بلاگ, مقالات

عوارض مصرف بادام زمینی و مضرات مصرف نادرست آن

عوارض مصرف بادام زمینی و مضرات مصرف نادرست آن - وبسایت نوبهار

عوارض مصرف بادام زمینی 

عوارض مصرف بادام زمینی و مضرات مصرف نادرست آن

بادام زمینی ها در واقع بنشن هستند که در مناطق استوایی و نیمه استوایی دنیا رشد می کنند اما به عنوان آجیل شناخته می شوند چون زیر زمین رشد می کنند و مانند گردو و بادام نیستند که روی درختان رشد می کنند.

عوارض بادام زمینی

خوردن بادام زمینی برای سلامتی ما و هم چنین برای پوست و مو به خاطر مواد غذایی ضروری مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری و غیره در آن ها مفید است. اگرچه بادام زمینی ها مفید هستند اما بهتر است آن ها را در حد اعتدال بخورید چون برخی از اثرات جانبی خوردن بادام زمینی بسیار زیاد هستند.

اثرات و عوارض بادام زمینی بر بدن

بادام زمینی و آلودگی :

مصرف منظم بادام زمینی برای سلامت افراد بسیار خوب است اما حتما باید آن ها را به طور متوسط مصرف کنید و نه بیش از اندازه چون در مستعد آلودگی سالمونلا قرار می گیرند.

یکی از سم های مرتبط با بادام زمینی قارچی است که آفلاتوکسین ماده سرطان سازا تولید می کند که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. همچنین مشخص شده است که مصرف آفلاتوکسین نیز رشد را در کودکان کاهش می دهد به همین دلیل مهم است که مراقب باشید بادام زمینی زیادی نخورید.

این خطر آلودگی حتی با بادام زمینی ارگانیک و کره بادام زمینی مرتبط است. این به خاطر طبیعت بادام زمینی است. بادام زمینی واقعا آجیل نیست بلکه بنشن نرم است که یک غلاف نفوذ پذیر دارد در حالی که از زیر زمین رشد می کند. آن ها در حالی که زیرزمین با پوست ضعیف رشد می کنند، در معرض خطر دما و رطوب گرم قرار دارند، اینها شرایطی هستند که به رشد قارچ ها کمک می کنند.

علاوه بر این، قارچ های موجود در بادام زمینی ها حتی در زمان ذخیره سازی، حمل و نقل و حتی در قفسه های فروشگاه های خواربار (اگر شرایط مناسب نباشد )رشد می کنند. مهم است به یاد داشته باشید که این اثر جانبی بادام زمینی به خاطر طبیعت بادام زمینی است (یک بنشن است و در معرض خطر زیاد بودن در معرض دما و رطوبت)و هیچ ارتباطی با آفت کش ها ندارد.

عوارض مصرف بادام زمینی و مضرات مصرف نادرست آن - وبسایت نوبهار

بادام زمینی و واکنش های آلرژیک :

اگر چه مصرف بادام زمینی برای سلامت افراد خوب است و مزایای زیادی برای پوست و مو دارد اما یکی از غذاهای آلرژی زا است. پیش از این هم در بخش سلامت  اشاره داشتیم که افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند زیرا در برخی افراد آلرژی به بادام زمینی می تواند به قدری شدید باشد که ممکن است موجب واکنش های آلرژیک شود حتی اگر هوا آلوده به مقدار کمی از غبار بادام زمینی باشد.

این واکنش معمولا با احساس سوزش در دهان به دنبال تورم صورت، گلو و دهان شروع می شود.می تواند به سختی تنفس، حمله به آسم، آنافیلاکسی و مرگ را به همراه داشته باشد.واکنش های شدید کم تر شامل خارش، کهیر ، ناراحتی معده هستند. این افراد حتی باید از خوردن غذاهای حاوی بادام زمینی اجتناب کنند.

بادام زمینی و لکتین :

خوردن بیش از حد بادام زمینی به دلیل داشتن لکتین برای سلامت ما بد است، حتی به دلیل وجود لکتین موجود در آن ها. بنشن مانند بادام زمینی، سویا و … حاوی لکتین،ضد مواد مغذی ، ماده ای چسبناک است که راه مقاومت در برابر آفت های گیاه را حفظ می کند.

اگرچه لکتین برای گیاه خوب است اما برای انسان ها خوب نیست چون چسبناکی و ساختار آن تقریبا برای هضم بدن غیرممکن است . لکتین با قند موجود در خون ما بسته و باعث التهاب می شود و بیماریهای التهابی مثل روماتیسم مفصلی را بالا می برد.

لکتین عملکرد انسولین در بدن انسان را تقلید می کند و می تواند تاثیر منفی بر کنترل وزن داشته باشد. وجود لکتین فقط به بادام زمینی و دیگر سبزیجات محدود نمی شود، در واقع برخی از سبزیجات حاوی لکتین هستند اما طبق گزارشات ژورنال تغذیه آمریکایی ، سبزیجات ” سمی نیستند.

عوارض مصرف بادام زمینی و مضرات مصرف نادرست آن - وبسایت نوبهار

بادام زمینی و کمبود اسیدهای چرب امگا3:

بادام زمینی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 6 برای سلامتی بسیار مفید است اما نباید به خاطر این مزایا در مصرف آن زیاده روی کنید . با وجود اینکه بادام زمینی ها منبع عالی اسیدهای چرب امگا 6 هستند اما فاقد اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای محافظت از سلامتی بسیار مهم است و در حقیقت بدن ما به ترکیبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 نیاز دارند.

کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث التهاب، بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها شود. دانه های کتان، دانه چیا ،روغن ماهی، روغن خردل، اسکواش زمستانی و غیره منبع خوبی از اسیده ای چرب امگا 3 هستند. محدود کردن بادام زمینی (امگا 6)حتی برای تکرار مزایای اسیدهای چرب امگا 3 مانند محدود کردن امگا 6 مهم است .

بادام زمینی و آفت کش ها :

به دلیل طبیعت بادام زمینی، آن ها در معرض خطر بالای رشد قارچ قرار دارند .بادام زمینی ها بنشن هستند و بیشتر در معرض دمای بالا و رطوبت گرم قرار می گیرند که به عنوان یک محیط مناسب برای رشد قارچ عمل می کنند.

برخی از کشاورزان غیر آلی، سعی می کنند با استفاده از آفت کش ها روی محصول، با مشکل قارچ برخورد کنند. با انجام این کار، ممکن است بادام زمینی را از رشد قارچ محفوظ نگه دارند، اما آن ها را با سطح بالایی از آفت کش ها آلوده می کنند که می تواند باعث سردرد، سرگیجه، سوزش بینی، گلو، چشم ها و یا پوست، تشنگی، استفراغ، خستگی، عرق ریزی، استفراغ، تاری دید، و …شود.

بادام زمینی و چربی های اشباع :

خوردن بیش از حد بادام زمینی به دلیل وجود میزان بالای چربی های اشباع شده برای سلامتی مضر است زیرا میزان بالای چربی های اشباع شده ممکن است باعث بروز مشکلاتی نظیر حمله قلبی، سکته، انسداد شریان ها، مشکلات هاضمه، فشار خون بالا و دیگر مشکلات سلامتی شود.

طبق تحقیقات انجام شده چربی های اشباع شده نوعی چربی پنهان هستند که ممکن است خطر مشکلات قلبی و عروقی را در یک فرد با افزایش سطح کلسترول بالا ببرند همچنین مشاهده شد که کاهش سطح چربی های اشباع شده در رژیم غذایی ما، خطر مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

اکنون نیازی به نگرانی در مورد چربی های اشباع شده بادام زمینی وجود ندارد چون بادام زمینی نیز حاوی مس است که به کنترل سطح کلسترول کمک می کند و در نتیجه مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهد. تنها چیزی که باید به یاد داشته باشیم این است که بادام زمینی را به میزان متوسط بخورید.

عوارض مصرف بادام زمینی و مضرات مصرف نادرست آن - وبسایت نوبهار

بادام زمینی و عدم توانایی بر کنترل وزن:

فیبرهای موجود در بادام زمینی ها برای کنترل وزن بسیار مفید است چون افراد را برای مدتی طولانی سیر نگه می دارد و میل را به خوردن دوباره کاهش می دهد و در نتیجه پرخوری را کنترل می کند که به عنوان یکی از عوامل اصلی چاقی شناخته می شود. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که بادام زمینی ها کالری بالایی دارند و 100 گرم بادام زمینی شامل 567 کالری است.

به جای استفاده از بادام زمینی، بهتر است سیب، هویج، خیار و دیگر میوه ها و سبزیجات را برای کنترل وزن مصرف کنید. به این دلیل که در مقایسه با بادام زمینی، کالری کمتری دارند و شامل مقدار زیادی آب و فیبر رژیمی هستند که به کنترل وزن کمک می کند. بنابراین برای جلوگیری از افزایش وزن، مصرف بادام زمینی را محدود کنید.

بادام زمینی و سطح بالای سدیم :

مصرف 100 گرم بادام زمینی حدود 18 میلی گرم سدیم دارد . سدیم برای سلامت افراد خوب است چون سیالات را در بدن متعادل ، انقباض ماهیچه ها و فشار خون را کنترل می کند، اما مقدار زیادی از سدیم برای سلامتی مضر است و فشار خون و مشکلات دیگر مثل پوکی استخوان، سرطان معده، مشکلات کلیوی، …ایجاد می کند.

آیا بادام زمینی موجب گاز معده می شود ؟

بادام زمینی غنی از فیبر است و در صورتی که در مقادیر زیاد مصرف شود ممکن است موجب مشکلات هاضمه شود. علاوه بر این، مصرف بادام زمینی با غذاهایی که محتوای فیبر بالا دارند ممکن است منجر به تولید گاز در بدن شود.

منبع : نمناک

دیدگاهتان را بنویسید