مقالات, بلاگ

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا – بخش سوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا - بخش سوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا – بخش سوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا – بخش سوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا - بخش سوم

واتروشکا، روسیه

«واتروشکا» (Vatrushka) از شیرینی‌های معروف روسیه و شبیه به پیراشکی است؛ با این تفاوت که پیراشکی روسی به‌شکل یک رول بسته است که می‌توان آن را از انواع خمیر تهیه و درونش را با فیلینگ‌های شیرین و خوشمزه پر کرد؛ در حالی که واتروشکا عموما از خمیر دارای مایه‌ خمیر درست می‌شود و رویه بازی دارد. رایج‌ترین واتروشکا به‌شکل نان گرد و شیرینی است که با فیلینگ پنیر کاتیج یا پنیر کوارک شیرین‌شده یا گاهی اوقات مربا و مارمالاد پر شده و بعضا با کشمش یا میوه خوردشده تزیین می‌شود.

واتروشکا برای غذا نیز به کار می‌رود؛ به این ترتیب که داخل آن با گوشت پر شده و به‌طور سنتی در اجاق‌های با سوخت چوب پخته می‌شود و قطر آن از ۱۲ سانتی‌متر تا یک متر متغیر است. جالب اینکه که کلمه «واترا» به‌معنای اجاق یا آتش است.

کلمپه، ایران

کلمپه به‌همان اندازه طعم‌ومزه فوق‌العاده‌اش، زیبا و چشم‌نواز است. شیرینی‌پزها برای تهیه این شیرینی از یک نوع مهر چوبی استفاده می‌کنند که اغلب در خانواده‌ها از نسلی به نسلی دیگر می‌رسد.

شیرینی کلمپه با خرما تامین می‌شود و هیچ شکری در آن به کار نمی‌رود

این مهرهای چوبی، نقش‌ونگارهای دیدنی یا صحنه‌های طبیعی جالب را روی شیرینی‌های گرد منتقل می‌کند. با این وجود، زیبایی واقعی کلمپه در طعم آن نهفته است. این شیرینی‌های خوش‌عطر با گردو، کره و زعفران و خرما پر می‌شوند و شیرینی آن صرفا از خرما است و هیچ شکری در آن به کار نمی‌رود.

کیبر الوز، تونس

«کیبر الوز» (Kaber Ellouz) یک شیرینی رنگارنگ با پایه خمیر بادام است که اغلب برای تعطیلات تهیه می‌شود. این توپ‌های مارزیپان تونسی را ابتدا با گلاب و وانیل طعم‌دار کرده؛ سپس برای ایجاد طرح رنگین‌کمانی، خمیر آن به سه قسمت تقسیم می‌کنند که به دو بخش آن، رنگ خوراکی می‌زنند و بعد هر سه تکه خمیر را در کنار هم می‌گذارند و گیس‌بافت می‌بافند. در ادامه این خمیر گیس‌بافت را به بخش‌های مساوی برش می‌برند، گرد می‌کنند و در پودر شکر ریز می‌غلطانند. این خوراکی‌های خوشمزه و چشم‌نواز نیازی به پخت ندارند.

کوئین یامان، فرانسه

«کوئین یامان» (Kouign-Amann) یا کیک کَره‌ای، یک کیک کاراملی خوشمزه است که رقیب خوبی برای کروسان به حساب می‌آید. اصالت این کیک به منطقه بریتانی در دهه ۱۸۰۰ برمی‌گردد. این شیرینی قدیمی شعار «همه‌چیز با کره بهتر است» را به‌معنای واقعی کلمه حفظ کرده است. کوئین یامان شامل لایه‌های کره نمک‌دار و خمیر می‌شود که روی آن شکر می‌ریزند تا در حین پخت کاراملی شود. این شیرینی کاراملی نمکی، رویه‌ای لایه‌لایه و میانه‌ای مرطوب و خوشمزه دارد و گاهی اوقات داخل آن با میوه تازه یا شکلات پر می‌شود. کوئین یامان مطمئنا مناسب افرادی نیست که رژیم لاغری دارند؛ اما نمی‌توان به فرانسه سفر کرد و آن را نچشید!

شیرینی Origlietta، ایتالیا

این طور به نظر می‌رسد که شیرینی «Origlietta» به منطقه ساردینیا ایتالیا تعلق دارد. این شیرینی حلقه‌ای شکل با رولت چوب مخصوص شکل داده شده و بعد در روغن زیتون غوطه‌ور سرخ می‌شود. خمیر شیرینی در اثر سرخ‌شدن به رنگ قهوه‌ای طلایی درمی‌آید؛ هرچند شیرینی‌پزهای ماهر می‌توانند آن را تا مرحله نیمه‌شفاف سرخ کنند که در این صورت در دهان آب می‌شود. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید در کارناوال‌ و مناسبت‌های ایتالیایی با عسل امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید