مقالات, بلاگ

سرشیر و خواص سر شیر

سرشیر

سرشیر و خواص سر شیرسرشیر و خواص سر شیر

سرشیر و خواص سر شیر

☑️ خواص سرشیر :

⬅️ مزاج: گرم و تر

⬅️ مصرف آن به همراه شکر قهوه‎ای یا عسل برای رفع گرفتگی مجاری ادراری مفید است.

⬅️ مفید برای: تقویت عمومی بدن، وعده‎ای کامل جهت صبحانه، رفع خشونت ریه، رفع خشونت حنجره، تا حدی چاق کننده، بازکننده انسدادها، تقویت مغز، اعصاب و لینت مزاج

☑️ چربی سرشیر بیشتر است :

سرشیر نوعی خامه است که از سطح شیر گرفته می شود و این روزها صنعتی و بهداشتی آن با بسته بندی های متنوع به ‏بازار آمده است. در واقع سرشیر نوعی خامه گیری است. در این روش شیر گرم را بتدریج خنک می کنند که ‏طی این زمان گویچه های چربی همراه مقداری از پروتئین های مفید روی سطح شیر بسته می شود که به آن سرشیر گویند و ‏اغلب به روش سنتی تهیه می شود و بسیار لذیذتر از خامه های صنعتی است، بخصوص آن که با مرباهایی چون آلبالو، ‏هویج، به یا گل سرخ و یا با مقداری عسل میل شود.

☑️ اما چرا می گوییم سرشیر پرچرب تر است؟

سرشیر همان چربی و مواد سفیده شیر است، که روی سطح شیر جوشیده جمع می شود. شیر گاومیش بیشترین مقدار سر شیر را دارد.

☑️ پیشگیری از سرطان پستان با خوردن سرشیر:

پژوهشگران میگویند که مصرف پروبیوتیک ها ممکن است به افزایش نسبت باکتری های مفید در سینه که از ریسک ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می کنند، کمک نماید.

لاکتوباسیلوس‌ و استرپتوکوک، از جمله باکتری های تقویت کننده سلامت، بیش از باکتری های سرطانی در سینه های سالم وجود دارند. هر دو گروه دارای ویژگی های ضدسرطانی هستند.

زنان، و بخصوص آنهایی که در معرض خطر سرطان سینه هستند، باید برای افزایش نسبت باکتری های سالم درون سینه شان، پروبیوتیک لاکتوباسیلوس‌ مصرف کنند.

بالعکس در زنان مبتلا به سرطان سینه مشاهده می‎شود میزان اشریشیا کولی و استافیلوکوک اپیدرمیدیس که باکتری های مضر محسوب می شوند، بالاست. این باکتری ها موجب تجزیه دو رشته ای در DNA می شوند. این آسیب به DNA می تواند منجر به ابتلا به سرطان شود.

به همین دلیل محققان معتقدند که مصرف پروبیوتیک های نظیر سرشیر به حفاظت از زنان در مقابل سرطان سینه کمک می کند.

به گفته پژوهشگران، پروبیوتیک ها موجب تولید آنتی اکسیدان های می شوند که گونه های اکسیژن واکنشی را که موجب آسیب به DNA و در نهایت ابتلا به سرطان می شود، را خنثی می سازد.

منبع: زمات

دیدگاهتان را بنویسید