بلاگ, مقالات

خواص و مضرات خوردن گیلاس در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن گیلاس در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن گیلاس در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن گیلاس

خواص و مضرات خوردن گیلاس در دوران بارداری چیست؟

استفاده از رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی برای خانم های باردار اهمیت زیادی دارد که بخشی از آن را میوه های تازه تشکیل می دهد، یکی از میوه هایی که خوردن آن در بارداری توصیه شده گیلاس است.

گیلاس از میوه های خوش رنگ و لعاب و خوشمزه با طعم ترش و شیرین است که منبع خوب مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین C محسوب می شود و حاوی ویتامین ها، آنزیم ها، مواد معدنی و اسید فولیک می باشد که همگی برای سلامت خانم های باردار و نوزادی که در راه دارند ضروری می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره خواص گیلاس در دوران بارداری و برخی مضرات احتمالی آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

آیا خوردن گیلاس در دوران بارداری مفید و بی خطر است؟

بله! گیلاس در صورتی که به اندازه مناسب مصرف شود نه تنها معمولا برای خانم های باردار خطری به دنبال ندارد بلکه سرشار از ترکیبات مغذی مختلف است و از جهات مختلف به سلامت مادر و جنین کمک می کند.

با این حال مصرف این میوه برای همه خانم های باردار توصیه نمی شود، به عنوان مثال برخی افراد با خوردن آن دچار حساسیت می شوند که در این صورت لازم است از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین هنگام خوردن باید حتما هسته میوه را در آورید زیرا سمی است و می تواند عوارض جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد.

زیاده روی در مصرف این میوه نیز مانند همه خوراکی های سالم دیگر توصیه نمی شود.

نکته: توصیه می شود قبل از اضافه کردن گیلاس به رژیم غذایی بارداری خود حتما با پزشک مشورت کنید.

ارزش غذایی گیلاس

گیلاس سرشار از ویتامین C است و مواد مغذی متعدد دیگری نیز در خود گنجانده که همگی برای سلامت زنان باردار و جنین در حال رشد ضروری می باشد.

برخی مواد مغذی موجود در یک فنجان گیلاس بدون هسته (155 گرم) به صورت زیر می باشد:

گیلاس (155 گرم) مقدار
کالری 77
پروتئین 1.6 گرم
کربوهیدرات 19 گرم
ویتامین C 25 درصد نیاز روزانه
فیبر 2.5 گرم
پتاسیم 7 درصد نیاز روزانه

فواید گیلاس برای دوران بارداری

برخی از مهم ترین فواید مصرف گیلاس در دوران بارداری عبارت است از:

  • این میوه به بهبود خون رسانی به جفت کمک می کند، همان طور که می دانید جفت مسئولیت تغذیه و اکسیژن رسانی به جنین را بر عهده دارد.
  • گیلاس دارای مواد معدنی سالم، ویتامین ها، آنزیم ها، اسید فولیک و غیره می باشد که از خانم های باردار در برابر بیماری های مختلف محافظت می کنند.
  • طعم ترش و شیرین گیلاس راهی عالی برای مقابله با حالت تهوع در دوران بارداری می باشد.
  • گیلاس حاوی فیبر است، این ماده برای جلوگیری از یبوست که از شایع ترین عوارض دوران بارداری است مفید بوده و حرکات روده را آسان می کند.
  • خوردن گیلاس خشک به درمان اسهال کمک می کند.
  • گیلاس منبع غنی آهن است و مصرف آن برای درمان کم خونی در دوران بارداری مفید می باشد.
  • ملاتونین موجود در گیلاس باعث آرامش عضلانی شده، به جلوگیری از اضطراب در زنان باردار کمک می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.
  • آنتوسیانین های موجود در این میوه برای محافظت از سلول های عصبی و بهبود سلامت مغز جنین مفید هستند، همچنین به بهبود میگرن در خانم های باردار که ممکن است به دلیل نوسانات سطح استروژن ایجاد شود کمک می کنند.
  • بسیاری از خانم های باردار از ادم یا احتباس مایعات در بدن رنج می برند که با گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی روزانه آن ها می توان از این مسئله جلوگیری کرد.
  • آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیلاس از بروز التهاب که در دوران بارداری رایج است جلوگیری می کند.
  • گیلاس جزو میوههای آب دار است و آب موجود در آن برای جلوگیری از کم آبی بدن مفید می باشد.
  • پتاسیم موجود در گیلاس باعث افزایش انرژی شده و از خستگی شایع در دوران بارداری جلوگیری می کند. همچنین برای کنترل سطح فشار خون مفید است، شایان ذکر است عدم کنترل فشار خون در این دوران می تواند برای جنین و مادر کشنده باشد.

نحوه مصرف گیلاس در بارداری

گیلاس از میوه های خوشمزه است که معمولا به صورت خام و تازه مصرف می شود.

از این میوه می توان برای تهیه بستنی، لیموناد، حلوای گیلاس، کمپوت و غیره بهره برد.

توصیه می شود قبل از مصرف، میوه ها را به خوبی شسته و هسته آن ها را خارج کنید

کمپوت گیلاس در بارداری

برخی خانم های باردار که به گیلاس تازه دسترسی ندارند ممکن است از کمپوت گیلاس استفاده کنند اما از آن جا که کمپوت ها معمولا مواد مغذی کمتری نسبت به میوه تازه دارند توصیه می شود همواره به دنبال میوه تازه باشید.

از سوی دیگر به دلیل حضور افزودنی های قندی و غیره در کمپوت، مصرف آن ممکن است باعث افزایش قند خون شده و به دیابت در دوران بارداری منجر شود.

توصیه می شود قبل از مصرف کمپوت هر گونه میوه حتما با پزشک مشورت کنید.

مضرات گیلاس در بارداری

گیلاس مملو از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامت خانم های باردار دارد اما گاهی می تواند به عوارض ناخوشایندی منجر شود، از جمله:

  • گرچه گیلاس میوه ای ضد التهاب است اما ممکن است باعث واکنش های آلرژیک مانند سندرم آلرژی دهان در دوران بارداری می شود.
  • مصرف بیش از حد گیلاس – حتی اگر به آن حساسیت نداشته باشید – می تواند مضر باشد و در موارد نادر ممکن است به شوک مرگبار آنافیلاکسی منجر شود.
  • زیاده روی در مصرف این میوه ممکن است باعث نفخ، گاز و درد معده در خانم های باردار شود.
  • انواع شیرین گیلاس قند طبیعی بالاتری دارند و زیاده روی در مصرف آن ها احتمالا قند خون را افزایش می دهد. توصیه می شود زنان باردار مبتلا به دیابت از مصرف آن اجتناب کنند.
  • خوردن مقادیر زیاد گیلاس خشک شیرین یا گیلاس ماراسکینو – نوعی گیلاس فراوری شده – می تواند باعث افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری شود، توصیه می شود مصرف آن را محدود کرده یا از خوردن آن اجتناب کنید.
  • از خوردن گیلاس با هسته خودداری کنید زیرا هسته این میوه حاوی ماده سیانید است که سمی بوده و برای سلامتی ضرر دارد. اگر به صورت اتفاقی هسته را داخل دهان خود گذاشته اید فورا آن را بیرون آورده و نجوید.
  • قبل از مصرف گیلاس حتما آن را خوب بشویید، خوردن میوه شسته نشده می تواند باعث عفونت شده و برای مادر و جنین مشکلات سلامتی به دنبال داشته باشد.
  • معمولا برای حفظ گیلاس خشک آن را با ماده سولفیت می پوشانند، برخی افراد به این ماده حساسیت دارند و نباید آن را مصرف کنند. در صورت تمایل به مصرف توصیه می شود گیلاس خشک را به مدت نیم ساعت در آب گرم خیس کنید تا سولفیت آن از بین برود.
منبع : کوکا

دیدگاهتان را بنویسید