی به خصوص در سه ماه سوم بارداری کمک کند.

2. تنظیم فشار خون

تئو برومین موجود در کاکائو با گشاد کردن عروق خونی به تنظیم فشار خون در زنان باردار کمک می کند.

3. آنتی اکسیدان قوی

شکلات سرشار از فلانوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته شده اند و مصرف آن ها به تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری کمک کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

4. پیشگیری از بیماری قلبی

خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات تلخ نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد و به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می کند. هر چه شکلات تلخ تر و تیره تر و کیفیت آن بهتر باشد برای سلامت قلب مفیدتر است.

5. کاهش استرس

شکلات تلخ با افزایش ترشح اندورفین و سروتونین در مغز باعث بهبود خلق و خو می شود. به نظر می رسد مصرف روزانه 40 گرم شکلات تلخ به مدت دو هفته سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد.

فلاونول های موجود در شکلات نیز به کاهش خستگی و استرس در خانم های باردار کمک می کنند.

6. نوزادان شادتر

گفته شده زنان بارداری که شکلات تلخ بیشتری در دوران بارداری مصرف می کنند نوزادان شادتر و سرزنده تری به دنیا می آورند.

اگرچه علت این مسئله مشخص نیست اما ممکن است به دلیل انتقال شکلات از جفت به شیر مادر یا روحیه بهتر مادر در اثر خوردن شکلات باشد که به نوزادان سرایت می کند.

7. سطح کلسترول

شکلات تلخ حاوی قند و چربی کمی است، همچنین فلاونوئیدهای موجود در آن سطح کلسترول خوب را افزایش داده، اکسیداسیون کلسترول بد را کاهش می دهند، به تنظیم سطح قند خون کمک می کنند و با افزایش الاستیک عروق باعث بهبود جریان خون می شوند.

8. منبع خوب آهن و منیزیم

مصرف حدود 100 گرم شکلات تلخ در روز می تواند 67 درصد نیاز روزانه بدن به آهن و 58 درصد منیزیم را تامین می کند.

همان طور که می دانید آهن برای حفظ سطح هموگلوبین خون در دوران بارداری ضروری بوده و منیزیم به سوخت و ساز اسیدهای چرب کمک می کند.

در دوران بارداری چه مقدار شکلات بخوریم؟

مقدار مصرف شکلات در افراد مختلف متفاوت است همان طور که نیازهای تغذیه ای آن ها با هم تفاوت هایی دارد.

به طور کلی مقدار شکلاتی که می توانید مصرف کنید به شرایط کلی سلامت شما بستگی دارد و باید به گونه ای باشد که مصرف روزانه کافئین از 200 میلی گرم در روز تجاوز نکند. توصیه می شود در این مورد با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی شکلات تلخ برای دوران بارداری

مصرف شکلات تلخ در صورتی که در حد متعادل باشد بی خطر است اما زیاده روی در آن ممکن است خطراتی برای زنان باردار به دنبال داشته باشد، از جمله:

  • مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز می تواند به سقط جنین منجر شود. شکلات حاوی کافئین است و در صورتی که به همراه آن چای، قهوه یا سایر نوشیدنی ها مصرف شود مقدار مصرف این ماده از محدوده قرمز رد می شود زیرا 42 گرم شکلات تلخ حدود 31 میلی گرم کافئین دارد در حالی که همان مقدار شیر شکلات نیز 10 میلی گرم کافئین در خود گنجانده است.
  • کافئین ممکن است سوزش سر دل را تشدید کند و از آن جا که این عارضه در دوران بارداری و به دلیل تغییرات جسمی و هورمونی بیشتر رخ می دهد باید در این مواقع تا حد امکان مصرف شکلات تلخ را کاهش دهید.
  • زیاده روی در مصرف شکلات به دلیل افزایش مصرف چربی و کالری ممکن است باعث اضافه وزن شود. اضافه وزن می تواند به رگ های واریس، دیابت بارداری، فشار خون بالا و افزایش احتمال زایمان سزارین منجر شود. گفته شده 28 گرم شکلات تلخ حاوی 150 کالری و 9 گرم چربی می باشد.
  • قند موجود در شکلات می تواند خطر اضافه وزن، دیابت بارداری و مشکلات دهان و دندان را افزایش دهد. 42 گرم شکلات تلخ حاوی حدود 18 گرم شکر است و همین مقدار شیر شکلات حاوی 23 گرم شکر می باشد. برای اطلاع از میزان قند مصرفی مناسب توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

نحوه انتخاب شکلات

هنگام خرید شکلات تلخ به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • شکلات تیره تر و تلخ تر انتخاب کنید، شکلات تلخ حاوی حدود 600 ترکیب اساسی از جمله فلاونوئیدها، منیزیم، تئو برومین و آهن می باشد. فلاونوئیدها ماهیت آنتی اکسیدانی دارند و به افزایش ویتامین C، کاهش فشار خون و تقویت عملکرد عروق کمک می کنند.
  • از موس شکلات اجتناب کنید. موس برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا برای سلامتی جنین مفید نیست. این ماده حاوی تخم مرغ های خام است که ممکن است باعث بروز بیماری هایی همچون لیستریوز و توکسوپلاسموز شود. احتمال انتقال باکتری سالمونا به جنین وجود دارد.
  • شکلات ارگانیک با حداقل قند خریداری کنید. شکلاتی انتخاب کنید که حداقل مقدار افزودنی های شیرین کننده یا شکر سفید فراوری شده داشته باشد. بهتر است به سراغ شکلات های ارگانیک بروید زیرا حاوی ترکیبات غیر ضروری یا ترکیبات دستکاری شده ژنتیکی کمتری هستند. شکلات هایی انتخاب کنید که حاوی حداقل 65 درصد کاکائو باشند.

سوالات رایج درباره شکلات

آیا مصرف شکلات داغ در دوران بارداری بی خطر است؟

بله! مصرف شکلات داغ در مقادیر متوسط در بارداری بی خطر است زیرا حاوی مقادیر بسیار کمی کافئین می باشد.

چرا برخی زنان باردار ویار شکلات دارند؟

دلیل ویار شکلات در بارداری هنوز مشخص نشده اما برخی معتقدند کمبود عناصری همچون آنتی اکسیدان ها و منیزیم باعث می شود اشتیاق شدیدی به خوردن شکلات در بارداری ایجاد شود اما نتایج مطالعات این مسئله را تایید نمی کند زیرا اگر این طور باشد این خانم ها باید هوس سبزیجات برگ سبز یا سایر مواد مغذی را نیز به همان اندازه داشته باشند.

گروهی بر این باور هستند که زنان باردار به دلیل تاثیر شکلات روی مغز و ایجاد حس خوب دوست دارند شکلات بخورند، همچنین گفته شده هوس شکلات به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می یابد.

با این حال طبق گفته برخی منابع این هوس صرفا ذهنی است و به بیولوژی بدن مرتبط نیست و از این تصور نشات گرفته که زنان می توانند در دوران بارداری هر نوع خوراکی مصرف کنند بدون آن که نگران افزایش وزن خود باشند.

آیا ویار شکلات جنسیت نوزاد را مشخص می کند؟

از گذشته این اعتقاد در میان مردم رایج بود که خانم های بارداری که هوس خوردن خوراکی های شیرین مانند شکلات، آب نبات یا محصولات لبنی دارند احتمال زیاد دختر به دنیا می آورند اگرچه نمی توان روی این باورها تکیه داشت.

آیا مصرف شکلات سفید در دوران بارداری بی خطر است؟

شکلات سفید دارای مقادیر زیادی قند است اما کافئین ندارد، به نظر می رسد مصرف متوسط آن در روز مشکلی ایجاد نمی کند.

فواید مصرف شکلات تلخ در سه ماه اول بارداری چیست؟

مصرف شکلات تلخ در سه ماه اول بارداری می تواند به تامین مواد مغذی ضروری جنین کمک کرده و آهن، روی و ویتامین K مورد نیاز برای رشد جنین را فراهم کند با این حال مصرف زیاد آن می تواند باعث اضافه وزن شود.

فواید مصرف شکلات تلخ در سه ماه دوم بارداری چیست؟

شکلات تلخ حاوی منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم است که همگی برای سلامت زنان باردار و رشد جنین ضروری می باشد، در طی سه ماه دوم بارداری می توانید با خیال راحت مقادیر متوسط شکلات میل کنید.

آیا مصرف کیک شکلاتی در دوران بارداری بی خطر است؟

بله! اما در حد اعتدال. مصرف بستنی شکلاتی نیز در حد متوسط امکان پذیر است زیرا سرشار از چربی و قند است.

منبع : کوکا

دیدگاهتان را بنویسید