مقالات, بلاگ

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش اول

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! - بخش اول

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش اول

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش اول

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! - بخش اول

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ مغز همانند اتاق فرمان بدن است و تمام تصمیم‌گیری‌ها، تفکر، احساسات از آن نشأت می‌گیرند و تمامی فرمان‌های بدن هم از مغز به اندام‌های مختلف صادر می‌شوند. امروزه بیماری‌های مغزی به‌خصوص بیماری‌های مزمن مانند آلزایمر رو به افزایش هستند، علاوه بر بیماری‌ها، اهمیت قدرت حافظه، تصمیم‌گیری سریع و عملکرد خوب مغز هرروز بیش‌ازپیش پررنگ می‌شود. علاوه بر راه‌هایی که برای تقویت حافظه و سلامت مغز توصیه می‌شوند باید مصرف خوراکی ‌های مفید برای مغز را هم رعایت کرده تا منجر به تقویت آن شود. خوراکی ‌های مفید برای مغز مواد مغذی هستند تا مغز بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند. به گلوکز به‌عنوان یک منبع انرژی، به انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت در برابر آسیب‌ها و به اسیدهای چرب برای عملکرد سلول‌های مغزی نیاز دارد. بهترین غذا برای مغز غذایی است که بیشتر این مواد مغذی را در ساده‌ترین شکل هضم داشته باشد.

انواع خوراکی ‌های مفید برای مغز

  1. نان‌های سبوس‌دار: غلات کامل مانند گندم، جو و ارزن کربوهیدرات سالم هستند که به خاطر هضم ساده و تبدیل آن به گلوکز جزو خوراکی ‌های مفید برای مغز محسوب می‌شوند. سوخت اصلی مغز از گلوکز تأمین می‌شود و با مصرف روزانه حداقل ۱۰۰ گرم کربوهیدرات موردنیاز برای انرژی دادن به مغز فراهم می‌شود. غلات کامل سرشار از ویتامین B، سلنیوم و فیبر محلول هستند که فیبر محلول می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کرده و باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب‌های مغزی و سکته‌ی مغزی می‌شود.
  2.  ماهی چرب: ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، تن، شاه‌ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند. شاید مهم‌ترین آن‌ها که به‌عنوان خوراکی ‌های مفید برای مغز شناخته‌شده اسید چرب امگا ۳ باشد که برای عملکرد مغز و سیستم عصبی ضروری است. به‌علاوه اسید چرب امگا ۳ نقشی حیاتی در رفتار و شناخت دارد و کمبود آن با افسردگی، اختلال در تمرکز و خواندن همراه است.
  3.  توت‌های غنی از آنتی‌اکسیدان: یکی از خوراکی ‌های مفید برای مغز بلوبری ها هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و رگ‌های خونی و مغز را از اکسیداتیو ایجادشده توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. یکی از آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین E است که با مشکلات شناختی مربوط به بالا رفتن سن مبارزه می‌کند.
  4. آجیل‌ها و دانه‌ها: بسیاری از اینها منبع مناسبی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین E، اسید چرب امگا ۶ و مقداری آمینواسید ضروری هستند و به دلیل اینکه منابع خوبی از ویتامین B و فولیک اسید می‌باشند از خوراکی ‌های مفید برای مغز محسوب می‌شوند. فولیک اسید برای حفظ حافظه و تمرکز برای مغز ضروری است. ویتامین B-12 با عملکرد بهتر مغز در ارتباط است و کمبود آن باعث بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود. نمونه‌هایی از آجیل‌های سالم و دانه‌ها شامل گردو، بادام، فندق، دانه‌های آفتابگردان و دانه کتان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید