مقالات, بلاگ

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش چهارم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! - بخش چهارم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش چهارم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! – بخش چهارم

خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید! - بخش چهارم

خوراکی ‌های هوشیار کننده

اگر این روزها گاهی احساس می‌کنید حافظه کوتاه‌مدت شما مختل شده و یا مغز شما کند است، خوب است که به لیست غذایی‌تان، خوراکی ‌های هوشیار کننده مغز را نیز اضافه کنید تا تأثیر آن‌ها را بر فعالیت مغزی خود ببینید. این خوراکی‌ها شامل:

  1.  لسیتین: این ماده با تأثیر روی میانجه‌های عصبی در تقویت مغز و افزایش یادگیری و تمرکز نقش دارد و این ماده نوعی اسید چرب است که در زرده تخم‌مرغ، ذرت، شیر، تخمه آفتاب‌گردان، جو، گندم، بادام‌زمینی و جو دوسر وجود دارد.
  2. استیل کولین: ماده‌ای بسیار مهم برای افزایش قدرت حافظه است. مواد غذایی مانند کلم، کاهو و کره بادام‌زمینی حاوی این ماده هستند.
  3. ویتامین‌های گروه B: این ویتامین‌ها به نگه‌داری سلول عصبی و حافظه نقش دارد در غلات کامل، جوانه گندم، مخمر آبجو و جگر موجود هستند.
  4. امگا ۳: همان‌طور که گفته شد از خوراکی ‌های هوشیار کننده مغز است که در آبزیان مخصوصاً ماهی‌های چرب، برخی از روغن‌های گیاهی و همین‌طور دانه‌های مغذی وجود دارد و باعث تقویت سلول‌های مغز و افزایش تمرکز می‌شود.
  5. آنتی‌اکسیدان‌ها: باعث خون‌رسانی بهتر به مغز شده و عملکردهای سلول‌های عصبی و توانایی هوش را بالا می‌برد. ویتامین‌های ث، ای، سبزی‌ها برگ سبز، گوجه‌فرنگی و شکلات تلخ از منابع آنتی‌اکسیدان هستند.
  6.  میوه‌ها: اغلب میوه‌ها به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنند و به‌عنوان خوراکی ‌های هوشیار کننده مغز به شمار می‌روند که شامل: سیب، انگور، انار، انجیر، انبه، توت، سویا، اسفناج هستند.
  7.  آهن: غذاهای سرشار از آهن نیز به بهبود عملکرد ذهن کمک می‌کنند… گوشت قرمز بدون چربی، حبوبات، غلات کامل و میوه‌های خشک سرشار از آهن هستند که باعث می‌شوند سطح هوشیاری و انرژی افزایش پیدا کنند.
  8.  توت ها:مانند شکلات تلخ، بسیاری از انواع توت ها حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند. تحقیقات نشان می دهد که این ها ممکن است توت ها را غذای خوبی برای مغز کنند.آنتی اکسیدان ها با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در توت ها عبارتند از آنتوسیانین، کافئیک اسید، کاتچین و کورستین.
  9. آجیل و دانه ها:خوردن بیشتر آجیل و دانه ها ممکن است برای مغز مفید باشد، زیرا این غذاها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان هستند.یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف بیشتر آجیل با عملکرد بهتر مغز در سنین بالاتر مرتبط است.
  10. قهوه:قهوه یک کمک کننده تمرکز شناخته شده است – بسیاری آن را برای بیدار ماندن و تشویق تمرکز می نوشند.کافئین موجود در بلوک های قهوه، ماده ای در مغز به نام آدنوزین است که باعث می شود فرد احساس خواب آلودگی کند.
  11. آووکادوها:آووکادو که منبعی از چربی های غیراشباع سالم است، ممکن است از مغز حمایت کند.خوردن چربی های تک غیراشباع ممکن است فشار خون منبع مطمئن را کاهش دهد و فشار خون بالا با کاهش شناختی منبع مطمئن مرتبط است.
  12. بادام زمینی:بادام زمینی یک حبوبات با مشخصات غذایی عالی است. آنها حاوی مقدار زیادی چربی غیراشباع و پروتئین هستند تا سطح انرژی فرد را در طول روز بالا نگه دارند.
  13. کلم پیچ:سبزیجات برگدار، از جمله کلم پیچ، ممکن است از سلامت مغز حمایت کنند.مانند کلم بروکلی، کلم پیچ حاوی گلوکوزینولات است و سبزیجات برگدار نیز حاوی آنتی اکسیدان های کلیدی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. به همین دلیل است که بسیاری کلم پیچ را یک غذای فوق العاده می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید