مقالات

شگفت انگیزترین خواص میوه دراگون ( اژدها) برای سلامتی

شگفت انگیزترین خواص میوه دراگون ( اژدها) برای سلامتی - وبسایت بستنی نوبهار

شگفت انگیزترین خواص میوه دراگون

شگفت انگیزترین خواص میوه دراگون ( اژدها) برای سلامتی

شگفت انگیزترین خواص میوه دراگون ( اژدها) برای سلامتی - وبسایت بستنی نوبهار

میوه اژدها میوه ای است با ظاهری عجیب که با نام میوه کاکتوس و یا پیتایا نیز شناخته می شود. اگر نام های عجیب این میوه آنقدر کافی نبوده که شما را علاقه مند کند، خواص میوه دراگون برای سلامت تان توجه شما را به خود جلب می کند. میوه اژدها می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، به بهبود گوارش کمک کند و سطح قند خون را کنترل کند و حتی ممکن است در پیش گیری از سرطان و دیابت نیز موثر باشد. این میوه دارای ارزش تغذیه ای زیاد و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و بسیاری از ویتامین ها است که برای حفظ سلامت بدن در سطح بالا مورد نیاز می باشد. میوه اژدها علاوه بر خوشمزه بودن یک رژیم غذایی سالم را به شما ارائه می دهد.

میوه دراگون چیست؟

منشأ ابتدایی میوه اژدها در جنوب و آمریکای مرکزی است و در حال حاضر در سراسر آسیا و اقیانوسیه یافت می شود. این میوه به اندازه یک مشت بسته می باشد و پوست آن به رنگ قرمز و سبز است که با توجه به شباهت آن به “اژدها” نام مناسبی برای آن می باشد. معروف ترین گونه آن دارای میوه ای داخلی سفید با دانه های ترد سیاه و سفید می باشد.

انواع کمتر رایج آن دارای میوه داخلی قرمز و همچنین نوع دیگری با پوستی به رنگ زرد و داخلی سفید می باشد. اما با وجود ظاهر عجیب و غریب آن، میوه اژدها دارای شیرینی کمی است. طعم و مزه آن در دهان، احساسی شبیه به ترکیبی از کیوی و گلابی می دهد. دانه و پالپ میوه هر دو دارای ارزش غذایی بالا می باشند و برخی از مردم حتی میوه اژدها را به عنوان یک میوه فوق العاده گرمسیری می پندارند.

دانه های میوه اژدها حاوی سطوح بالایی از چربی های اشباع نشده (اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶) می باشند. داخل میوه حاوی فیبر، کربوهیدرات و سطح بالایی از ویتامین C (معادل ۱۵ درصد ارزش روزانه) می باشد که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. همچنین شامل برخی از ویتامین B کمپلکس (B1، B2، B3 و…) همراه با مواد معدنی کلسیم، فسفر و آهن است. آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در میوه اژدها برای کمک به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان مفید است.

شگفت انگیزترین خواص میوه دراگون ( اژدها) برای سلامتی - وبسایت بستنی نوبهار

خواص میوه دراگون

سلامت دستگاه گوارش

میوه اژدها منبع خوبی از فیبر در رژیم غذایی است به این معنی که می تواند اجابت مزاج را بهبود بخشد، از یبوست جلوگیری می کند و سلامت عمومی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. علاوه بر حمایت خوب از سلامتی روده، رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند خواص درمانی  دیگری نیز داشته باشد. محلول فیبری که در میوه اژدها موجود است می تواند سطح قند خون را پایدار کند و به کاهش جذب قند کمک کند. هم چنین می تواند کلسترول را کاهش دهد و باعث کاهش سطوح کلسترول بد یا LDL شود. از آن جا که فیبر احساس سیر شدن شما را بیشتر می کند، متوجه می شوید که کمتر غذا می خورید، بنابراین یکی از خواص میوه دراگون کمک به شما در حفظ وزن سالم است.

کنترل قند خون

میوه اژدها به دلیل شاخص پایین قند خون (GI)، یکی از بهترین مواد غذایی برای دیابت است. علاوه بر این، حتی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش دهد. میوه اژدها تنها با ۱۴ گرم در هر وعده، دارای محتوای کمی از کربوهیدرات است که علاوه بر اینکه خوشمزه است به عنوان یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات شناخته می شود.

 در یک مطالعه انجام شده در مورد موش ها، محققان دریافتند که آب میوه اژدها  باعث کاهش مقاومت به انسولین می شود، که این مقاومت یک عامل خطرناک برای دیابت شناخته می شود. مقاومت به انسولین وقتی اتفاق می افتد که بدن شما پاسخ درستی به انسولین نمی دهد. این باعث می شود سطح قند خون یا گلوکز بالا رود و یکی از نشانه های اولیه پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ می باشد. هم چنین به عنوان یکی از عوامل خطرساز به نام سندرم متابولیک می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی را افزایش دهد.

سلامت قلبی عروقی

میوه اژدها به طور قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با توجه به محتوای فلاونوئید موجود درآن کاهش دهد. فلاونوئیدها به طور طبیعی در مواد شیمایی میوه به وجود می آیند. یک مطالعه تحقیقی درباره فلاونوئیدها نشان داد که خوردن غذاهایی مانند میوه اژدها، که غنی از این مواد شیمیایی می باشند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. با توجه به منابع سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان می باشند.

هم چنین میوه اژدها می تواند سلامت قلب و عروق را با روش های دیگری نیز پشتیبانی کند. در مطالعه دیگری اثر تغذیه پالپ میوه اژدها بر موش های دیابتی بررسی شده است. محققان دریافتند پس از پنج هفته درمان، انعطاف پذیری رگ های خونی موش ها بهبود یافته است. با افزایش سن، عروق سفت می شوند. بنابراین این یافته ها نشان می دهد که یک رژیم غذایی شامل میوه اژدها ممکن است به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی شما کمک کند.

کنترل کلسترول

یکی از خواص میوه دراگون کنترل کسترول است. میوه اژدها با توجه به محتوای بتالائین موجود در آن، می تواند به شما کمک کند تا سطح کلسترول خود را در شرایط سالمی تنظیم کنید. بتالائین ها رنگدانه هایی هستند که رنگ میوه اژدها را ایجاد می کنند و هم چنین دارای ویژگی های سلامتی خارق العاده ای می باشند. مجله آمریکایی تغذیه بالینی گزارش می دهد که خوردن غذاهای حاوی بتالائین، مانند میوه اژدها، از افزایش LDL یا کلسترول بد جلوگیری می کند. دکتر سوزان.آر اشتین بائوم در WebMD می گوید که سطح بالای LDL خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. هنگامی که سطح LDL بالا باشد، پلاک در داخل رگ های خونی ساخته می شود. مقادیر بالایی از پلاک می تواند باعث لخته شدن خون و گاهی اوقات می تواند کشنده باشد.

پیشگیری از سرطان

میوه اژدها یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضد سرطانی است که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. پس پیشگیری از سرطان یکی دیگر از خواص میوه دراگون است. تحقیقات زیادی بر روی  آنتی اکسیدان ها و نقش آن ها در پیش گیری و درمان سرطان متمرکز شده است. نگرانی هایی از وجود رادیکال های آزاد و اثرات آنها بر بدن وجود دارد. رادیکال های آزاد به عنوان یک محصول فرعی در طول فرآیندهای طبیعی بدن ساخته می شوند. عوامل خارجی نیز مانند آلودگی ممکن است منجر به تولید رادیکال های آزاد شوند، خطر رادیکال های آزاد به خاطر توانایی بالقوه آنان در آسیب زدن به سلول و در نتیجه ایجاد سرطان می باشد.

 آنتی اکسیدان ها می توانند این خطر را کاهش دهند. و این جایی است که خواص میوه دراگون به کار می آید. میوه اژدها شامل چندین آنتی اکسیدان قوی از جمله فلاونوئیدها و فنل می باشد. یک مقاله علمی  با عنوان “عوامل ضد سرطان در شیمی دارویی” نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در میوه اژدها می تواند به عنوان یک شیوه درمانی، برای سرطان موثر باشند.

 محققان آنتی اکسیدان زیادی را در طیف گسترده ای از مواد غذایی شناسایی کرده اند. بیش از ۶۰ درصد داروهای ضد سرطان از گیاهان از جمله میوه ها و سبزیجات ساخته می شود. به نظر می رسد آنتی اکسیدان های گوناگون هر یک سرطان های معینی را هدف قرار می دهند. دانستن اینکه چگونه آنتی اکسیدان بر روی سرطان اثر می گذارند، می تواند به گزینه های درمانی موثرتری منجر شود. میوه اژدها علاوه بر خوشمزه بودن یک منبع غذایی خوب از آنتی اکسیدان ها است.

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

میوه اژدها با توجه به سطوح ویتامین C بالای آن، می تواند باعث کاهش خطر سکته مغزی شود. یک وعده از میوه اژدها ۱۵ درصد از RDA ویتامین C بدن شما را تامین می کند که یک انتخاب خوب برای رژیم غذایی سالم می باشد. اما آیا می دانستید که ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد؟ کالج آمریکایی تغذیه بالینی نشان داده است که غلظت بالایی از ویتامین C در پلاسما می تواند خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

میوه اژدها می تواند سیستم ایمنی بدن شما را، به دلیل ویتامین C موجود در خود، که برای یک سیستم ایمنی سالم مورد نیاز است، تقویت کند. با توجه به تحقیقات کلینیک کلولند ، ویتامین C یکی از چندین مواد مغذی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. و با یک منبع خوشمزه از ویتامین C مانند میوه اژدها، شما هیچ مشکلی برای مقادیر کافی از این ماده مغذی مهم در رژیم غذایی خود نخواهید داشت.

میوه دراگون و پوست

یک رژیم غذایی شامل میوه دراگون می تواند پوست سالم و درخشانی را به شما دهد، اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهد و حتی ممکن است سرعت روند پیری پوست شما را کاهش دهد و همه این ها به خاطر مواد مغذی خوب موجود در میوه اژدها مانند ویتامین C می باشد. ویتامین C از پوست شما به روش های گوناگونی محافظت می کند . ویتامین C به تولید کلاژن ( پروتئینی است که ساختار بافت های مختلف در بدن شما از جمله پوست، تاندون ها، رباط ها را شکل می دهد) بدن کمک می کند. در واقع بدن شما بدون ویتامین C نمی تواند کلاژن تولید کند. یک مطالعه در مورد بررسی اثر ویتامین C نشان داد که این ماده مغذی از پیری پوست و آسیب دیدگی  پوست در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید که باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست می باشد جلوگیری می کند.

میوه دراگون و بارداری

میوه دراگون هم چنین مزایای سلامتی زیادی برای کودک شما دارد. پس اگر شما باردار هستید، این یک میوه بسیار خوب است. این میوه با مواد مغذی خود از جمله آهن، کلسیم، پروتئین و پتاسیم به بارداری شما کمک می کند. هم چنین، دانه میوه اژدها منبع خوبی از چربی های سالم از جمله اسید اولئیک است که یک چربی اشباع نشده می باشد. یک مطالعه که در مجله Lipid Research منتشر شده است نشان داد که اسید اولئیک تشکیل چربی و کلسترول را کنترل می کند. از آن جا که آن چربی اشباع نشده است، به نگه داشتن سطح LDL در حالت عادی کمک می کند. هم چنین این چربی های سالم برای مغز و توسعه سیستم عصبی کودک شما مفید است.

نحوه خوردن میوه دراگون

بعد از این همه صحبت در مورد خواص میوه دراگون احتمالا شما تعجب کنید که چگونه آن را باید بخورم. میوه اژدها به صورت خام خورده می شود. در حالی که پوست آن خوراکی نیست، پالپ آن آبدار، دارای بافت سفت اما خامه ای می باشد. هنگام خرید میوه اژدها، میوه های سفت را انتخاب کنید. اگر آن ها خیلی سفت هستند اجازه دهید آن ها کمی برسند.

برای رسیدن به داخل این میوه خوشمزه، ابتدا میوه اژدها را از وسط دو نیم کنید و با استفاده از یک قاشق آن را از پوست جدا کنید. سپس آن را همراه با دانه میل کنید. هم چنین شما می توانید میوه اژدها را به صورت مخلوط با میوه های دیگر و یا به عنوان یک دسر سالم میل کنید و از آن لذت ببرید. طعم بسیار خوب و هوس انگیز آن و دلایل دیگر باعث می شود چندین میوه اژدها را بخورید. هم چنین عطر شیرین آن نیز علاوه بر خواصش یکی از مزایای میوه دراگون است.

منبع : پیام سلامت

دیدگاهتان را بنویسید