بلاگ, مقالات

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست -از مقالات وبسایت فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

خواص گلاب

خواص گلاب برای پوست

گلاب، مایعی معطر و خوشبو است که طی فرایند تقطیر با بخار گلبرگ های گل محمدی به دست می آید. به دلیل پی بردن خواص گلاب برای پوست از آن جهت تهیۀ محصولات مراقبت پوستی و عطرها و طعم دار کردن غذا استفاده می شود. تولید و استفاده از گلاب به قرون وسطی باز می گردد.

خواص گلاب برای پوست -از مقالات وبسایت فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

به جز استفاده از گلاب در مصارف آشپزی و محصولات زیبایی، مردم خاورمیانه (به ویژه ایرانی ها) از آن به جهت مقاصد دارویی نیز استفاده می‌کنند. چندین فرآوردۀ جانبی از گلاب به دست می آید. این ماده حاوی ۱۰ تا ۵۰ درصد روغن گل سرخ است که یکی از مهمترین فراورده های جانبی گل محمدی بوده و از تقطیر گلبرگ های آن بدست می آید. از آنجائی که گل محمدی حاوی مقدار بسیار کمی روغن است، روغن گل سرخ به دست آمده از آن، یکی از گران ترین روغن های گیاهی در جهان است.

گل و گلبرگ های خشک شده نیز از سایر محصولات جانبی این ماده است و اغلب از آنها برای مصارف خوراکی و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می شود. سایر فرآورده های گل محمدی عبارتند از میوه گل سرخ، عصاره هیدروسول، عصاره تام، عصاره اتانولی، عصاره آبی و عصاره کلروفرمی.

۱٫ کمک به تسکین پوست تحریک شده:

یکی از مهم ترین خاصیت گلاب، خاصیت ضد التهابی بسیار قوی آن است. این خاصیت می تواند به درمان بیماری‌های متعدد داخلی و خارجی بدن کمک کند. گلاب حتی ممکن است تحریک پوست ناشی از اگزما ( Eczema ) یا بیماری رزاسه (Rosacea) را نیز تسکین دهد.

۲٫ کاهش قرمزی پوست:

گلاب به عنوان یک محصول زیبایی طی هزاران سال استفاده می شده است؛ بنابراین جای تعجب ندارد اگر بگوییم این ماده باعث زیبا شدن چهرۀ شما و کاهش قرمزی پوست می شود. خواص ضد باکتریایی گلاب می تواند باعث کاهش آکنه ( Acne ) و خاصیت ضد التهابی آن باعث کاهش قرمزی پوست و پُف صورت شود.

۳٫ خاصیت آنتی اکسیدانی:

گلبرگ ها و روغن گل سرخ، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که به محافظت از سلول ها در مقابل آسیب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهند، این آنتی اکسیدان ها پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها (که باعث ایجاد محافظت سلولی می شوند) را دارند.

۴٫ بهبود بریدگی، زخم و سوختگی:

یکی از خواص گلاب برای پوست ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این خاصیت گلاب می تواند علاوه بر بهبود سریع تر زخم ها، به تمیز نگه داشتن و مقابله با عفونت های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک کرده و همچنین روند بهبود بریدگی، سوختگی و حتی جای زخم را تسریع کند.

۵٫ خاصیت ضد پیری:

گلاب اغلب در محصولات آرایشی به منظور کاهش چین و چروک پوست صورت استفاده می شود؛ چرا که این ماده دارای اثرات ضد پیری است. استفاده از گلاب به صورت موضعی علاوه بر تسکین پوست تحریک شده؛ ممکن است بروز چین و چروک را نیز کاهش دهد.

۶٫ خاصیت ضد میکروبی:

اسانس روغنی گل سرخ دارای خاصیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان می دهند که اسانس روغنی و عصارۀ تام گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه های استافیلوکوک اورئوس (عامل ایجاد آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و چندین نوع باکتری دیگر است. از آنجایی که گلاب حاوی روغن گل سرخ است، به سالم ماندن پوست شما نیز کمک می کند.

همچنین این ماده علاوه بر این ها باعث طراوت و نرمی پوست می شود. افراد اغلب از خواص گلاب برای پوست  به عنوان تونر و برای کاهش سیاهی دور چشم ، تسکین آفتاب سوختگی و آبرسانی پوست استفاده می کنند.

منبع:lafarrerr

دیدگاهتان را بنویسید