بلاگ, مقالات

طرز تهیه باقلوا استانبولی

باقلوا استانبولی

طرز تهیه باقلوا استانبولی

یکی از دسرهای خیلی خوشمزه و پرطرفدار که در کشور ترکیه هم وجود دارد که مسافران و گردشگران به عنوان سوغاتی از سفر به تور ترکیه خریداری می‌کنند، باقلوا است. در واقع مواد اصلی باقلوا خمیر آن است که داخل خمیر باقلوا را با مغز گردو و پسته و بادام و یا هر مغز دیگری پر می‌کند و همچنین روی خمیر باقلوا را شیره می‌ریزند. باقلوا استانبولی در حال حاضر در ایران هم طرفداران زیادی دارد و بیشتر مغازه‌های ایران خودشان این نوع باقلوا را درست می‌کنند البته می‌توانید در خانه هم باقلوا استانبولی را تهیه و درست کنید و از آن لذت ببرید.

خواص باقلوا استانبولی

برای درست کردن باقلوا استانبولی به دلیل اینکه خیلی از مغزها استفاده می‌شود بنابراین از خاصیت خوب و بالایی هم برخوردار است که برای بدن مفید است و انرژی زیادی به بدن می‌رساند البته خیلی از افراد هستند که گردو را به عنوان یک غذای مغز می‌شناسند .

این موضوع نه فقط به خاطر شباهت ظاهری آن با مغز بلکه به خاطر منبع گیاهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ با عنوان اسید آلفا لینولنیک اسید است که آن را یک غذای مغز به حساب می‌آورند این اسید چرب برای تقویت سیستم عصبی افراد بخصوص برای کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و نکته مهم این است که باقلوا استانبولی می‌تواند خواص درمانی خوبی هم داشته باشد با توجه به اینکه همه مواد بکار رفته در باقلوا استانبولی طبیعی بوده بنابراین از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است.

طرز تهیه باقلوا استانبولی

مواد لازم برای باقلوا استانبولی

برای اینکه بتوانید یک باقلوا استانبولی خوشمزه را تهیه و درست کنید به این موادها نیاز دارید:

  • مغز گردو 100 گرم
  • مغز پسته 50 گرم
  • مغز بادام 50 گرم
  • خمیر یوفکا به مقدار کافی
  • پودر هل 1 قاشق غذاخوری
  • پودر قند 4 قاشق غذاخوری
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری
  • دارچین 1 قاشق غذاخوری
  • آب 1 پیمانه
  • شکر 1 پیمانه
  • آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده به مقدار کافی
  • کره به مقدار کافی

طرز تهیه باقلوا استانبولی

باقلوا در کشورهای عربی و ایران نسبت به استانبول به شکل دیگری تهیه می‌شود. باقلوا استانبولی که یک دسر خیلی خوشمزه به حساب می‌آید را معمولا برای عصرانه یا در مهمانی‌ها و حتی در مجالس هم استفاده می‌شود.

مرحله اول طرز تهیه باقلوا استانبولی

باقلوا استانبولی به راحتی درست می‌شود و اگر که برای تهیه باقلوا استانبولی از خمیر آماده یوفکا استفاده کنید دیگر نیازی به تهیه خمیر ندارید و برای درست کردن باقلوا استانبولی از همان اول سراغ مواد داخل آن یعنی مغزهای داخل باقلوا استانبولی می‌رویم و 100 گرم مغز گردو و 50 گرم مغز بادام و 50 گرم مغز پسته را داخل یک کاسه می‌ریزیم و این مغزها را با دست کمی خرد می‌کنیم

بعد با یک قاشق غذاخوری پودرهل و 4 قاشق غذاخوری پودر قند و یک قاشق غذاخوری دارچین و یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط می‌کنیم و آنها را کمی مزه‌دار می‌کنیم البته توجه داشته باشید اگر که مایل هستید می‌توانید مغزهای دیگر هم مثل بادام‌زمینی و بادام‌هندی و فندق و غیره هم استفاده کنید

مرحله دوم طرز تهیه باقلوا استانبولی

در این مرحله از درست کردن باقلوا استانبولی یک قالب مستطیلی شکل را انتخاب کنید و کف آن را با کمی کره چرب کنید همین طور در کف قالب 3 لایه خمیر یوفکا را قرار دهید تا بافت باقلوا استانبولی منسجم‌تر شود و باقلوا استانبولی از هم نپاشد در ضمن توجه داشته باشید که باید بین هر لایه از باقلوا استانبولی را کره بزنید و روی لایه آخر باقلوا استانبولی را با مغزهایی که در مراحل قبل آماده کرده بودید بپوشانید و بعد روی آن یک لایه خمیر قرار دهید و لایه آخر باقلوا استانبولی را هم با کره حسابی چرب کنید

طرز تهیه باقلوا استانبولی

مرحله سوم طرز تهیه باقلوا استانبولی

در این مرحله از درست کردن باقلوا استانبولی که قالب را از مواد پر کردیم با چاقو آن را به صورت سطحی و در اندازه‌های مختلف و به شکل دلخواه برش می‌زنیم. همین طور قالب باقلوا استانبولی را به مدت 20 دقیقه در فر با حرارت 180 درجه سانتیگراد قرار می‌دهیم. بعد 5 دقیقه باقلوا استانبولی را روی گریل می‌گذاریم تا روی باقلوا استانبولی هم به صورت طلایی در بیاید

مرحله چهارم طرز تهیه باقلوا استانبولی

در این مرحله از درست کردن باقلوا استانبولی شربت باقلوا استانبولی را درست می‌کنیم که البته نقش مهمی برای مزه کردن باقلوا استانبولی دارد بنابراین برای درست کردن شربت باقلوا استانبولی یک پیمانه آب و مقداری شکر را درون یک قابلمه می‌ریزیم و قابلمه را روی شعله گاز قرار می‌دهیم و آب و شکر را با هم مخلوط می‌کنیم و حسابی هم می‌زنیم تا شکر خوب در آب حل شود و مواد بجوشد.

بعد از این کار یک قاشق غذاخوری آبلیمو را به قابلمه اضافه می‌کنیم و بعد شعله گاز را کم کرده و اجازه می‌دهیم تا غلظت مواد ما زیاد شود و به قول معروف قوام‌دار شود. بعد از این کار کمی زعفران دم‌کرده را همراه با 1/4 پیمانه گلاب را بعد از اینکه 20 دقیقه جوشید به قابلمه اضافه می‌کنیم و زیر گاز را خاموش کرده و اجازه می‌دهیم تا شربت باقلوا استانبولی سرد شود تا بعد بتوانیم شربت را روی مواد باقلوا استانبولی بریزیم

طرز تهیه باقلوا استانبولی

مرحله پنجم طرز تهیه باقلوا استانبولی

در این مرحله از درست کردن باقلوا استانبولی باید توجه داشته باشید وقتی که باقلوا استانبولی پخت و روی آن هم طلایی شد آن وقت است که باید باقلوا استانبولی را از درون فر بیرون بیاورید و شربتی که در مرحله قبل آماده کرده بودید را در دو دفعه به باقلوا استانبولی اضافه کنید.

توجه داشته باشید که در دفعه اول نصف شربت را بریزید و آن را هم زمانی که باقلوا استانبولی کمی سرد شد، روی آن می‌ریزیم و باقلوا استانبولی را با چاقو برش عمیق می‌دهیم و نصف دیگر شربت را بعد از 2 ساعت روی باقلواها استانبولی می‌ریزیم.

البته 2 ساعت دیگر هم به باقلوا استانبولی استراحت می‌دهیم و آن را در داخل یخچال قرار می‌دهیم و زمانی که باقلوا استانبولی را از یخچال بیرون می‌آوریم و در ظرف مورد نظر می‌ریزیم می‌توانیم باقلوا استانبولی را با مواد دلخواه تزیین کنید و باقلوا استانبولی را در کنار عزیزانتان برای عصرانه یا در مهمانی‌ها درست کنید و از آن میل کنید و فراموش نکنید اگر به تور استانبول سفر کردید حتما از باقلوا های این شهر بخورید و از طعم ماندگار باقلوا ترکی لذت ببرید.

منبع: گلفام سفر

دیدگاهتان را بنویسید